Gå til innhold
Arkivverket

Fanger Botsfengselet 1896 og Akershus Straffeanstalt, Festningen 1900. Dommer


Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Da datteren til Johan Edvard Andersen, f. ca. 1864 ble døpte i Gamlebyen, Kristiania i 1896, (Aslaug Kaspara) sto det under anmerkninger at faren satt på Botsfengselet

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20060921080657

 

Jeg har for lite opplysninger til å finne hvor J. E. Andersen hvor er født og når.

 

Imidlertid finner jeg ved Folketellingen 1900 for Kristiania en

Johan Edv. Andersen, f. 1863 i Ski som straffange på Akershus:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045218851

 

Jeg mistenker at dette er samme mannen.   Har også funnet ham i registeret for fangealbum Akershus festning

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/gen/vis/84/pc00000000369858

 

Spørsmålet er, hvor kan jeg henvende meg for å få opplysninger om dommene.  Jeg ville tro at fødselsdata, sted sto oppført der i tillegg til andre interessante opplysninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge registeret for Polititidende 1900-1903 så finner jeg en Johan Edvard Andersen f. 8/10-1863, men det står ikke hvor han er født

 

Jeg kan finne ut nøyaktig fødested i Polititidende for år 1900 som jeg har tilgang på senere i dag. (Han var også anholdt i 1902 og 1903)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var også anholdt og fengslet i 1891, 93, 96, 97, og 1899.

 

Jeg har skannet 1891 og der finner jeg han. Ved anholdelsen står det:

 

Født i Ski 8/10-1863

169 høy

normal kroppsbygging

lyst hår

arr på høyre hånd

mangler en tann i overmunnen

 

Mistenkt for grovt tyveri og bedrageri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 80 Johan Edvard:

 

SAO, Kråkstad prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. I 7, 1858-1870, s. 47
 
 
 
 
 
 
Samme mann?
 
 
Vielse nummer 9:
 
SAKO, Skoger kirkebøker, G/Ga/L0003: Klokkerbok nr. I 3, 1900-1927, s. 290
 

 

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var også anholdt og fengslet i 1891, 93, 96, 97, og 1899.

 

Jeg har skannet 1891 og der finner jeg han. Ved anholdelsen står det:

 

Født i Ski 8/10-1863

169 høy

normal kroppsbygging

lyst hår

arr på høyre hånd

mangler en tann i overmunnen

 

Mistenkt for grovt tyveri og bedrageri

Mange takk for opplysningene, Lars O. Wangensteen.  Det var da voldsomt til kriminell forfar!  Hvis det står at han satt i Botsfengselet i 1896, kan jeg være rimelig sikker på at det er "min" mann.

Vet du om det er mulig å få ut et "rulleblad", antagelig fra Statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av registeret at han ble utskrevet fra fengselet ca uke 25 i 1896, men han ble fengslet på nytt (usikkert på når), og utskrevet fra fengselet ca uke 23 i 1897

 

Jeg vet ikke om det finnes noe "rulleblad" på denne karen, og han flyttet jo fra Ski til Drammen?

 

Men på Statsarkivet i Oslo vil du finne flere opplysninger i fangeprotokollene og dombøkene, og det vil også stå mer i Polititidende

Jeg skal også se om jeg finner han i Polititidende-registeret etter 1903. Det får jeg gjort på fredag

 

Registeret fra 1886 til 1903 har jeg publisert og ligger åpent for alle her: http://www.genealogi.no/polititidende-nytt-stort-prosjekt-foreningens-medlemmer-gang/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt register over fangefotografier fra Christiania Politikammer, finner jeg flere fotografier,

Johan Edvard Andersen er muligens den samme som Johan Eduard Andersen.

 

Kilde: Christiania Politikammer, Kriminalavd, Fotografier, Rekke 1, Album nr 3 til 9.

Foto albumene oppbevares på Statsarkivet i Oslo, der kan du også bestille kopi av bildene.

 

 

Foto-nr

4621. Johan Eduard Andersen Album I-3 (1894-97) m/siluett-speil

4621. Johan Eduard Andersen Album I-4 (1895-97) m/siluett-speil

4802. Johan Eduard Andersen Album I-4 (1895-97) m/siluett-speil

4802. Johan Eduard Andersen Album I-5 (1897-99)

 

7014. Johan Edvard Andersen Album I-7 (1901-02) m/siluettspeil

8092. Johan Edvard Andersen Album I-8 (1902-04) m/siluettspeil

9398. Johan Edvard Andersen Album I-9 (1904-06) m/siluettspeil

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nummer 80 Johan Edvard:

 

SAO, Kråkstad prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. I 7, 1858-1870, s. 47
 
 
 
 
 
 
Samme mann?
 
 
Vielse nummer 9:
 
SAKO, Skoger kirkebøker, G/Ga/L0003: Klokkerbok nr. I 3, 1900-1927, s. 290
 

 

Det ser absolutt ut som du har funnet samme mann som Lars O Wangensteen.  Og det er mye som tyder på at han kan være "min" mann.  Vet at han endte opp i Skoger-området.  Han ble enkemann mellom 1996  og 1900 (sto da oppført som "e" ved FT 1900).  Har forsøkt å finne giftemålet hans for å finne ut fødselsdata/sted, men ikke lykkes.  Det jeg vet om ham er følgende:

 

1895:  Datteren Bergliot Marie f. 11.2.1895, døpte Ø. Aker 14.7.1895.  Foreldre: Pudretkjører(! er visst det samme som dotømmer!) og hustru Johanne Johannesen, og bostedet var "Hønsegården".

Foreldrene stor oppført med fødselsår hhv. 1864 og 1875.

 

1896:  Datteren Aslaug Kaspara, f. 30.3.1896, døpt 1.11.1896. i Gamlebyen Menighet, Kristiania.

Foreldre: Dagarbeider Johan Edvard Andersen,f. 1864 og hustru Johanne, f. Johannesen i 1875.  De bodde i Frithjofsgt. 1.

 

Jeg vet ikke hvor kona, Johanne Johannesen, kom fra.  Så nøkkelen til å avgjøre om han som satt på Botsfengselet i 1896 er samme Johan E. Andersen, f. 8.10.1863 i Ski som finnes på Akershus i 1900, ville jeg tro finnes i vielsesoppføringen, men her trenger jeg hjelp :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar fra Lars O. Wangensteen og Tom Larsen.  Ser også at Johan Edv. Andersen meldte flytting fra Ski til Drammen, men i mellomtiden har han bodd i Ø. Aker og Kristiania.  Se mitt innlegg til Sven Hjortland. Skal ta meg en titt i registerne L.O. Wangensteen nevnte.  Og T. Larsen - det er vel mye mulig at Johan Edvard er Johan Eduard.  Når jeg får fastslått identiteten, skal jeg bestille bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Kari.  Vi hadde funnet de to søstrene i FT 1900 men koblet ikke dette til en mormor.  Men dette ser logisk ut - at det er moren Johanne du har funnet!  Når det gjelder giftemålet til Johanne og Johan Edvard Andersen, så heller jeg til at de giftet seg Kristiania/Ø. Aker, siden de bodde i Ø. Aker i 1895 da første datteren, Bergliot Marie ble født. Kunne ikke se noe i Ø. Aker (men kan ha sett meg blind) og Kristiania er det jo mye å gå gjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I #4 vises det til "flyttemelding"

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/291/pu00000000116061​

 

Jeg lurer på noe som står under Anmerkninger.: K. 1879? Ved siden av står det det Døbt. 8.11.63. Konf. 29.9.78.  Det er jo greit, men va står den K'en for i 1879?

 

Ser også ved vielsen i 1904 står det at det er begges 1. ekteskap.  Men det stemmer ikke med "min" Johan Edvard, for han var jo enkemann med 2 døtre i 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari. Hm - den utflyttingsopptegnelsen stemmer ikke helt godt med min Johan Edvard.  Ser han står utflyttet til Drammen 1897 og var ugift.  Da var "min" mann gift og hadde 2 barn og sannsynlig bodde i Kristiania.  Vielsen er løsningen; holder på å lete.  Det kan også være at Wangensteen finner noe fredag.  Har sendt en mail til Statsarkivet ang. Johan Edvard som satt på Botsfengselet i 1896, så får vi se om vi får noe svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Edvard Andersen f. 1863 ble 1/8-1905 arrestert av Politiet i Drammen siktet for tyveri (Hans bosted oppgis å være Skoger)

 

Året etter, den 18/8-1906 ble han dømt til 1 års fengsel og den 28/8 sendt til Akershus Landsfengsel

 

Da er han vel her i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036492005463

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor godt du kjenner Johanne Johannesdatter, men mye tyder på at hun var datteren til Johannes Andreassen (død 1888) og Berthe Marie Olsdatter på Fosshaugen i Lier.  Født 22. mars 1875 og den yngste av deres mange barn.  Lenken i # 10 viser at Bergliot og Aslaug bor sammen med mormoren i Skoger - de bor hos sin onkel, Peder Johannessen (mormoren bodde nok der midlertidig, for hun dør på Pleiehjemmet i Lier 29. september 1906).  Søstrene blir konfirmert i Skoger i 1909 og 1910 og de er tjenestepiker i 1910-tellingen.

 

En av søstrene til Johanne, Andrea, flyttet til Christiania i 1883 og det er vel ikke utenkelig at Johanne flyttet etter.  Johanne blir konfirmert i Frogner kirke i Lier i 1889 og jeg finner henne ikke i 1891-tellingen for Lier, så det er mulig hun flyttet kort etter konfirmasjonen (har heller ikke funnet noen flyttemelding).  I dåpslenken din i #1, er Andrea og mannen hennes faddere til Aslaug Kaspara, så ganske mye tyder på slektskap.  MEN hvor blir det av Johanne?  Døde hun før 1900-tellingen?  Er det derfor døtrene bor hos onkel, tante og mormor i Skoger???  Jeg har heller ikke funnet noen vielse - har du sett under borgerlig viede?

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har funnet dødsfallet til Johanne, og da er det vel ganske "logisk" at de to små døtrene flytter til familien i Skoger.

Rart at det skal være så vanskelig å finne vielsen.....

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for mange flotte opplysninger fra dere tre :)! 

Lars O. Wangensteen:  Er det mulig å finne ut mer om fengslingen i 1896 av​ JEA f. 8.10.1863.  - om han da satt på Botsfengselet?

Som tidligere nevnt i #1 satt min JEA, f. 1864 i dette fengselet da.

 

Astrid K. Natvik:  Takk for fyldige opplysninger om Johanne.  Har ikke forsket så mye på henne ennå, så det var fine opplysninger å få.  Og vielsen - ja, jeg leter og leter, også i borgerlige vielser.  Men det er lett å overse noe når en sitter og leser side opp og side ned.  Hvor i alle dager har de giftet seg?  Men hvis JEA f. 8.10.1863. og JEA f. 1864 er samme mann, så er det som nevnt ovenfor feil at han i 1897 ved flytting oppgir at han er ugift og når han gifter seg (igjen?) i 1905 opplyser at det er hans 1. ekteskap.

 

Kari Sandberg: Det ser ut til at du har funnet riktig Johanne.  Men hvor døde hun - B--  Sygehus, Borgv??

 

Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for mange flotte opplysninger fra dere tre :)! 

Lars O. Wangensteen:  Er det mulig å finne ut mer om fengslingen i 1896 av​ JEA f. 8.10.1863.  - om han da satt på Botsfengselet?

Som tidligere nevnt i #1 satt min JEA, f. 1864 i dette fengselet da.

 

Astrid K. Natvik:  Takk for fyldige opplysninger om Johanne.  Har ikke forsket så mye på henne ennå, så det var fine opplysninger å få.  Og vielsen - ja, jeg leter og leter, også i borgerlige vielser.  Men det er lett å overse noe når en sitter og leser side opp og side ned.  Hvor i alle dager har de giftet seg?  Men hvis JEA f. 8.10.1863. og JEA f. 1864 er samme mann, så er det som nevnt ovenfor feil at han i 1897 ved flytting oppgir at han er ugift og når han gifter seg (igjen?) i 1905 opplyser at det er hans 1. ekteskap.

 

Kari Sandberg: Det ser ut til at du har funnet riktig Johanne.  Men hvor døde hun - B--  Sygehus, Borgv??

 

Hilsen Berit

"Lars O. Wangensteen:  Er det mulig å finne ut mer om fengslingen i 1896 av​ JEA f. 8.10.1863.  - om han da satt på Botsfengselet?

Som tidligere nevnt i #1 satt min JEA, f. 1864 i dette fengselet da".

 

Svar: Ja absolutt. Fangeprotokollene for Botsfengselet finnes på Statsarkivet i Oslo, sammen med dombøkene (rettsprotokollene).

 

Men hvor mange "kjeltringer" og innsatte født i 1863 i Ski, flyttet til Christiania og Skoger med navnet Johan Edvard Andersen kan finnes?

 

Etter min mening bare en.

 

Hva presten skrev om brudgommens stilling og tidligere ekteskap var det vanskelig å dobbeltsjekkepå den tiden. Presten spurte, brudgommen svarte. Om det var sant eller ei visste kun brudgommen. Det same gjelder oppgitt alder.

Vi må huske på at navneloven ikke kom før på 20-tallet og Folkeregisteret ble ikke landsdekkende får på 40-tallet.

 

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Bergliots dåp står det at Johan Edvard er født i 1863 (ikke 1864).

Når man sjekker reg. til Polititidende i perioden, står det oppført to personer ved navn Johan Edvard Andersen. Den ene f. i 1852 med reg. i 1893 og 1894. Den andre f. 8.10.1863 med registrering bl.a. i 1896 (jfr. Aslaugs dåp).

Synes ikke å være noen tvil om at det er riktig person.

 

Har sjekket mange menigheter etter Johanne og JEAs vielse, men finner den ikke.

Kan han ha oppgitt riktig når han gifter seg i 1903 - at det er hans første ekteskap, og at han og Johanne ikke var gift ?

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt tanken om at de ikke var gift, MEN Johanne nevnes som hustrud i forbindelse med døtrenes dåp og kone da hun dør.  Jeg vet at det var litt lettere å "trixe" med personlige opplysninger før, men akkurat det med vielse tror jeg var "strengt".  Nåja, burde det ikke komme fram i forbindelse med dommer/fengsling at han var gift?  Hadde forsørgelsesplikt for barn?  En av min farfars onkler havnet på galeien i Kristiania og satt bl.a. på Bodtsen rundt 1885/90.  Tom Larsen hjalp meg med å få tak i en rekke opplysninger fra "Politi-arkivene", inkl. opplysninger om familien hans (de stemte ikke helt på alle søsknene, men dog).

 

Hva med å sjekke foreldrene hans, jfr. opplysningene i #4.  Kanskje det står noe om ham i forbindelse med deres dødsfall/evt. skifte?

Og sist, men ikke minst, ble han boende i Skoger (Konnerud) og finnes det noe skifte som muligens kan opplyse oss litt om døtrene?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.