Gå til innhold
Arkivverket

Franz Karlsen 1882


aud sandsmark
 Del

Recommended Posts

Det eneste jeg vet vet er at han døde i begynnelsen av 1930 og skal være gravlagt på Lørenskog kirke, jeg har vært i kontakt med prestekontoret. jeg har oppgitt de fleste varianter av de navnene jeg kjenner ham under, men de finner ham ikke. jeg vet ikke hvordan hans forhold til Inga var på dette tidspunktet, men på et tidspunkt må noe ha skjedd, siden de ikke er gravlagt sammen, den enkle forklaringen er kanskje at de faktisk ikke var gift ?

tusen takk, dette er mor og sønn, men ingen Franz.

Jeg kan dokumentere Frans i Norge fra 1915 til 1919,

1915 jobber han på Rjukan og døper sin eldste sønn Sverre, i 1917 blir Trygve født i Årdal, i 1919 døper han Trygve og Walter 

 Hvilke referanser/kilder har du for dokumentasjonen av Frans tilstedeværelse i Norge fra 1915 til 1919 ?

Her ville det vært fint med noen lenker til eventuelle kilder på nett.

Det samme gjelder for de omtalte dåpshandlingene for sønnen Trygve født i Årdal i 1917, samt Trygve og Walter i 1919.

Disse burde være tilstede i kirkebøkene.

 

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Den Frans Albin Amandus Olsson /Olofsson som Anne-Lise nevner i innl. 17,flyttet fra Floda 1/12 1919 til Lilla Malma.Der giftet han seg 9/10 1920.

Han døde i Melløsa,Sødermanland 27/1 1936.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygve Johannes og Ruth Marie er mine besteforeldre og de het Olsen ikke Fjeld

 

Franz jobbet på Rjukan i 1915, han døpte sin eldste sønn her, jeg har dokumentasjon på alle disse tre dåpene, og navnene han brukte  både i 1915 og i 1917, lenke til dåpen

i 1915 er det lenke til i tidliigere svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er døpt i Blaker kirke, men jeg kommer ikke nærmere Frans, det er ingen nye opplysninger der.

 

I Norges Håndverkmestere omtales Franz som Albin Olsen, så denne dokumentasjonen er for ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa at Trygve ikke ble døpt før i 1919, sammen med Walter. Hvor er de døpt?

 
Akershus fylke, Blaker i Aurskog, Klokkerbok nr. II 2 (1901-1926), Fødte og døpte 1919, Side 57
Permanent bilde-ID: kb20060718090262
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

det kan være Inga, jeg vet hun jobbet som kokke på båter, blant annet skal hun ha jobbet på englandsbåten som gikk fra Bergen.  Jeg skjønner ikke at hun ikke viste fødseldato/år, da hun oppgir i iallefall fødselsår i kirkebøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen som har gitt opplysningene. Hun er fraværende på tellingstidspunktet - f til høyre på skjemaet.

Skipslistene for 1910-tellingen har gått tapt, for ellers ville hun sikkert vært å finne ombord på et skip.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.