Gå til innhold
Arkivverket

Kart over gårder i Hafslo fra 1800 tallet


Morten Aasen
 Del

Recommended Posts

Denne melingen var egentlig tenkt sendt til Lars E. Øyane, men postkassen var nok full.

Min oldemor er Johanna Sørensdatter Kjos, født 1865 på Ospehaugen (Sørenshaugen). Hennes søsken reiste til Amerika i 1880 og hun kom til Norderhov i 1882 og giftet seg med min oldefar i 1990. Jeg skal til Hafslo i morgen lørdag 17. og skulle gjerne funnet stedet der hun var født. Jeg vet at huset er revet, men jeg så på kartene i en av bøkene til Lars Øyane, hvor dette var. Finnes det noen digitale kart og hvor jeg kan finne det? Om du vet om noen personer jeg også kan kontakte for å få vite mer er jeg takknemlig for tips.

Morten Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartverket har digitalisert og gjort tilgjengeleg ei mengde historiske kart på sine nettsider: http://kartverket.no/Kart/Historiske-kart/ 

 

Er du heldig kan det òg ligge skanna jordskiftekart hjå domstolsadministrasjonen: http://wcarkiv.domstol.no/wcarkiv/VisEiendom.wc?ID=1426LUSTER 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Jau, postkassa mi er kan henda full...

 

Eg veit ikkje om kart over gardar i Hafslo frå 1800-talet anna enn ymse utskiftingskart, men desse har vore nytta i samband med teikningi av karti i bygdebøkene våre.

 

Det er nok fleire personar på Hafslo som kan hjelpa deg med den nøyaktige plasseringi av heimen til Johanna Sørensdotter, men det beste tipset eg i farten kan gje deg, er Harald Hess på Hafslo.  Du finn han i telefonkatalogen!  Hels han frå meg!

 

God tur til Hafslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Jau, postkassa mi er kan henda full...

 

Eg veit ikkje om kart over gardar i Hafslo frå 1800-talet anna enn ymse utskiftingskart, men desse har vore nytta i samband med teikningi av karti i bygdebøkene våre.

 

Det er nok fleire personar på Hafslo som kan hjelpa deg med den nøyaktige plasseringi av heimen til Johanna Sørensdotter, men det beste tipset eg i farten kan gje deg, er Harald Hess på Hafslo.  Du finn han i telefonkatalogen!  Hels han frå meg!

 

God tur til Hafslo!

 

Heisan!

 

Jau, postkassa mi er kan henda full...

 

Eg veit ikkje om kart over gardar i Hafslo frå 1800-talet anna enn ymse utskiftingskart, men desse har vore nytta i samband med teikningi av karti i bygdebøkene våre.

 

Det er nok fleire personar på Hafslo som kan hjelpa deg med den nøyaktige plasseringi av heimen til Johanna Sørensdotter, men det beste tipset eg i farten kan gje deg, er Harald Hess på Hafslo.  Du finn han i telefonkatalogen!  Hels han frå meg!

 

God tur til Hafslo!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Takk for tipset. Jeg ringte Harald, men han kjent ikke annet enn Kjos. Han ba meg kontakte noen i nærheten og det gjorde jeg. En Kari kunne gi meg eksakt stedet som heter Sørenshaugen. Jeg fant stedet og det var stor stas. Nå har jeg sett stedet der Johanna er født og min oldefar trolig har slitt med å tilrettelegge den lille plassen. Ikke rart søsknene hennes dro til Amerika. Det kunne ikke være næringsgrunnlag for mange der. Uansett hadde plassen en fantastisk utsikt over Hafslo og Hafslovannet. Desverre fant jeg ikke graven til Søren (tipoldefar) og Ragnhilde, men jeg fant graven til den eneste gjenværende som het Nils Sørenson Kjos Tverberg og kona hans. Vi hadde en fantastik tur til Hafslo med overnatting i Solvorn på Walaker Hotel.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten!

 

Det var kjekt å høyra at du hadde ein vellukka tur til Hafslo!  Eg er sikker på at det ikkje vert siste gongen du vitjar heimbygdi til Johanna Sørernsdotter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.