Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er Bergens Domkapitelsprotokoller?


Marianne Holck
 Del

Recommended Posts

Fremdeles ligger Bergen Domkapitelsprotokoller fra slutten av 1600-tallet tilgjengelig både i skannet og transkribert form i Gamle Digitalarkivet. Jeg er imidlertid ikke i stand til å finne dem igjen i den nye Digitalarkivet. Det samme gjelder noen flere av de søkbare kildene jeg får opp i gamle arkivet ved søk på kilder i Bergen i perioden 1600 - 1700, f.eks. Ringingar for døydde personar i Mariakirken 1660 -.....og Drengar innflytta til Bergen 1671 -1760.

 

Jeg har forsøkt flere typer søk både i fritekstfeltet og kildekategorier i det nye arkivet, uten å finne dem der. Kan noen helpe meg å finne dem, eller er de ikke "blitt med over" av en eller annen grunn?

 

 

hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ligger Bergen Domkapitelsprotokoller fra slutten av 1600-tallet tilgjengelig både i skannet og transkribert form i Gamle Digitalarkivet. Jeg er imidlertid ikke i stand til å finne dem igjen i den nye Digitalarkivet. Det samme gjelder noen flere av de søkbare kildene jeg får opp i gamle arkivet ved søk på kilder i Bergen i perioden 1600 - 1700, f.eks. Ringingar for døydde personar i Mariakirken 1660 -.....og Drengar innflytta til Bergen 1671 -1760.

 

Jeg har forsøkt flere typer søk både i fritekstfeltet og kildekategorier i det nye arkivet, uten å finne dem der. Kan noen helpe meg å finne dem, eller er de ikke "blitt med over" av en eller annen grunn?

 

 

hilsen Marianne

 

Da fant jeg selv avskriftene av Domkapitelsprotokollene under "Nyttig" - "Fulltekstavskrifter", men de skannede versjonene av protokollene fant jeg ikke. Heller ikke de andre søkbare basene jeg etterlyser.

 

Marianne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg selv avskriftene av Domkapitelsprotokollene under "Nyttig" - "Fulltekstavskrifter", men de skannede versjonene av protokollene fant jeg ikke. Heller ikke de andre søkbare basene jeg etterlyser.

 

De skanna versjonene av protokollene er publisert i det gamle Webbok-systemet (nr. 307-312), som ikke har noe med skanna arkiver for øvrig å gjøre. De er derfor heller ikke med "Finn kilde". På et eller annet tidspunkt skal vi flytte materialet i Webbok-systemet inn i skanna arkiver for øvrig, men det har for tida ikke prioritet.

 

Du kommer til Webbok-systemet via lenka "Bokhylla" på Digitalarkivets forside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for svar. Da vet jeg hvor de er, og at de etterhvert antagelig vil bli tilgjengelige ved kildesøk.

Men hva med de to søkbare basene jeg også etterlyser i # 1 ( Ringingar for døydde personar ..... og Drenger innflytta til Bergen....)

 

Begge ligger i gamle digitalarkivet, Digitalpensjonatet, og er registrert av Frode Ulvund. Når jeg går inn i på Oversikten over Ulvunds bidrag til Digitalpensjonatet, finner jeg dem imidlertid ikke der. Hva er grunnen til det, og hvor er de blitt av i det Nye arkivet?

 

 

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to basene skulle vært flyttet over, men det gjenstår noen få slike baser fra gamle Digitalarkivet som ikke er over enda. Inntil videre må du derfor søke i dem på de gamle søkesidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.