Gå til innhold
Arkivverket

Åsskard M & R: Parykkskatten 1711: Stuepike Alhet von Kron og piken Anne Nielsdatter Grøver. Hvem var Alhet von Kron?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/47843/232/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10101307250233.jpg

 

Parykkskatten 1711 på Åsgård viser at Auden Torstensen Width hadde flere tjenestefolk, samt en huslærer. Blant tjenerne var stuepiken Alhet von Kron som fikk 2 rdl. og 2 ort i lønn for halvåret. En annen pike i huset var Audens søsterdatter Anne Nielsdatter Grøver som ikke fikk noen lønn og som ikke brukte topp eller såkalt fransk sett på hodet.

 

Anne Nielsdatters opphav kjenner jeg til, men hvem kan denne Alhet von Kron være? Kan hun også ha vært en slektning av Auden?

 

Mvh.

Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://forum.arkivverket.no/topic/131163-45706-aasskarddorothea-hansdatter-f-ca-1625-i-koebenhavn-gift-med-torstein-width/?hl=%2B%C3%A5sskard%3A+%2Bdorothea

 

En gang, i den tiden folk fra eldre tider på Nordmøre ble diskutert her på dette forumet, startet undertegnede en diskusjon ang. Dorothea Hansdatter, moren til Auden Torstensen Witdh, som jeg ennå ikke vet hvor kom fra. Det er hevdet at hun kom fra København, og flere etternavn ble diskutert i denne tråden.

 

Det jeg lurer på er om Alhet von Kron kan ha vært en slektning av denne Dorothea Hansdatter. Dorothea døde i 1704, altså 7 år før parykkskatten i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alheit og Krohn er navn som var i bruk i Bergen. Navn som fulgte med Hanseater fra Tyskland. Krohn er et navn i Edvard Griegs anetavle. Kanskje da et spor å følge i Bergen. Wit(d)H er antagelig også tysk navn (eller dansk). Det var en som het Kiøniche With som bodde i Bergen.

Ser noen likheter i navnebruk (Bergen og Oslo). Hjemmesidene både til Hagerup og Nermo kan være nyttig å slå opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nermo har nok ikke så mye nytt å komme med her, heller ikke Hagerup. Men takk for tipset om Bergen.

 

Width-slekta her kommer til opplysning fra Skottland/England, men det er ikke den jeg ønsker å finne ut av her.

 

Mvh.

Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.