Gå til innhold
Arkivverket

Bygselseddel 1842


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til å tyde bygselseddel nr. 30 her https://media.digitalarkivet.no/tl20080108670702

 

Forstår de innledene frasene - ".... i Nordlandens amt beliggende maa tilbydes Nils Pedersen, paa..." 

Men så mister jeg litt tråden. Det er noen referanser til 1827 der, men hva skjedde da. Var det da han faktisk overtok bygselen?

 

mvh Frank H.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. En høyst tvilsom transkripsjon med bruksanvisning:


 


(??) er uforståelige ord – for meg.


 


(?) er usikker tolkning av ordet umiddelbart før – av meg.


 


?? uten parantes er deler av ord som er uforståelige – for meg.


 


[ . . .] er alternativ tolkning av ordet – av meg.


 


Kursiv er mine kommentarer.


 


Og siden så mye er av og for «meg» – 


 


En liten forklaring: Jeg er en inntil videre «glad» amatør med treningsbehov udi det gotiske, (Kan vel hende at jeg blir litt tristere ettervert . . ;-)


Uansett – dette er resultatet av kveldens/nattens treningsøkt.


Håper selvsagt at Proffene kommer på banen og kan gjøre mine ymse spørsmålstegn overflødige.


 


Vel, teksten forsøksvis transskribért:


 


 


Den Kongelige Norske Regjerings Departement for Kirke og Undeviisningsvæsenet gjør vitterligt at da det ved naadigst Resolution af 12te denne Maaned er bestemt, at den Gilleskaals Præstegaard beneficierede(?) Gaardparts Nord??øen(?), af Skyld ??10 og F??, Mat No 45/83  i(?) Gilleskaals Præstegield, Saltens Fogderie,, Nordlands Amt, beliggende maa tilbygsles Nils Pedersen, saa meddeles Ham overeenstæmende med Lov af 4de august 1827 og ifølge dertil meddeellt H?? Bemyndigelse, herved Bygsel loves[haves](?) paa bemeldte Gaardpart, hvilken han skal (og her kommer en formulering jeg ikke for mitt bare liv kan finne ut av, men tydeligvis en juridisk standardfrase – det ser ut som:) ujde(?), bruge og beholde for sin og Hustruues levetid under følgende Betingelser:


 


a Istedetfor[iskadefor] Landskyld, (her kommer sannsynligvis listet noen «tekniske» uttrykk for plikter/skatter som jeg ikke finner ut av – ser ut som:) lørdaiaarstage(?), Skyvlefardag(?) og anden jorddrotlig(?) Rettighed af hvad Skarn(?) nævnes kan, skal han overenstemmende med Lov af 20de Augs 1821 og 4 August 1827, aarligen inden Juul erlægge til Sognepræsten til Gilleskaals Præstegjeld en aarlig Jordafgift af 100. 1 1/2 Fdkr Sædebyg, skriver han Hundreeet. og et halvt Fjierdingkar Sædebyg.-


 


b Han skal i rette Tid og til rette Vedkommende ærlegge alle de Gaardparten paahvilende Forpligtelser, Skatter, Byrder og Udredsler; af hvad Navn nævnes kan.


 


c Han skal holde Gaardpartens Huse i (??) Stand, holde Gjerderne forsvarligen vedlige og Jordveien i god Drift. -


Altunder(?) forbrydelse af videre det til Brug og Benyttelse af Gaardparten (gir ikke svært god mening  . . )


 


d Han maa ikke bruge den som Underbrug, heller ikke afføre Høi, Halm eller Gjødsel Paa samme under ansvar efter Loven af 20de august 1821.


Bygselsummen udgjør 14Spdler, skriver fjorten speciedaler . -


Christiania den 31 Januar 1842


Petersen, -


Beruh(?)  Reiskenvald


4Hed(?) 801


(??) Bygselen betalt,


Thingstedet Sannæs den 14 September 1842


G-Berg


(??)


 


ikast(?) paa Bygselen betalt med              9 Fjed.401.


Thingstedet Salø 31 Mai 1844


 


Reverdal[Reversal]: foreviist i Retten og forsynet med saadan paategning:


Vedstaaenede Bygselbrevs Betingelser indgaas og vedtages (??)


Thingstedet Soløe 31 Mai 1844.-


Nils Pedersen


(også noe som jeg antar må bety «med påholden penn» eller lignende.)


 


Kort sagt handler vel dette om at de sentrale myndigheter har godtatt at presten i Gildeskål kan bygsle bort en del av sin eiendom til en viss Nils Pedersen for livstid for ham og hans kone, de blir på sin side pålagt visse forpliktelser, både økonomiske og praktiske ved bygselen. Og bygselen og betingelsene blir tinglyst.


(Til slutt i parentes, tingstedets/tingstedenes navn er – for meg, nok en gang – så ulikt skrevet at jeg bare har transkribert dem som jeg så dem – «Sannæs» «Salø» og «Soløe» Aner ikke hva som monne være korrekt)


 


Og etter fjerde redigering med korrektur, ser jeg hva du faktisk spør om: «Når overtok han bygselen?» Svar: Ikke i noenogtyve, det ser ut som om bygselavtalen ble inngått i -42 og tinglyst i -44.


I stand to be corrected.


Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp!

 

Skylda var 1 våg fisk (og litt mer??). Grunnen til at jeg lurte på hva 1827 refererte til er at han var på Nord-Arnøy allerede i 1830, da han giftet seg, og han som står som oppsitter av løpenr 163 (med skyld 1 våg) i matrikkelen i 1838 - http://arkivverket.no/URN:db_read/db/35490/64/

 

Så denne tinglysningen i 1842/1844 ser ut til å være en bekreftelse av de faktiske forhold. Trolig har han overtatt etter sivgerforeldrene - jeg ser hans svigermor døde i 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje noko meir "profft", men litt lenger i tydinga (klipper og fyller inn):


 


"Den Kongelige Norske Regjerings Departement for Kirke og Undeviisningsvæsenet gjør vitterligt at da det ved naadigst Resolution af 12te denne Maaned er bestemt, at den Gilleskaals Præstegaard beneficierede Gaardparts Nord-Arnøen, af Skyld gl. 1 Vog Fiskeleie, Mat No 45/83  i Gilleskaals Præstegield, Saltens Fogderie, Nordlands Amt, beliggende maa tilbygsles Nils Pedersen, saa meddeles Ham overeenstæmende med Lov af 4de august 1827 og ifølge dertil meddeellt ?? Bemyndigelse, herved Bygsel brev paa bemeldte Gaardpart, hvilken han skal nyde, bruge og beholde for sin og Hustruues livstid under følgende Betingelser:


 


a Istedetfor Landskyld, Tredjeaarstage, Skydsfærd og anden jorddrotlig Rettighed af hvad Skarn(?) nævnes kan, skal han overenstemmende med Lov af 20de Augs 1821 og 4 August 1827, aarligen inden Juul erlægge til Sognepræsten til Gilleskaals Præstegjeld en aarlig Jordafgift af 1 Td 1 1/2 Fdkr Sædebyg, skriver een Tønde eet og et halvt Fjerdingkar Sædebyg.-


 


b Han skal i rette Tid og til rette Vedkommende ærlegge alle de Gaardparten paahvilende Forpligtelser, Skatter, Byrder og Udredsler; af hvad Navn nævnes kan.


 


c Han skal holde Gaardpartens Huse i aabodsfrie Stand, holde Gjerderne forsvarligen vedlige og Jordveien i god Drift. -


Altunder forbrydelse af videre det til Brug og Benyttelse af Gaardparten.


 


d Han maa ikke bruge den som Underbrug, heller ikke afføre Høi, Halm eller Gjødsel  paa samme under ansvar efter Loven af 20de august 1821.


Bygselsummen udgjør 14 Spdler, skriver fjorten speciedaler . -


Christiania den 31 Januar 1842


Petersen, -


Beruh(?)  Reichenvald


4 Spd 80 s.


?? Bygselen betalt,


Thingstedet Sannæs den 14de September 1842


G-Berg


caut(?)


 


test paa Bygselen betalt med              9 Spd. 40 s.


Thingstedet Salø 31 Mai 1844


 


Reversal: Foreviist i Retten og forsynet med saadan paategning:


Vedstaaenede Bygselbrevs Betingelser indgaas og vedtages.


Thingstedet Soløe 31 Mai 1844.-


Nils Pedersen


??


"


 


Skylda er "gl." (gammel) fordi det i 1838 kom ny matrikkel der skyld vart oppgjeve i (skyld-)dalar, ort og mark.  Gammal skyld var altså slik det var før 1838.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

... meddeellt høieste Bemyndigelse ...

 

... Rettighed af hvad Navn nævnes kan …

 

Paa By[g]selen betalt ...

 

Rest paa Bygselen ...

 

Nils Pedersen

m. p. P.

 

meiner eg det skal vere ...

 

Mvh. Knut

(amatørtydar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.