Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1885 - skanna bilder


Egil Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hva har skjedd med skanna bilder i FT 1885? Lenken ligger der (skannet bilde), men bildet kommer ikke opp, kun dette.

 

Det ligger informasjon ute som sier "no med skanna bilete".

 

Her kan man nok si at høyre og venstre hjernehalvdel i Arkivverket ikke har hatt god nok kontakt. Transkripsjonen av FT1885 baserer seg på skanna mikrofilm, og således er det registrert bildereferanser som nå framstår som lenker. Men disse bildene har aldri blitt publisert, og dermed får du feilmelding når du følger lenkene. Utsagnet "no med skanna bilete" er derfor forut for sin tid, for å si det slik.

Indeksering og publisering av FT1885-bildene står ikke øverst på våre prioriteringslister, all den tid tellinga er søkbar, men med tid og stunder vil vi komme så langt at vi får tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man nok si at høyre og venstre hjernehalvdel i Arkivverket ikke har hatt god nok kontakt. Transkripsjonen av FT1885 baserer seg på skanna mikrofilm, og således er det registrert bildereferanser som nå framstår som lenker. Men disse bildene har aldri blitt publisert, og dermed får du feilmelding når du følger lenkene. Utsagnet "no med skanna bilete" er derfor forut for sin tid, for å si det slik.

Indeksering og publisering av FT1885-bildene står ikke øverst på våre prioriteringslister, all den tid tellinga er søkbar, men med tid og stunder vil vi komme så langt at vi får tid til det.

 

Men det rare er da at dette virket tidligere - her fra FT 1885 Larvik http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053272011549

 

Her er bilde fra tellingen med Christiane Frederikke Brynilsen post-5105-0-72182900-1473168955_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det rare er da at dette virket tidligere - her fra FT 1885 Larvik http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053272011549

 

Her er bilde fra tellingen med Christiane Frederikke Brynilsen attachicon.gif1885_FT_0.png

 

Ja, du har rett. Det er jeg som går i surr.

 

Selv om bildene ikke var indeksert og publisert, var det mulig å lenke til dem med permanent bildelenke. Men i forbindelse med at vi i disse dager legger ned en gammel server, ble lenkene endret til en annen type lenker. Vi kommer tilbake til saken når vi har fått tenkt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer tilbake til saken når vi har fått tenkt litt.

 

Flott og takk for svar! Håper det er mulig å få tilgang til bilder igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og takk for svar! Håper det er mulig å få tilgang til bilder igjen.

 

Vi har nå tatt det inn i arbeidsplanen for september. Dersom denne arbeidsoppgaven ikke må vike for uforutsette oppgaver, blir bildene atter tilgjengelige i løpet av noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg ser det ligger ute noen scannede folketellinger for 1885. Men de jeg vil se i er for Nord- og Sør-Trønderlag, de ligger ikke ute. Kommer disse til å bli lagt ut?
Jeg vet det går an å søke i FT 1885, men jeg finner ikke mine forfedre der, til tross for at jeg finner konfirmasjonen til en av sønnene deres utpå vårparten i 1886 hvor dem befinner seg sør i Nord-Trønderlag. De befant seg et par år tidligere i nærheten, så det er rart om dem ikke er blitt telt i FT 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Erik Jansen skrev:

Jeg ser det ligger ute noen scannede folketellinger for 1885. Men de jeg vil se i er for Nord- og Sør-Trønderlag, de ligger ikke ute. Kommer disse til å bli lagt ut?
Jeg vet det går an å søke i FT 1885, men jeg finner ikke mine forfedre der, til tross for at jeg finner konfirmasjonen til en av sønnene deres utpå vårparten i 1886 hvor dem befinner seg sør i Nord-Trønderlag. De befant seg et par år tidligere i nærheten, så det er rart om dem ikke er blitt telt i FT 1885.

 

Vi har bare bilder av FT1885 for de områdene som dekkes av Statsarkivene i Oslo og Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Per Erik Jansen skrev:

Jeg vet det går an å søke i FT 1885, men jeg finner ikke mine forfedre der, til tross for at jeg finner konfirmasjonen til en av sønnene deres utpå vårparten i 1886 hvor dem befinner seg sør i Nord-Trønderlag. De befant seg et par år tidligere i nærheten, så det er rart om dem ikke er blitt telt i FT 1885.

 

Husk at folketellingen 1885 bare ble foretatt i landets byer. I Nord-Trøndelag er det derfor tellingslister kun for Levanger, Steinkjer og Namsos, mens det i Sør-Trøndelag er lister bare fra Trondheim. Alle disse er søkbare i Digitalarkivet, mens de originale listene befinner seg på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tore S. Falch skrev:

 

Husk at folketellingen 1885 bare ble foretatt i landets byer. I Nord-Trøndelag er det derfor tellingslister kun for Levanger, Steinkjer og Namsos, mens det i Sør-Trøndelag er lister bare fra Trondheim. Alle disse er søkbare i Digitalarkivet, mens de originale listene befinner seg på Statsarkivet i Trondheim.

 

Det var viktige presiseringer. - Og siden 1885-tellinga er komplett i søkbar versjon, vil den ikke bli prioritert for skanning i overskuelig framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tore S. Falch skrev:

 

Husk at folketellingen 1885 bare ble foretatt i landets byer. I Nord-Trøndelag er det derfor tellingslister kun for Levanger, Steinkjer og Namsos, mens det i Sør-Trøndelag er lister bare fra Trondheim. Alle disse er søkbare i Digitalarkivet, mens de originale listene befinner seg på Statsarkivet i Trondheim.


Det var jeg faktisk ikke klar over. Da er det ikke noe rart jeg ikke finner mine forfedre fra bygda i 1885-tellinga. Takk for info, Tore :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.