Gå til innhold
Arkivverket

Nå blir det endelig nedstenging av gamle løsninger for skanna materiale


Espen Tønnessen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet dere fortrinnsvis ønsker tilbakemeldinger via bloggen, men jeg velger allikevel å kommentere her.

 

Det er svært beklagelig at dere har vært nødt til å gjøre valget hva (mangelen på) omdirigering av permanente linker angår. Det er godt mulig et mindretall av brukerne har lagret linker, men de som har gjort det, har med rimelig sannsynlighet lagret mange.

 

Selv har jeg oppført drøyt 300 linker fra lensregnskap og stiftamt.

 

Jeg har som regel lagret følgende informasjon (eksempelvis):

 

Stiftamtstueregnskap: Nordland amt, Vesterålen og Andenes: C Leilendingsskatt (også odelsskatt), 1672

EA-6044/R/Rh/L0002/0003/0002

http://www.arkivverket.no/URN:db_read/rk/30586/1

 

Da har jeg gjerne 1-5 linker i tillegg, til spesifikke sider som inngår i akkurat denne serien.

 

Med drøyt 300 ulike linker/oppslag, hva anbefaler dere er den raskeste/mest effektive løsningen er for å finne tilbake til de riktige linkene? (underforstått, med såpass mange forskjellige linker, så ønsker jeg jo å skrive minst mulig i søkefeltene for hver gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dere fortrinnsvis ønsker tilbakemeldinger via bloggen, men jeg velger allikevel å kommentere her.

 

Det er svært beklagelig at dere har vært nødt til å gjøre valget hva (mangelen på) omdirigering av permanente linker angår. Det er godt mulig et mindretall av brukerne har lagret linker, men de som har gjort det, har med rimelig sannsynlighet lagret mange.

 

Selv har jeg oppført drøyt 300 linker fra lensregnskap og stiftamt.

 

Jeg har som regel lagret følgende informasjon (eksempelvis):

 

Stiftamtstueregnskap: Nordland amt, Vesterålen og Andenes: C Leilendingsskatt (også odelsskatt), 1672

EA-6044/R/Rh/L0002/0003/0002

http://www.arkivverket.no/URN:db_read/rk/30586/1

 

Da har jeg gjerne 1-5 linker i tillegg, til spesifikke sider som inngår i akkurat denne serien.

 

Med drøyt 300 ulike linker/oppslag, hva anbefaler dere er den raskeste/mest effektive løsningen er for å finne tilbake til de riktige linkene? (underforstått, med såpass mange forskjellige linker, så ønsker jeg jo å skrive minst mulig i søkefeltene for hver gang).

 

Vi er selvfølgelig enig i at det er beklagelig at vi ikke kunne videreføre de permanente lenkene for lensregnskap og stiftamtstueregnskap. Vi ga en kortfattet forklaring i bloggen, og jeg tror ikke jeg skal forsøke å gå mer detaljert til verks.

 

Hvis du har lagret informasjon som i eksempelet ditt, bør det være kurant å finne tilbake.

 

Nordland amt viser at du skal til det arkivet som heter Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt. Nederst på side 2 begynner serien som heter Nordland amt 1670-1676, 1680-1681, 1687-1690 (serie Rh).

 

I denne serien finner du stykke L0002, og på dette stykkets innholdsside finner du mappe/dokument 0003/0002 med beskrivelse Leilendingsskatt: C Vesterålen og Andenes (også odelsskatt), 1672.

 

Det siste sifferet i lenka di, 1, viser til bilde 1 for gjeldende mappe/dokument. Aktiver filteret for mappe/dokument og bla deg fram til riktig bilde (i det minste enkelt for bilde 1).

 

Har du lagret permanent bildelenke, kan du ta selve filnavnet (f.eks. rk20110404610531), og mate inn i direkteoppslag med bilde-ID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke Finn kilde.

 

Lassen* i fritekstfeltet gir:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=Lassen*&fra=&til=

 

(Har ikke prøvd Delglobe ennå.)

.

Haket av for Genealogisk samling i Finn kilde og da kom begge opp:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&kt%5B%5D=GSAM

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke Finn kilde.

 

Lassen* i fritekstfeltet gir:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=Lassen*&fra=&til=

 

(Har ikke prøvd Delglobe ennå.)

.

Haket av for Genealogisk samling i Finn kilde og da kom begge opp:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&kt%5B%5D=GSAM

 

Tusen takk.  Jeg trodde et øyeblikk at de "lå på is" og kom senere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan bruke søkeinngangen for skanna arkiver og skrive henholdsvis Delgobe og Lassen i søkefeltet for arkiv. (For sistnevnte ser jeg at det er behov for påfyll av metadata.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du har lagret informasjon som i eksempelet ditt, bør det være kurant å finne tilbake.

Det er forholdsvis greit, selv om det blir omtrent som å starte på nytt rent tidsmessig. Det er i grunn mengden som er verst, ett oppslag går jo relativt raskt :) Jeg må nok bare innfinne meg med at det blir et møysommelig arbeid å oppdatere alt. Tipset om at dette ligger under nevnte arkiv gjør det litt enklere, takk (jeg brukte emneknaggen Rentekammeret først, det ble litt mye å gå gjennom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg jubler i hvert fall ikke over at denne løsninga kom så raskt. Nå viste det seg at Permanent sidelenke ikke var så permanent allikevel.

 

Vi fikk én dags varsel på oss til å forsøke å rette opp gamle lenker. Beskjeden om at de permanente sidelenkene forsvant, kom på bloggen 14. september og med samtidig beskjed om at stenginga skjedde neste dag.

(Og hvorfor legger ikke Arkivverket ut slik informasjon i debattforumet for Skannet materiale?)

Det er trolig et mindretall av Digitalarkivets brukere som har lagret permanente sidelenker til lensregnskaper og stiftamtstueregnskaper, men en del av dere vil berøres av dette, og det beklager vi. Hvis du har notert kildereferanse i tillegg til å lagre permanent sidelenke, vil du formodentlig klare å gjenfinne bildet i den nye løsningen. Skulle det likevel oppstå problemer, vil vi være behjelpelige med manuelle oppslag i de gamle indekseringstabellene. Benytt i såfall henvendelsesskjemaet i brukermenyen i løsningen for skanna materiale.

 

Det er sikkert et mindretall av oss som dette gjelder, men kunne vi ikke ha fått litt bedre tid på oss til å rette opp gamle lenker?

 

Dette henvendelsesskjemaet i brukermenyen i løsningen for skanna materiale, skal jeg nok bruke, bare jeg finner det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jubler i hvert fall ikke over at denne løsninga kom så raskt. Nå viste det seg at Permanent sidelenke ikke var så permanent allikevel.

 

Vi fikk én dags varsel på oss til å forsøke å rette opp gamle lenker. Beskjeden om at de permanente sidelenkene forsvant, kom på bloggen 14. september og med samtidig beskjed om at stenginga skjedde neste dag.

(...snip...)

Det er sikkert et mindretall av oss som dette gjelder, men kunne vi ikke ha fått litt bedre tid på oss til å rette opp gamle lenker?

 

Jeg beklager kort frist. Generelt har vi hatt det rimelig hektisk den siste tida, og informasjon kommer ikke alltid så fort som vi skulle ønske (eller at vi kommer på alle problemstillinger i god nok tid til å informere om det). Men jeg har en løsning. Det innebærer dessverre manuelt arbeid, men det gjør at det ihvertfall er mulig å endre lenkene.

 

Se egen forumpost for dette: 

https://forum.arkivverket.no/topic/204400-konvertering-av-lenker-lensregnskap-og-stiftsamtstueregnskaper/

 

 

 

(Og hvorfor legger ikke Arkivverket ut slik informasjon i debattforumet for Skannet materiale?)

 

Fordi vi har erfaring med at folk stort sett kun bruker "Brukernes eget forum", og for å nå flest mulig legger vi det derfor ut der. Ikke alle som bruker "Vis nytt innhold"

 

 

 

Dette henvendelsesskjemaet i brukermenyen i løsningen for skanna materiale, skal jeg nok bruke, bare jeg finner det.  :)

 

Helt oppe i høyre hjørne er det et ikon som ser ut som en person. Det er brukermenyen. Hvis du er innlogga vises navnet ditt i tillegg. Det er en liten pil helt til høyre der som åpner brukermenyen. Der, på nederste linje, kan du "Gi tilbakemelding".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.