Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1875 - Lyngen - Eva Nilsen


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er mulig å sjekke originalen for folketellingen 1875 for denne familien:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052455002876

Dette er en familien som jeg kjenner godt og som jeg har fulgt fra Sverige til Troms og videre tl Finnmark.

Det er en kjent sak at det er mange feil i folketellingen for 1875, men jeg finner ikke noen forklaring på at Eva Nilsen er kommet med i listen.

Foreldrene heter egentlig  Nils Henriksson Inga,  født 22.06.1825  i Jukkasjärvi og Sofia Johanna Andersson Lahti, født 07.11.1842 i Vittangi. De giftet seg 29.09.1867 i Jukkasjärvi. De to eldste barna, Israel og Isak Laevi var født i Jukkasjärvi i 1868 og 1869 og ble med da foreldrene flyttet til Norge i 1870. I Norge fikk de  Johan Henrik i Sørreisa i 1872 før de kom til Lyngen. I 1874 ble Mathilde Josefine født i Lyngen, og så fikk de Eva Karoline 21.3.1876:

SATØ, Lyngen sokneprestembete, Klokkerbok nr. 4, 1868-1878, s. 95

 
Senere reiste de til Alta der de fikk Karl Oskar i 1883 og deretter videre til Vardø der de fikk Haakon Ingvald i 1886.
Jeg lurer på om Statsarkiver i Tromsø kan ha noen god forklaring hvordan Eva Karoline kan ha kommet med i folketellingen når hun er født i mars 1876 og tellingen skulle gå for seg i januar? Kan de ha vært sent ute med tellingen og dermed tatt med den nyfødte? Kan hun være føyd til senere?
Jeg har sjekket at det ikke er født en annen Eva i 1875, som kan ha dødd i 1876, før det kom en ny. Så hva kan forklaringen være? 
Endret av Truls Songstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sjekket den originale folketellinga for Lyngen 1875. Hovedliste for tellingskrets 3 er avlevert 18.01.1876 av lærer A. O. Solbu. At Eva er kommet med i tellinga har vi ingen forklaring på.

 

På vegne av Statsarkivet i Tromsø

 

Eva K. Jeppesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.