Gå til innhold
Arkivverket

Innholdsfortegnelse i fogderegnskapene


Marianne Holck
 Del

Recommended Posts

Jeg mener at det tidligere kom opp innholdfortegnelsene over de forskjellige bilagene når man gikk inn i fogderegnskapene for et spesifikt år, og man kunne gå direkte inn i bilagene. Hvor er de blitt av?

Nå kommer fogderegnskapet for et spesifikt år opp som et dokument med hundrevis av sider, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal orientere meg i innholdet. Kan noen hjelpe?

 

Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett at situasjonen jeg beskriver over opptrer når jeg går inn via Snarveier /regnskap og skatt.

Jeg gikk også inn via de nye sidene for skannet materiale  på Fogderegnskaper, og da kom innholdsfortegnelsen opp helt til høyre, og jeg kunne gå direkte inn på bilagene slik jeg etterlyste. Forsøkte igjen litt senere med Fogderegnskap som emneknagg; da kom bare det siste jeg hadde sett på opp (ikke Fogderegnskap), til tross for forsøk både med nullstilling og Nytt søk. Underlig! Er det noe ustabilt i systemene i dag?

 

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Når du går inn via Snarveier / Eiendom og skatt, går du via ei gammel lenke som omdirigeres. Omdirigeringene leder deg alltid til første bilde, i stedet for innholdsfortegnelsen. Men fra første bilde kan du komme til innholdsfortegnelsen via lenka "Innhold" i brødsmulestien.

Vi ønsker at hovedinngangen skal være gjennom skanna arkiver, men vi har mange lenker å rydde opp i.

Systemet med emneknagger er nytt, og de fleste av våre 75 000 kilder har kun fått tildelt emneknagger maskinelt. Det ser ut til at fogderegnskapene har fått tildelt emneknaggene "Rentekammeret" og "Fogderi". Vi har en større jobb å gjøre før emneknaggsystemet fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det jeg ønsket ved å søke med fogderegnskap (NB entall) og stedsnavn (feks Romsdal). I Emneknagger ligger bare Fogderegnskaper (NB flertall!). Er det her problemet ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke.

 

  • Emneknaggen "Fogderegnskaper" er en "tag" i databasen som kun er koblet til to kilder (som faktisk ikke er en del av fogderegnskapene).
  • Gjør du et fritekstsøk på "Fogderegnskap", får du treff på fogderegnskapene, fordi arkivet heter "Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap".
  • Hensikten er egentlig at man skal søke på arkivets navn. Ved neste oppdatering av programvaren endrer vi en uheldig binding i søkeskjemaet, som gjør at det for øyeblikket ikke er mulig å søke på fylke og/eller kommune i tillegg til å søke på arkiv. Nå det kommer i orden, kan du søke på arkivets navn i kombinasjon med én eller flere kommuner du er interessert i. Inntil videre kan du søke på arkivets navn i kombinasjon med et fogderinavn i fritekstfeltet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.