Gå til innhold
Arkivverket

Unødig endring eller ?


Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Var litt på jakt etter Træna og visningene gav noe overraskede visning

 

Visningene synes nå har blitt mer vanskelig

 

https://media.digitalarkivet.no/view/2596/70145/1

sier

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 840/L0583: Klokkerbok nr. 840C03, 1901-1933

 

mens

 

https://media.digitalarkivet.no/view/1699/11263/1

sier

SAST, Torvastad sokneprestkontor, H/Ha/Haa/L0011: Ministerialbok nr. A 11, 1857-1866, s. 2

 

Med andre ord sier eks 2 at det er Torvestad, men eks 1 sier at det er en eller anne plass i Nordland.

Det er veldig greit i heading å se Prestegjeld og sogn.

Noen overskrifter forteller noe dobbelt som i eksempel av det 1.

Hvor angi "Ministerialprotokoller, klokkerbøker" ?

Det kunne vel holdt med Kirkebøker og så alternativ føye til Ministralbok, klokkerbok etc alt etter aktuelle bok?

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du logger inn så er dette resultatet for eks. 1:

Nordland fylke, Træna i Lurøy, Klokkerbok nr. 840C03 (1901-1933), Etikett, tittel-, innholdsside, Fødte og døpte
 
Eks. 2:
Rogaland fylke, Skåre i Torvastad, Ministerialbok nr. A 11 (1857-1866), Fødte og døpte 1857, Side 2
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og hake av for:

'Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene'

 

(Se hvordan i innlegg #10)

Forbli innlogget på visningsprogrammet.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Kristian Hunskaars svar om standard kildereferanser her:

https://forum.arkivverket.no/topic/202303-forskjell-p%C3%A5-kildeinformasjon-p%C3%A5-kirkeb%C3%B8ker-som-innlogget-og-ikke-innlogget/#entry1707361

 

(Fra forum for Betatesting 25. april 2016.)

.

Siden du også i innlegget gir uttrykk for meninger om forskjellen i standard for kildereferanser ved statsarkivene i Stavanger (SAST) og Trondheim (SAT), ville det vel heller være mer fruktbart å poste innvendingene i forumet for SAT?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Imidlertid antar jeg at svarene i innlegg #2 og #3 løser problemene, for da opplever en jo ingen endring i kildeangivelse..

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #4

 

Jeg forstår at dere (DA) generelt ikke vil blande seg inn i arbeidet til de ulike SA, men for brukerne er oppslagene i DA nødvendigvis ikke relatert til Hvilket SA som har gjort det ene eller andre.

 

Noen ting burde være logisk og like fra alle SA, så ønsket er at DA selv tar initiativ til å "rydde" opp i disse ulikhetene.

 

Til #2

Det er klart at innlogging gir andre muligheter. Det gjelder også på andre ting, men det er ikke alltid like relevant å logge seg inn bare for en liten "titt".

 

I tillegg så gjør jeg det slik at jeg når jeg logger av (gjør det hver dag) så sletter alle temp-filer og innformasjonskapsler.

 

I tillegg gir ikke linken den informasjon du viser, selv innlogget med IE.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting burde være logisk og like fra alle SA, så ønsket er at DA selv tar initiativ til å "rydde" opp i disse ulikhetene.

 

Det er hvert enkelt statsarkiv som ordner og katalogiserer sine arkiver. Det ansvaret er tydelig plassert i etaten.

 

Dessuten: Ordnings- og katalogiseringsarbeid må utføres på stedet, der arkivene fysisk oppbevares. Vi som publiserer skanna arkivmateriale, sitter i Riksarkivet (og dels i Statsarkivet Bergen) og har ikke tilgang til de fysiske arkivene.

 

Vi er få personer som arbeider med å publisere skanna materiale. Vi søker derfor å unngå dobbeltarbeid i så stor grad som mulig, dvs. at Digitalarkivet høster metadata fra katalogene i Arkivportalen, i stedet for at vi registrerer metadata separat. Når et statsarkiv gjør en endring i en katalog i Arkivportalen, forplanter det seg automatisk til Digitalarkivet. Slik blir det samsvar mellom katalogene i Arkivportalen og Digitalarkivet.

 

Det hender vi oppfordrer statsarkivene til å rette og/eller endre i sine kataloger, av hensyn til visning i Digitalarkivet. Dreier det seg om små saker, blir oppfordringene ofte fulgt opp. Men statsarkivene har svært knappe ressurser, så større endringer i katalogene er som regel uaktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at arbeidet med samordning av metoden det registreres må utføres av det enkelte Arkiv. Men jeg går ut fra at man har laget felles norm som gjelder også måten man navngir og registrerer f.eks. kirkebøker.

For oss som brukere er det betydelig fordel om de enkelte Arkiv behandler identiske kilder likt.

Jeg er imidlertid uenig i at vi som brukere skal kontakte hvert enkelt Arkiv og bemerke dette. Da blir det omtrent som at du er ute på en restaurant og du ser en kelner og ber om kaffe eller regningen og du får som svar "Ikke mitt bord" :)

Det gjøres et kjempearbeid og det er vi alle glade for, men enkelte ganger kan vi ønske det litt annerledes. Jeg går ut fra at de fleste som driver med f.eks. kirkebøker og tilrettelegging for brukerne også får med seg meninger, også i dett forum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du logger deg ut av visningsprogrammet, vil innstillingen om å få kildeinformasjon som i gammelt visningsprogram forbli der til neste gang du logger deg inn.

 

  1. Logg inn
  2. Velg Innstillinger
  3. Hak av for ønsket om kildeinformasjon som i gammelt visningsprogram
  4. Lagre

 

post-162-0-90216400-1474099145_thumb.jpg

 

post-162-0-73597600-1474099294_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sletter også midlertidige interrnettfiler hver dag, men ikke cookies, siden de identifiserer meg overfor Digitalarkivet og dermed mine brukerinnstillinger. Velger du å slette disse, er det i så fall ditt eget valg å skulle begynne på nytt om og om igjen og ikke noe du kan laste DA for.

 

DA ga oss denne muligheten til å se kildeinformasjon slik vi gjorde det tidligere etter påtrykk fra publikum.

 

Når vi nå har fått det som mange av oss ønsket, er det etter mitt syn underlig at du ikke tar denne løsningen i bruk.

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke være et tankekors at så mange av de som er inne på sidene, ikke er medlemmer (akkurat nå ca 50%) ?

 

Når det gjelder denne registreringen av medlemmer, gjester og anonyme her så er jeg veldig usikker på om den gir et rett bilde.

Har lagt merke til at noen ganger jeg er inne (jeg er alltid pålogget) så er jeg ikke blant de med navn. I dag når jeg gikk inn var det 3 medlemmer og 12 gjester. De tre medlemmene var navngitt og der var ikke jeg. Men etter å ha vært aktiv så dukker plutselig navnet mitt opp nede på linja. Kan det være slik at om en bare er inne og kikker så registreres en ikke som medlem selv om en er pålogget?

 

Og så var det dette med å være så redd for å være innlogget? Jeg har vel stått pålogget i digitalarkivet helt siden det nye forumet kom. Da med unntak av et par ufrivillige avlogginger. Både jeg og PC-en lever i beste velgående og har det bare bra  B)

 

Vil samtidig rette en stor takk til Arkivverket for det arbeidet som blir gjort for å få best mulige løsninger. Ja noe føles uvant, men som regel går det seg til. Ting vi oppfatter som litt merkelig eller unødvendig viser seg ofte å ha en viktig funksjon. Det merkelige er at vi henger oss opp i små detaljer som egentlig ikke er noe å bry seg med. La kreftene heller settes inn på å få mest mulig materiale skannet og digitalisert. 

Selv nå på fredagskvelden og lørdagmorgen fikk jeg hjelp av digitalarkivets folk. Så de stiller også opp på fritiden for oss.

Ha en hyggelig søndag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg påpeker enkelte ting (har gjort det før og vil fortsette) er den erfaring jeg har fra de brukerne jeg har kontakt med. De er ikke medlemmer av DA (vet ikke om dette) men bruker DA og alle dets kilder og er veldig glade i dette arbeidet som gjøres, menn de er likevel frustrerte (av grunner jeg har nevnt tidligere). De logger seg ikke på og den "statistikken" som vises burde vise realiteten.

De fleste vil til Skanna kilder (kirkebøker) ha med opplysninger om Prestegjeld, sogn boktype og vil da ha de direkte kodene til selve boka og til aktuelle side i tillegg til at de skriver sidetall og linjenummer til aktuelle antegnelse i boka. I tillegg noteres også andre aktuelle ting fra kirkeboka. Linkene er bra for å slå opp direkte for å verifisere dataene.

Når så de ulike SA har noe ulik praksis med føringer av navn, gir dette frustrasjoner for brukerne.

Vi vet alle at det er forskjeller og det lever vi med, men håper likevel på litt samkjøring og også forståelse at mange brukere ikke er innlogget når de leter i kildene.

De fleste jeg snakker om er relativt uerfarne og det er viktig å få de på rett veg. Selv om det er fordeler med å være innlogget i DA, så har ikke disse brukerne fått med seg dette. De fleste har opparbeidet seg rutiner med gamle systemet, noen faller ned på RHD eller andre "sekundærkilder" og det som er betydelig dårligere i kvalitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.