Gå til innhold
Arkivverket

sunnmørseksperter til unnsetning Ingebrigt Amundsson f. Eidem, Volda 1772


Erik Lie
 Del

Recommended Posts

min ane Ingebrigt Amundsson gårdbruker i Lillesula på Ytre Vikna, født ca.1772 på Sunnmøre ifølge militærrullene, jf. genealog Kåre Hasselberg i Trondheim. Han døde i Lillesula 11. november 1834, gravlagt 6.mai 1835,63 år gammel Han var kommet til Vikna senest 1790, for han ble konfirmert i Garstad kirke på Vikna i 1790 18 år gammel da bodde han på Ulsund. I 1801-tellingen er han gårdbruker i Lillesula, 30 år gammel og ugift, gift i Garstad kirke 1.januar 1815 med Aletta Kristina Ingebrigtsdotter fra Hunnestad. Jeg tror Ingebrigt kan være identisk med den Ingebrigt Amundsson som ble født på Eidem (Eidheim) i Volda og døpt i Volda kirke 11. februar 1772,(Volda 1760-86, ingen sidetall), sønn av Amund Olsson på Eidem og Marte Olsdotter fra Nupen. (gift i Ørsta kirke 3.søndag etter trefoldighet 1759 (Volda 1741-60, fol.168).

Jeg finner nemlig ikke denne Ingebrigt konfirmert i Volda Ingebrigt og Alettas første barn Enok Ingebrigtsen (et veldig uvanlig navn i Trøndelag). ble født i 1816. men Ingebrigt hadde et uekte barn kalt Daniel døpt i Garstad kirke 6.søndag e. tref. 1792 med Gunnil Danielsdotter Ulsund

Ingebrigt hadde i ekteskapet med Aletta også datteren Anne Margrete Ingebrigtsdatter (min ane døpt 1819). (oppkalt etter sin mormor)

Jeg har funnet noen andre sunnmøringer med samme navn I. A. men de blir konfirmert på Sunnmøre og er derfor ikke aktuelle kandidater.

Kan noen finne det endelige beviset for min teori?

 

 

Endret av erik harmen falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelege prov er sjeldne.....

Det du kunne vone på er eit skifte der Ingebrigt er arving.

Det ser ikkje ut til at det var skifte etter Amund eller Marte,  døde 1804 og 1807 ifl. Busetnadssoga for Volda. Om det kan ha vore skifte etter barnlause sysken, evt. onklar/tanter eller fjernare slektningar, har eg ikkje undersøkt.

 

Eliminasjonsmetoden er vanskeleg og uviss. Kyrkjebokføringa i Volda var so som so; det vart faktisk reist rettssak mot soknepresten for embetsforsøming, med (m.a.) manglande konfirmasjon og ufullstendig kyrkjebokføring. Så at Ingebrigt manglar kan ha andre grunnar enn at han reiste til Vikna.

 

Enok var uvanleg på Sunnmøre med (ingen i 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.