Gå til innhold
Arkivverket

Immigrasjon til Norge på 1700 tallet


Anne Zek
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er tilgang til innreisedokumenter til Norge. Når folk kom fra andre land og bosatte seg i Norge ble vel dette registrert av myndighetene ? Jeg spurte statsarkivet , men fikk ikke klarhet i hvor jeg skal henvende meg. Er det noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kirkebøkene vil neppe være til mye hjelp når det gjelder 1700-tallet. Det var først etter 1814 at en begynte å føre avgangs- og tilgangslister i kirkebøkene. For tiden før det finner en mange attester o.l. som innflyttere og innvandrere hadde med seg i prestearkivene, men (så langt jeg kjenner til) er de færreste av disse skannet og digitalisert. På nettet kjenner jeg til denne siden som gir en oversikt over en del innvandrere fra denne tiden, men den er langt fra fullstendig: http://www.vigerust.net/tore/immigrant/destinationindex.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er nei.

 

Det var ingen systematisk registrering av innvandrere da. Kilder om slike finnes, men de er spredt ut i mange ulike arkiver (kirkebøker, tingbøker, amt og stiftamt osv.), og hva som er bevart er lite og tilfeldig. 

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det finnes en kilde som kan vise dette:

 

Prestearkivene, Attester. I de fleste prestearkiv er det bevart innleverte attester, som innflytter har levert til presten i det nye sognet for å bevise hvem de er.

 

Jeg har selv brukt disse attestene, men det er varierende hva den enkelte prest har tatt vare på. Men har sett prestearkiv med attester ned på 1750/60 til ca 1910. Her har jeg også sett attester fra andre land. Fant ut hor en av mine aner kom fra ved å lete i disse. Da sto det hvilket sogn han kom fra og hvem som var foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kilde som ikke er nevnt så langt er kommunikantprotokollene. Der er det ofte notert hvor nyankomne var fra første gang de er oppført. Med det fordrer selvsagt at de hadde en religion som gjorde at de benyttet seg av Statskirkens tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er nei.

 

Det var ingen systematisk registrering av innvandrere da. Kilder om slike finnes, men de er spredt ut i mange ulike arkiver (kirkebøker, tingbøker, amt og stiftamt osv.), og hva som er bevart er lite og tilfeldig.

Takk for svar !

Takk for svar !

Hei!

 

Det finnes en kilde som kan vise dette:

 

Prestearkivene, Attester. I de fleste prestearkiv er det bevart innleverte attester, som innflytter har levert til presten i det nye sognet for å bevise hvem de er.

 

Jeg har selv brukt disse attestene, men det er varierende hva den enkelte prest har tatt vare på. Men har sett prestearkiv med attester ned på 1750/60 til ca 1910. Her har jeg også sett attester fra andre land. Fant ut hor en av mine aner kom fra ved å lete i disse. Da sto det hvilket sogn han kom fra og hvem som var foreldrene.

Dette var interessant. Takk for svar !

En kilde som ikke er nevnt så langt er kommunikantprotokollene. Der er det ofte notert hvor nyankomne var fra første gang de er oppført. Med det fordrer selvsagt at de hadde en religion som gjorde at de benyttet seg av Statskirkens tjenester.

Dette var ny informasjon. Takk for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.