Gå til innhold
Arkivverket

Petra Ivara Petersdatter (Johansen) f. 19 jul 1867, Namsos. Dro nordover med familien Alstahaug, Bodø, Lofoten, Trondenes, Kvæfjord....


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Har lett etter henne gjennom flere år, og leter fortsatt etter henne med gjevne mellomrom, og er veldig takknemlig for hver lille bit i dette puslespillet.

 

Petra Ivara Petersdatter (Johansen) f. 19 juli 1867, Namsos, konfirmert 22 juli 1883 i Bodø, var datter av Peter Cornelius Johansen, f. 30 jan 1834, Fosnes/NT og Ingbertine Gerhardine Johannesdatter Møller, f. 06 mars 1835, Trondheim, og søster av min oldefar Hans Christian Petersen, f. 31 mai 1864, Namsos, og som endte opp i Kvæfjord og døde der 31 mai 1918. Hører med til historien at han var den eneste i en søskenflokk på 5 som ble sendt bort (enten som fosterdreng eller for å jobbe) før han ble konfirmert.

Siste spor jeg har av Petra er i folketelling 1885 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053305000996sammen med familien i Bodø.

 

Her er familien i 1875 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052414001349på Alstahaug på Helgeland.

 

Her er foreldrene i 1900 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037537005736i Stamsund, Buksnes i Lofoten.

 

Jeg har lett og lett i Bodø, Buksnes og de andre lofotkommunene, andre kommuner i Nordland, Trondenes der Hans ble konfirmert, Kvæfjord der Hans ble gift, fikk barn og døde, uten resultat. Hans fikk en datter i 1910 som fikk navnet Petra Ivarna, har tenkt tanken at søsteren kan ha dødd før 1910, men hun kan jo ha blitt oppkalt uten den grunnen også....

Hvor kan det ha blitt av Petra?

 

MVH

Beate Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket FT-1891 Bodø og finner ikke Petra Ivara der. Men det er en 10-15 hus-lister som står som ikke lesbare, så en liten sannsynlighet for at hun finnes der. 

Siden jeg har FT-1891 for Rana så sjekket jeg denne. Hun er ikke i Rana 1891.

Kirkebøkene for Bodø mangler noen år 1885-1887 for døde- ellers er hun ikke blant døde 1888-1892.

Ikke viet i Bodø 1888-1892 

 

I Bodø 1885, borte i 1891.  Nei, hvor ble hun av?  Amerika?

 

mvh

Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

 

Ja, hun kan ha emigrert, har lett der også både her på digitalarkivet, familysearch og Ellis Island.

Hun kan jo også ha dratt videre nordover i landet, eller dratt sørover igjen. Ikke så lett å vite når denne siden av familien min ikke har vært flink å melde seg som innflyttet/utflyttet...

 

MVH

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk skal du ha, Anne.

Kreativ søking, tenker jeg av og til. Etter å ha søkt på Petra Ivara 186* og variasjoner over etternavnet og fødested, skrev jeg ganske enkelt "Ivara 186* Namsos" i søkefeltet, og da dukket Pettra Ivara opp.

Det er mange måter å skrive et navn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Anne.

Kreativ søking, tenker jeg av og til. Etter å ha søkt på Petra Ivara 186* og variasjoner over etternavnet og fødested, skrev jeg ganske enkelt "Ivara 186* Namsos" i søkefeltet, og da dukket Pettra Ivara opp.

Det er mange måter å skrive et navn på.

 

Tusen, tusen, tusen hjertelig takk :D

 

Hadde aldri falt meg inn at Petra kunne være i Ballangen :D

 

Hilsen en svært takknemlig Beate :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er oddsen for at det kan ha vært holdt skifte etter henne? Sitter foreløbig å blar i Steigen og Ofoten sorenskriveri. Kan skiftet ha vært holdt der foreldrene bodde, som da enten var i Bodø eller Buksnes? Så burde vel kanskje se i skifter for Salten og Lofoten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.