Gå til innhold
Arkivverket

Lysning, Tangen kirke, Strømsø 1881


morten undseth
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/3521/80

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060516030664.jpg

 

I lysningsprotokollen skrives det litt uklart....venstre side, midtre avsnitt. Er det noen som ser hva det står litt ut i avsnittet. Det jeg ser er:  Ungkarl stenhugger Knud Halvorsen Tangen og Sophie Andersdatter Tangen, Han fra Næs Hallingdal 1855 ( altså født i 1855 som vi vet)  Fad: dvs fader  Halvor Tollefsen. Så refereses det til hans konfirmasjon 14/6 1870, og alt dette stemmer.

 

Så kommer noe om Sophie...noe om Jarbo, ( sogn i Dalsland, Sverige), og det stemmer ut ifra vielsesregistreringen som ble funnet frem ovenfor, så noe om hennes konfirmasjon i Jarbo i......, så kommer det noe jeg ikke får med meg.... men så dukker faderen opp: Andreas Pedersen tror jeg det står, ellers er det Anders? (Dog står Sofie som Andersen i folktellingen i 1900 og 1910)

 

Deretter blir det omtrent uleselig...

 

Om noen har noen tileggsopplysninger om teksten er det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia, født 3. september 1859 på Grösäter, Järbo.

Hun emigrerte til Norge 16. juli 1877.

 

Foreldre Andreas Persson og Kajsa Andersdotter.

 

Andreas Persson født 22.04.1811 i Järbo - død 19.01.1861 i Järbo

Kajsa Andersdotter født 28.08.1816 i Dalskog - død 21.05.1890 i Järbo

 

post-3741-0-01133000-1474040753_thumb.jpg

post-3741-0-80651300-1474040957_thumb.jpg

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange takk, dette var mere enn jeg hadde håpet på, virkelig artig :) Om jeg alikvel kan og tørr spørre om du kan sende til meg på email Sofias fødsel/dåp, da jeg lagrer det lokalt blir så smått og ikke er forstørrbart...skulle gjerne ha det inn i min egen oppstilling. Om mulig ha med hennes fødselsdato og i samme bildet? Og glimrende med hennes foreldre, så detaljert og. Kommer det fra en forhørsleng e.l. ? Igjen takk for det du har gjort.

 

Hilsen Morten med epost: morten.undseth@lifi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.