Gå til innhold
Arkivverket

Søking i skannede kirkebøker. Har det nettopp skjedd en endring?


Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Var inne i dag for å lete i skannede kirkebøker og der var det skjedd en forandring. Før kunne du skrive inn navn på prestegjeld og så dukket det opp med en gang. Nå må du først velge fylke og så en laaang liste for å finne det du leter etter under Prestegjeld. Den forrige versjonen var jo helt perfekt i funksjon!  Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde meg rett før kl. 15 i går hvor jeg ikke fikk skrevet inn sokn og fikk rare treff over hele landet da jeg valgte fylke.

Rare treff på søk etter kirkebøker for Høland

Like etterpå var alt i orden igjen...

.

Nå ser jeg Kjell Arne Brudvik har lagt inn spørsmål om det samme, med bilder av treffene. (Samme treff som jeg fikk.)

Søkeresultater uten filtrering

Jeg håper problemene lar seg løse raskt og at noen fra DA svarer på spørsmålene som er lagt inn om dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig hyggelig at man referer til lenke hvor man kan finne informasjonen.

Det er imidlertid et problem og det er også i det overstående.

For å få tak i den lenken MÅ MAN VÆRE INNLOGGET.

Hvorfor gjøre det vanskelig og kreve innlogging for slik informasjon. Det er ikke bare i dette tilfellet :wacko:
En glipp eller bevisst handling. Ikke første gang jeg ser dette i diverse innlegg; visning til lenker som krever innlogging. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I #3 er det henvisning til "se lenker"
Disse to ordene burde ha en innlagt URL til direkte tema og IKKE BARE lenker, men til den konkrete tema un der lenker.
Når jeg er pålogget, står vel å merke URL til "lenker" angitt, men da må jeg være pålogget.

Generelt bør det fra slike henvisninger være konkret linke tikl akkurat det tema som det refereres, og ikke bare til en  generell henvisning.

Den aktuelle linken er gitt lengre nede, men dette bør gjøres som en generell praksis ved at det ALLTID lenges inn direkte konkrete lenker til akkurat det tema det henvises ti.

Dette gjelder ikke bare dette tema, men i mange innlegg som legges inn her i DA hvor det er "slappe" henvisninger m,ed aktive lenker til de tema den enkelte omtaler og referer til.
Linkene bør også være av en slik form at de er tilgjengelige, selv om man ikke er innlogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.