Gå til innhold
Arkivverket

Opphavet til Amund Larsen og Anne Paulsdatter på Sjursøya 1801


Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Sjursøya ligger i Indre Oslofjord (i dag planert industri- og havneområde), Under folketellinga 1801 (Schiuls-Øen) bodde det en fiskerfamilie der, og ekteparet er blant mine aner. Men jeg strever med å komme meg videre til deres foreldre igjen, noen som kan hjelpe, kanskje som tilfeldigvis kjenner til dem?

 


 

Amund Larsen og Anne Paulsdatter oppgis begge til å være 44 år og i første ekteskap. Dåpsinnførslene for barna er greie å finne. Det vitner om at de har et stabilt siosialt nettverk omkring seg, i hovedsak i gamle Oslo og sterkt preget av los-miljøet, noe som også avtegner seg i ekteparets etterslekt.

 

Det er hele tre Amund Larsen som blir konfirmert mer eller mindre i riktig tidsrom i Oslo (Hospital https://media.digitalarkivet.no/view/7401/94).Det står ikke annet enn navn der, men navnene på mange av de som forekommer gjentagne ganger som faddere til hans barns dåp, finnes blant de samtidige konfirmantene. Det kan kan synes som at de er gamle gode venner og at Amund iallfall er oppvokst i dette lokalmiljøet.

 

Problemet er at konfirmasjonene kommer en smule seint i forhold til oppgitt alder under folketellingen, dessuten synes jeg de aktuelle dåpsinnførslene jeg finner kommer enda senere. Og i 1801 er det kun én Amund Larsen igjen. 

 

Den eldste dåpsinnførselen  for Amund jeg har funnet er  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7681&idx_id=7681&uid=ny&idx_side=-104(moren heter Amundsdatter).Det passer bra mht eventuelle oppkallinger og nærhet til fjorden. Men jeg har ikke klart å fastsette at det er riktig mann, f eks ved å studere alle fadderne.

 

Barnedåpene:










 

Det opplagte er å finne vielsen, men det har jeg ikke klart enda jeg har sett vidt omkring (oversett?). Å finne begravelsene er en omfattende og usikker oppgave jeg har begynt halvhjertet på. Anne Poulsdatter er nok sjeldent navn i Oslo, men begges navn er jo ganske utbredt i bygdene nordenfor.

 

Innspill?  mvh eric

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til konfirmasjonene fungerer ikke.

 

Du sier konfirmasjonene kommer litt sent i forhold til oppgitt alder i 1801- tellingen.  Den alderen kan man jo ikke ta for god fisk, så den er mer en ca. alder, noe å gå ut fra.

Den Anna som ble døpt i Røyken var født 1759, altså to år senere enn oppgitt i 1801- tellingen.

 

Her er to mulige kandidater til Amund Larsen, begge født i 1761:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWN6-NJC

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWN6-N57

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lene, du har jobbet mens jeg har sett Dagsrevyen!

 

Du har nok løst sakenknuten for meg, for det rimer bra at Anne var å finne på andre siden av fjorden framfor f eks innlandet. Uten å ha sett så nøye ennå krevdes det pga lav alder kongelig tillatelse. Det ser ut for meg som at fedrene, som forloverne ser ut til å være, har ordnet opp. Disse detaljene gir støtte for den Amund jeg hadde som førstekandidat, som også du pekte på. Det jeg ikke helt forstår er at jeg på FamilySearch nå først finner vielsen i Røyken og ikke bare den angivelige i Skedsmo jeg har strevd med.

 

Da anser jeg min forespørsel for løst, ha en god kveld!  eric

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.