Gå til innhold
Arkivverket

Alle "mine" er forsvunnet i folketellingen for 1910


Janne Quinnies Øverengen
 Del

Recommended Posts

Hei, og takk til de som eventuelt vil hjelpe.

 

Jeg er helt ny her, og trenger allerede litt hjelp.

 

I 1900 bodde familien Øverengen, Andreas og Helene med barn i Søndre Land.

I 1910 er det ingen av dem tilbake. Men jeg vet at de fikk 15 barn, hvorav en av dem var min manns farfar, og mine barns oldefar.

 

Av de 15 fikk kun 3 stk barn selv, resten ble boende på plassen.

 

Hvor kan de ha gjemt seg i folketellingen for 1910? Ferie i syden..?

Og forresten.. Vet noen hvilke kirkebøker som dekker Søndre Land? Jeg finner de ikke under minesterialbøkene. Det var lettere å søke før de endret det. Tenkte å se om de var døde, men finner ikke søndre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk til de som eventuelt vil hjelpe.

 

Jeg er helt ny her, og trenger allerede litt hjelp.

 

I 1900 bodde familien Øverengen, Andreas og Helene med barn i Søndre Land.

I 1910 er det ingen av dem tilbake. Men jeg vet at de fikk 15 barn, hvorav en av dem var min manns farfar, og mine barns oldefar.

 

Av de 15 fikk kun 3 stk barn selv, resten ble boende på plassen.

 

Hvor kan de ha gjemt seg i folketellingen for 1910? Ferie i syden..?

Og forresten.. Vet noen hvilke kirkebøker som dekker Søndre Land? Jeg finner de ikke under minesterialbøkene. Det var lettere å søke før de endret det. Tenkte å se om de var døde, men finner ikke søndre land.

 

De bor fortsatt på Øverengen. Helene kaller seg Mortensdatter og er enke.

 

Hilsen

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverengen var ikke 'etternavn' i 1900, men adresse. Først med navneloven av 1923 ble det krav om fast etternavn og da valgte folk forskjellige løsninger. Enten 'stivnet' farens patronym og ble benyttet av hele familien, eller de tok gårdsnavnet, som her.

.

Dersom Helene Mortensdatter hadde måttet flytte til en annen gård, eller plass etter at mannen døde, vile de kanskje ha kalt seg noe annet. Jeg har også sett eksempler på at enker tok mannens fornavn som etternavn etter 1923, for å hete det samme som barna sine.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.