Gå til innhold
Arkivverket
Roar Pedersen

Hjelp til tyding av dokument #3

Recommended Posts

Roar Pedersen

Fortsatt et par dokumenter igjen fra pakken jeg åpnet i Riksarkivet og som ikke har vært lest på 200 år... Kan noen hjelpe meg med dette dokumentet?

post-9747-0-31994500-1473408941_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Notta.-

i November Maaned 1812. modtog fra Wærffet i Fredrichsvern.- til De Rusiske Patienter Som blev Indlagt Her paa Hospitalet, P: a: og P: m: Halv Tredsenstyve skiortter og Halv Tredsinstyve par Uldstrømper.- Og udgivet til de samme Rusere fra November Maaned 1812, og til Januari 1813.- Sex og Tyve Par uldstrømper og Sex og Tyve skiortter.- alt saa tilbage af hver Sorttement Firre og Tyve stykker og Par.- Som er Andført til Indtægt med de forrige skiortter og strømper paa den Næste forrige side.-

Søeetatens Hospital Præsterøe d. 31 Januari 1813.-

Bache Regensk: fører

/Beholdningen efter dette Regnskab
/er udsat til Ansvar og Berigtigelse

Testerer

P: M: Johansen

[Notatane i margen forstår eg ikkje heilt...]

Endret av Gunnar Sigdestad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roar Pedersen

Tusen takk! Skipet Sevolod fra Arkhangelsk ble liggende i Stavern i 1812-1813, men avga pasienter til lasarettet i Tønsberg/Presterød først. Det kan virke som om det var 26 pasienter. "Halv Tredsenstyve" - betyr det 50? Hva kan P:a og P:m bety?

Notta.-

i November Maaned 1812. modtog fra Wærffet i Fredrichsvern.- til De Rusiske Patienter Som blev Indlagt Her paa Hospitalet, P: a: og P: m: Halv Tredsenstyve skiortter og Halv Tredsinstyve par Uldstrømper.- Og udgivet til de samme Rusere fra November Maaned 1812, og til Januari 1813.- Sex og Tyve Par uldstrømper og Sex og Tyve skiortter.- alt saa tilbage af hver Sorttement Firre og Tyve stykker og Par.- Som er Andført til Indtægt med de forrige skiortter og strømper paa den Næste forrige side.-

Søeetatens Hospital Præsterøe d. 31 Januari 1813.-

Bache Regensk: fører

/Beholdningen efter dette Regnskab
/er udsat til Ansvar og Berigtigelse

Testerer

P: M: Johansen

[Notatane i margen forstår eg ikkje heilt...]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole R.Dahle

Dagens tellemåte i Danmark er ca:

50 -halvtreds (tyve)

60- treds (tyve)

70-halvfjerds (tyve)

80-firs (tyve)

90-halvfems (tyve)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.