Gå til innhold
Arkivverket

Franz Karlsen 1882


aud sandsmark
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter min oldefar Frans Karlsen født. 1882

Han var anleggsarbeider på Rjukan i 1915, og der har jeg funnet ham i en kirkebok i forbindelse med dåp til sin eldste sønn.

Vi vet veldig lite om ham, men tror han var av taterslekt og født i Fredrikstad. Han byttet navn mellom 1915 og 1919. Jeg har også kontaktet

prestekontoret der hvor han skulle vært begravet under det nye navnet, men de finner ham ikke.

Så nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal fortsette å lete

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Sverre Fjeld,født 13/4-1915,døpt 11/7-1915.

 

 

Telemark fylke, Dal i Tinn, Ministerialbok nr. 2 (1912-1917), Fødte og døpte 1915, Side 47
Permanent bilde-ID: kb20051003060990
 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. tusen takk for svar/hjelp, men dette er ikke samme person.

Min Oldefar var var gift med Inga som var født i 1888, og iflg. kirkeboken i Rjukan giftet de seg i 1913, men der står det

ingen opplysninger om hvor de giftet seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lang er også jeg kommet, men nå kommer jeg ikke lenger på egenhånd. 

jeg trenger vigselsattest/dåpsattest for å kunne finne riktig fødselsdato/sted

jeg har også funnet dåpen til de andre barna, men det er ingen flere opplysninger der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

dette er ikke riktig Inga Fjeld, min oldemor er fra Aurskog/Høland. Hennes familie stammer fra gårdene Fjeld og Hafstad Anlegget på Rjukan startet i 1907, så jeg har sjekket arkivet på kongsberg etter en borgerlig vielse mellom disse to, men der fant jeg ingenting. Vi er heller ikke sikre på om de faktisk var gift. Franz døde allerede på begynnelsen av 1930 tallet, men da under et annet navn, men min oldemor ligger ikke begravet sammen men ham, hun lå i stedet sammen men sin sønn !?

Inga har jeg ganske god kontroll på hennes foreldre var Karl Fjeld og Rebækka Fjeld. vi finner Inga i  et "My heritage slekstre" , men flere av de opplysningene er feil, bl. navnet på min oldefar. Inga og Franz fikk 4 barn, og det er ingen faddere her fra Franz sin familie, så jeg kan heller ikke nøste videre her, der er også her jeg finner at han bytter navn, en gang mellom 1915 og 1919. 1919 døper han og Inga sine to neste barn, og her skriver han seg for Franz Albin Olsen. Så det jeg leter etter er dokumenter fra 1915 eller tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inga sin histoie er ganske godt kjent i familien, det er min oldefar vi ikke vet noenting om, annet enn det lille jeg har funnet av dokumentasjon på ham. dette er det andre som har lagt ut lenker på, tusen takk for det, det er min første dag her. håper ikke jeg går på tvers av de retningslinjer som er lagt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en skal lete etter vielsen, må en ta utgangspunkt i hvor personene befinner seg. Å vite hvilken adresse hun hadde i folketellingen i 1910 kan hjelpe til å finne vielsen. Vielser foregikk vanligvis i brudens menighet.

 

Har du fødselsdatoen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

når jeg titter på en Geni-side vedr. Karl og Rebækka Fjeld, så står det at datteren Inga var gift med en som het Oskar Albin Olsen.....

(men en skal ikke tro blindt på alt som dukker opp!).

 

Ble de andre barna også født på Rjukan (Tinn)?  Har du vurdert muligheten av at Inga var gift 2 ganger???

 

mvh. Astrid

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha, nå skjønner jeg hvor du vil..... men nei.

Jeg tror disse to traff hverandre i forbindelse med anleggsarbeid, hun var kokke. Min far sier at hun aldri snakket om Franz, og han døde allerede tidlig på 1930 tallet, før min far ble født. Jeg vet ikke hvilket anlegg de var på før Rjukan, Rjukan har oversikt over alle arbeidere frem til 1910, og der er han ikke.

Jeg har fått beskjed om at det finnes et fødselsregister i Norge fra 1916. Franz sin sønn nummer to er Trygve født 19/6 1917 i Årdal, han er ikke døpt før i 1919,( ja og så burde jeg hatt lenke her ) og da har han byttet navn

vet dere hvor/ i hvilke arkiv jeg kan lete etter Trygve sin fødselsattest, i håp om at han fremdeles benyttet sitt eget navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har allerede forsøkt å ta kontakt med de/den som har registrert Geni siden, da det er feil !

Inga Fjeld og Franz Karlsen døper sin eldste sønn i Rjukan 1915( det ligger en lenke til dette her)

På geni siden ligger også Sverre med navnet Olsen, det er feil han skiftet navn til Fjeld. Valter Olsen, het Valter Tiedeman Olsen/ Trygve het Trygve Johannes Olsen

derimot er de opplysningene om Inga sine søsken/foreldre korrekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett med anleggsarbeidere eller jernbanearbeidere som flytter mye.

 

Jeg har kommet over en Frans Albin Amandus Olsen i Sverige i 1900. Han var fosterbarn hos en Karlsson, så det kunne forklart bruken av et annet etternavn. Han er dessverre født i 1886. (1. mars.) I 1905 er han stenhuggeriarbetare i Stockholm.

 

Det hadde vært fint å se hvordan fødselsåret hans er oppgitt i de andre barnas dåper.

 

I perioden 1915-1919 er han på Gustafsfors i Floda, Södemansland, men blir borte herfra etter 1919. Nå er fødselsdatoen 1/10-1886. Källa: Floda AIIa:10 (1915-1919) Bild 1880 / Sida 171

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han opererer med fødselsår 1882 i alle de dokumentene jeg har funnet. så jeg har resonnert slik at han bytter navn. men beholder fødselsdato/år, men det kan være 

helt feil tenkt.... helt ny på dette. men min far mener han kom fra Fredrikstad. det er flere Karlsen der, men ingen som treffer helt korrekt.

Han bytter navn litt etter litt fra Franz Kalsen til Franz Albin Olsen, for til sist kun å bruke Albin Olsen, men vi finner ham ikke gravlagt under Albin Olsen.

Jeg skjønner at det er logisk å tenke at Inga var gift flere ganger, men hun bruker tre navn så lang jeg finner Inga Fjeld, Inga Karlsen Fjeld, og til slutt Inga Olsen. Inga sin fødselsdag kan være 12/8 1882, men det er ikke sikkert/dokumentert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gravminner:

 

3041687     Inga                          Olsen      1208 1888      2406      1972      0407      1972      73      06      7    Stalsberghagen     Skedsmo   
3041688     Walter Tidemann      Olsen      2504 1919      0309      1993      1409      1993      73      06      7    Stalsberghagen     Skedsmo   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet vet er at han døde i begynnelsen av 1930 og skal være gravlagt på Lørenskog kirke, jeg har vært i kontakt med prestekontoret. jeg har oppgitt de fleste varianter av de navnene jeg kjenner ham under, men de finner ham ikke. jeg vet ikke hvordan hans forhold til Inga var på dette tidspunktet, men på et tidspunkt må noe ha skjedd, siden de ikke er gravlagt sammen, den enkle forklaringen er kanskje at de faktisk ikke var gift ?


tusen takk, dette er mor og sønn, men ingen Franz.

Jeg kan dokumentere Frans i Norge fra 1915 til 1919,

1915 jobber han på Rjukan og døper sin eldste sønn Sverre, i 1917 blir Trygve født i Årdal, i 1919 døper han Trygve og Walter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Dåpen til Sverre Fjeld,født 13/4-1915,døpt 11/7-1915.

 

 

Telemark fylke, Dal i Tinn, Ministerialbok nr. 2 (1912-1917), Fødte og døpte 1915, Side 47
Permanent bilde-ID: kb20051003060990

 

 

Legger inn noen lenker.

 

3035481 Sverre  Fjeld  1304  1915  1607  1977  2507  1977    28  04  9       Stalsberghagen Skedsmo

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=3035481

 

----

 

3035482 Emmy Alice  Fjeld  0603  1915  2410  1993  2910  1993    28  04  9       Stalsberghagen Skedsmo

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=3035482

 

----

 

På samme gravnr ligger :

 

3035480 Karl  Hansen Tørtberg  3107  1879  3101  1956  0402  1956  28  04  9     Stalsberghagen Skedsmo

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=3035480

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er foreldrene i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036375002744

 

Inga i 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037031001291


Foreldrene i 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037031001317

 

1875-tellingen bekrefter at hun er en Madsdatter. (Døpt Karen Rebekka?)

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052042002397

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til Inga het Rebekka, så her er vi i mål.

 

 

hvordan svarer jeg nå ? hva er vanlig å lage et svar for hver enkelt eller svare til dere i alle i samme svar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

 

hvordan svarer jeg nå ? hva er vanlig å lage et svar for hver enkelt eller svare til dere i alle i samme svar ?

.

Når en lager nye svar rett etter hverandre, blir svarene trukket sammen til ett innlegg.

 

Bare lag nytt avsnitt i samme innlegg, så kommer det fram hvem du svarer.

 

Om du skal gi svar til et tidligere innlegg langt oppe i tråden, kan du trykke SVAR på det innlegget, så blir innlegget sitert først.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.