Gå til innhold
Arkivverket

Fanger Botsfengselet 1896 og Akershus Straffeanstalt, Festningen 1900. Dommer


Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

"Lars O. Wangensteen: Er det mulig å finne ut mer om fengslingen i 1896 av JEA f. 8.10.1863. - om han da satt på Botsfengselet? Som tildigere nevnt i #1 satt min JEA, f. 1864 i dette fengselet da"

 

Svar:  Ja absolutt.  Fangeprotokollene for Botsfengselet finnes på Statsarkivet i Oslo, sammen med dombøkene (rettsprotokollene).

 

Men hvor mange "kjeltringer" og innsatte født i 1863 i Ski, flyttet til Christiania og Skoger med navnet Johan Edvard Andersen kan finnes?

 

Jeg håpet at det kunne stå noe i Polititidende om fengselsoppholdet i 1896 var i Botsfengselet.  Når det gjelder "min" JEA f. 1864 (selvfølgelig kan det være 1863), så er det ingen plass det står at han var født i Ski.  Jeg har kun de to fødslene til døtrene Bergliot Marie og Aslaug Kaspara å gå etter.  Så lenge vi ikke har funnet vielsen og fått konstatert at JEA som satt i Botsfengselet i 1896 er født 8.10.1863. så er jeg ikke helt overbevist om at det er en og samme mann, selv om jeg ser sannsynlighetene som store.  Har tilskrevet Statsarkivet og håper på en oppklaring der.  Vielsen ser ut til å være vanskelig å finne.

 

Har også vært inne på tanken at det JEA, f. 8.10.63. opplyste i forbindelse med giftemålet i 1903 og flyttemelding av 1902, at han er ugift, ikke er sant.  I flyttemeldingen sto det at han hadde flyttet fra Kråkstad til Drammen i 1897.  Da bodde "min" JEA, f. 1864 vitterlig i Kristiania.  Der var døtrene født i hhv. 1895 og 1896 og kona Johanne døde også i Kristiania i 1899.  Så det er noe som skurrer også her.

 

Kari:  Når det gjelder fødselsåret til JEA ved datteren Bergliot Maries fødsel står det vitterlig -64 på farens fødselsår også der.  Får av en eller annen grunn ikke lagt ved lenke.

 

Astrid:  Som det vil fremgå av Gravminner, så ble han boende i Skoger.  Har funnet at han var fadder til barnebarn i Skoger i 1916, og han står da oppført som "morfar Johan Andersen, Borge".  Og Borge er vel en gård i området der.  Etterslekta til JEA har vi oversikt over.

 

Takk også til Ann-Mary Engum for funn av grav for JEA og 2. hustru(?) Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått svar fra Statsarkivet ang. JEA sitt opphold på Botsfengeselet i 1896.  Der fremgår det at han var født 8.10.1863, så da er det her ikke snakk om 2 personer, men kun denne ene.  Greit å få det endelig avklaret.  Eneste om ikke stemmer er at han ved flyttingen og ved inngåelse av nytt ekteskap  opplyste at han var ugift.  Det står også i fangepapirene at han var gift.

 

Takk for all hjelpen underveis.

 

Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.