Gå til innhold
Arkivverket

Giftemål Mathias Storø og Gunda Tellefsen. Og Heimtun i Hol og bosted


Siv Storø1
 Del

Recommended Posts

Jeg starter med å oppsummere:

I folketellingen 1910 Finner jeg Mathias Storø født i 21.06.1880 Overhalla bosatt i Hol

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036469001458

 

Videre leting i nb har gitt meg følgende informasjon:

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/5f8a15562407931caed7842938464fd2?index=9#29

 

 

Han var kjøbmann, unkar og, likte å ta seg en dram og bygget opp Heimtun som var nermeste nabo til Haugs Hotel.

Heimtun tolker jeg som foretningen hans.

I følge boken Geilo slik vi husker det ble foretningen hans solgt videre i 1925

 

Jeg finner han fremtidlige hustru Gunda Tellefsen i Kristiania i 1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392233412

 

Deres datter Gunnhild Johanna finner jeg døpt her aom nr 17

 

https://media.digitalarkivet.no/kb10040903100007

 

(har også funnet henne konfirmert på Tromøya)

 

Der står det slik jeg tyder at bopelen er Storheim? (Hvor er evnt.Storheim? )

 

Foreldrene var tydeligvis gift her. Fadderne tror jeg ikke har noe med slekta å gjøre. I adressebøkene for kristiania i 1919 finner jeg en M.Storø Grossist innen fetevarer med sitt virke i Brogaten 8 første etasje. (Er vel det lokale som senere ble Kronen Kino?.)

Der var det et garveri bl.annet og jeg ser en av fadderne er garver....det står også at Matias er Grosserer.Og at han bor i Lørenskog!

 

Jeg kan ikke finne vielen deres i tidsrommet fra dåp og bakover til 1910. Har lett i Arendal, Tromøy, Lørenskog, Namsos, Hol og Kristiania i Østre Aker der deres datter ble døpt...lurer på om jeg snart ser meg blind på dette. Hvor kan de ha giftet seg?

Det må nesten ha vært i tidsrommet 1915-1918

 

I 1904 får Mathias en sønn med Hanna Emilie Johannesdtr Homstad i Overhalla

Hanna Emilie og sønnen finner jeg igjen senere i Namsos.

 

Så er det dette Heimtun....gr nr 64 br nr 64 i Hol, nermeste nabo var Haugs Hotel som senere brant ned. Hva var dette slags foretning? Antar det må ha vært matvarer ect....siden han står oppført i folketellingen som landhandler.

Men samtidigt før han solgte Heimtun så skal han ha drevet grossistvirksomhet i Kristiania....Har vurdert om det er to Mathias Storø med samme fødselsdato..(.ser det egentlig som noe usansynligt.)

Vet det er noe etterslekt av Mathias og hustru Gunda, har ikke tatt kontakt med disse.

 

 

Har en del løse tråder her føler jeg og samtidigt har jeg funnet flere annonser i norsk kundgjørelsestidende om Tvangsauksjon og Akkordboer (aner ikke hva det er) om eiendommen Heimtun i HoI 1916

 

Klarer noen å hjelpe meg å nøste her?

Vielsen deres er borte,( eller så er det jeg som surrer)

 

Vet han ender opp som gårdsbestyrer på Tromøy hvor han da dør i 7 april 1943.

 

 

 

Jeg har tidligere lagt ut søk etter tydehjelp i kirkebøker ang denne familien på Facebook sin side "slektshjørne"

 

 

 

 

Endret av siv s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk!

Det er samme person garantert!

ser at den 7 feb 1917 var på en onsdag, vet ikke hvor vanligt det var å gifte seg da. Muligens en borgelig vielse eller at de giftet seg den 3 feb. Aner ikke hvor vanligt det var å gifte seg på en hverdag i 1917.

Må samtidigt si at dette forumet er uunværligt i mange sammenheng...

Tusen takk igjen.

Men er ganske nyskjerrig på Heimtun og denne plassen de skulle oppholdt seg under hennes dåp. Storheim.

Kan presten ha surret like mye som jeg? Heimtun-Storheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.