Gå til innhold
Arkivverket

Hans Christian Petersen, f. 1864, Namsos. Når kan han ha kommet til Trondenes? Fostergutt/tjenestegutt, familien Normann på Elgsnes i Trondenes


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen plasser jeg kan lete for å finne ut når min oldefar kom til Trondenes, enten som fosterdreng eller tjenestegutt? Ja, jeg har sett i innflyttede for Trondenes uten hell.

 

Hans Christian Petersen, f. 31 mai 1864, Namsos, døpt 14 aug 1864. Konfirmert 02 okt 1881 i Trondenes kirke. Da bosatt Elgsnes i Trondenes.

 

Det vi vet om han før han ble konfirmert er:

Foreldre Peter Cornelius Johansen og Ingbertine Gerhardine Johannesdatter Møller

FT1865 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038332000766i Namsos

FT1875 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052414001349i Alstahaug på Helgeland

 

En gang mellom 1875 og 1881 ble han sendt bort fra foreldrene og søskene, og han kom da til familien Normann på Elgsnes i Trondenes som drev handelssted der. Da de gikk konkurs fulgte han antageligvis med på flyttelasset fra Elgsnes og til Hemmestad i Kvæfjord kommune.

 

Finnes det noe som helst håp for å finne ut når han kom dit og kanskje hvorfor? Foreldrene flyttet stadig, og man finner dem i Bodø i 1885 sammen med de andre barna, og alene i 1900 i Buksnes i Lofoten. Det at de stadig var på flyttefot tyder vel kanskje på at de flyttet dit det var arbeid akkurat da, og at de var fattige.

 

Hans giftet seg i 1904 og rakk å få 3 unger før han døde 31 mai 1918. Da var min farfar bare 5,5 år, så det er ikke så mye vi vet om oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var at han har vært i tjeneste/under opplæring der siden de drev et handelssted. De begynte jo tidlig å jobbe før i tiden, mange forlot hjemmet før konfirmasjonen.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det har vi også tenkt på, derfor jeg skrev tjenestegutt. I tillegg så var han 17 år når han ble konfirmert, så han kan jo ha vært ganske langt oppe i tenårene da han kom dit. Men han kan også ha kommet dit like etter 1875, og da var han ikke tenåring engang, og det skremmer meg litt, var sikkert skremmende for en liten gutt å reise så langt, og sikkert uten foreldrene.

 

Vet dette kan være et skudd i blinde, men kan det stå noe i et evt. konkursbo?

 

Beate


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.