Jump to content
Arkivverket
Siv Storø1

Thore Olsen telt 2 ganger i f.tellingen 1910? Kan han være sønn til Ole Kristensen Foss (Hoel)?

Recommended Posts

Siv Storø1

Under min leting etter Ole Kristenens Foss (eller Hoel som han skrev seg senere år) sitt uekte barn

Så finner jeg denne:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000003233299

 

Grunnen til letingen er prestens merknad her:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/291/pu00000000068390

 

Under folketellingen for 1910 så finner jeg 2 Thore født på samme dag

se nr 019

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036827002112

 

Og denne, se nr 003

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036827000121

 

Jeg har leita i flere kirkebøker etter dette barnet. Har søkt de stedene han skal ha oppholdt seg Og jeg tror denne Thore født i Rennebu er en svært god kandidat. Men er disse to Thore samme person? Og er det min Ole Khristensen som er far?

Ole ble født på Holsrabben i Meldal 1951 mor var Ragnhild Olsdatter Holsrabben f.1827 Og som tidligere nevnt far Ole Kristensen Foss (Hoel)

 

,I 1874 flyttet Ole til Grindal i Rennebu,

I 1883 til Overhalla, I 1890 finner jeg han igjen på Jørum i Grong.

 

Ser at i folketellingen for 1910 der det er familie tilstede så heter gården nettop Aamodtshagen....samme som Thore i den første linken skrev seg som.

 

 

 

 

Edited by siv s

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anne-Lise Hansen

Under bostatus, går det fram at han er fraværende på Åmothagen og midlertidig tilstede på Løkken verk, så dette er samme mann.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars.O.Wangensteen

Som er kuriositet kan jeg nevne at jeg har opplevd at samme mann ble telt tre(3) ganger i FT 1900

 

Første gang i Nittedal der han bodde

Senere på et overnattingssted i Gausdal (han var symaskinselger )

Og til slutt på besøket hos sin datter i Lillehammer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siv Storø1

kan være forvirrende når det er samme fødselsdato og litt ulikt etternavn.....

Uansett jeg tror dette er "min" mann.

Det eneste er at i hans vielse så stemmer ikke faren navn....eller er det jeg om ikke klarer å tyde riktig?

 

nr 1 under 1903

https://media.digitalarkivet.no/kb20070419640061

 

Når jeg ser i Hølundboka gard og ætthistoria 2 og Meldal bygdebok 35133 Gard og ætt, så er ikke farens navn nevnt. Og jeg gjør regning med at om han hørte til under Aamodthagen som han er nevnt i vielsen så hadde det muligen også vært  nevnt.i bøkene....ref Meldal bygdebok s.381.

Berit hadde sønnen Tore f.1880 før ho vart gift

http://www.nb.no/nbsok/nb/3025c9d606b1e65f896013ca86b5c01b?index=2#387

 

Det blir også nevnt at tore og hustru Ingeborg Kjøpte Hammaråsen i Hølonda og flytta bort. Finner de igjen der men ingen f(Hølonda Gard og ætthistorie s.361 )far er nevnt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.