Gå til innhold
Arkivverket

Sviggum -Luster - Hafslo - Sogn . Slekt og røtter .


guest
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter slekter fra Sviggum og luster -Hafslo . Som kroken gård i luster . som er eller var en storgård i Luster kommune, Sogn og Fjordane, på østsiden av Lusterfjorden. Forstår det sån at Krockow ætten eide denne gård en gang .

 

 

 

Sviggo - Sviggum gård Hafslo .

 

 

Min oldemor Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum Født på sviggo:  1874 Hafslo pr. gj., Sogn og Fjordan

 

Søker etter mer info om garden Sviggo -Sviggum, slekten  Erik sviggum født 1790 - Iver Erichsen Svigum

 

Malene Eriksdatter Sviggum var Datter av Torkild Erikson Bolstad - Sandvig og Ingeborg Iversdatter Marifjøra

 

 

 

 

Har vi noen fra dette området her på forumet som kan føre slekt og gard på disse navn jeg har lagt ut her ?

 

 

 

 

 

mvh jan

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om denne autosomale DNA test mot Jan Bernadotte som viser slekt til oss , Kan svaret  ligge i Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum  sine aner ang autosomale DNA testen ? Er hennes aner i slekt med Bernadotte ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til Karen Marie var "Pige Malina Eriksdtr. Sviggum"

SAB, Hafslo Sokneprestembete, Klokkerbok nr. A 1, 1866-1908, s. 71
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060815040077
 

Men Sviggum var nok bare hennes adresse - kanskje hun var tjenestpike der - for ved tellingen året etter var de hjemme hos foreldre/besteforeldre på Kleiven:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052307002192

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har litt info om disse aner og slekter fra meg . dette la jeg ut selv en gang på Gine

 

 

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum
his mother



Malene Eriksdatter Sviggum
her mother



Torkild Erikson Bolstad - Sandvig
her father



Torchild Eriksen Bolstad - Johansen



Johannes Torkilsson Bolstad
his father



Torkild Trondson Eide

 

 

Det Jeg husker da jeg var rundt ca 9 eller 10 år siste gang jeg var i sogn mulig luster -Hafslo med min far

 

Det jeg kan mimre var at min far mulig min bestefar også var med . Da var vi på to gårder der , Den jeg husker mest var en gård som lå lengre oppe vi måtte gå opp en lang bakke , Der var det et eldre par som ga meg og min far en god klem . det jeg husker fra denne gård var at den var gammel og det stod mulig tre eller 4 hus på dette tunet , Jeg husker også at vi kunne se over på andre siden av sjøen og at det var høye fjell der . Dette må ha vert 1978 eller 1979

 

Gård nr 2 . der husker jeg lite av men kunn at det var mer flatt tereng , samt at de hadde mye dyr på gården og at jeg fikk snop der :) Det at de snakket anderledes og at hun damen var gammel . Men jeg tror det var lengre inne i dalen mulig Hafslo ? Men jeg var liten og husker ikke så mye fra de få ganger jeg var der inne sammen med min far og bestefar . jeg har mulig vert 4 eller 5 ganger i Luster hafslo når jeg var liten . Men jeg forstår det sån at vi har vert på besøk hos slekten der inne den gang

 

 

Dette er også noe jeg har ang slekts navn i luster Hafslo

 

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum



Malene Eriksdatter Sviggum



Ingeborg Iversdatter Marifjøra




Iver Erichsen Sviggum Født: Født 1790 Sviggum Gård eier eller broren overtok gården på Sviggo ?

 

Sviggum, Hafslo pr. gj, Sogn og Fjordane

 

 

 


:  

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Claus Rumohr  Reutz født 18 Mar 1759 i Luster, Sogn og Fjordane og Anna Amundsdatter for en datter sammen ved navn  Malene Clausdatter Marifjøra  Født 1788 .

 

 

Anna Amundsdatter sitt opphav hva vet vi m henne . jeg forstår det slik at foreldre er fra Berge gård i dalen luster ?

 

 

Anne Amundsdatter  gården Lae,

       

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus Rumohr Reutz født 18 Mar 1759 i Luster, Sogn og Fjordane og Anna Amundsdatter for en datter sammen ved navn Malene Clausdatter Marifjøra Født 1788 .

 

 

Anna Amundsdatter sitt opphav hva vet vi m henne . jeg forstår det slik at foreldre er fra Berge gård i dalen luster ?

 

 

Anne Amundsdatter gården Lae,

Hva har disse med saken å gjøre?

 

Og hvorfor ligger temaet i dette forumet, og ikke i brukerforumet?

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk Inger , det ble mye rot på den siden , blanding av slekter og opphav , så jeg må prøve og finne ut av et par ting også . jeg tar det tipset som du eller Rigmor sa , en slekt om gangen ,

 

 

Du skrev også noe meget intresant ang denne DNA  testen og Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkive...f01038260001930

 

http://digitalarkive...f01038260001931

 

 

Takk Arnfrid

Da er foreldrene til Kristoffer Simonsen Elvetun, f ca 1854  på plass . Far Simon Kristoffersen født 1820   i Hafslo og mor  Mari Pedersdatter født 1828  i  Hafslo

 

Far og mor  til Mari Pedersdatter  er det noen som kjenner til denne slekten av Mari Pedersdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000001012631

 

 

Christopher  Cimonsen er da faren . takk

 

 

 

http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=hafsvi&gardpostnr=1485&personpostnr=1485

 

 

 

 

 

 

1819.11.03     Christopher Cimonsen fra Kios

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt sammen finner du i de digitaliserte databasene på digitalarkivet. Du må lære deg å bruke dem!

 

Maris far heter Peder Jensen, og moren heter Cecilie Endresdatter, begge fra Hafslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Cristopher Simonsen Motræ  hvem er foreldrene til han ? og hvem er moren til Simon Cristophersen Moe ?

 

Kan det være Anna Pedersdatter Kvam født 1802  som er mor til Simon Cristophersen Moe ? åpent spørsmål

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cristopher Simonsen Motræ sin sønn Simon Cristophersen Moe født 1820 gift med Mari Pedersdatter Qvam f 1825

 

 

Hva vet vi om Cristopher Simonsen Motræ opphav ? han er mulig født 1797 ?  om dette er rett slekt  se linken ?    http://www.ancestry.com/genealogy/records/kristoffer-simonsen-motr%C3%A6_94903063

 

Jeg setter pris på alle tips

 

 

 

Da er nok dette rett vei se linken Arnfrid

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000226078

 

da går det videre til en Lars Christophersen Kjos født 1769

 

 

brudgom     Christopher Simonsen Moe     Huusmand og Enkemand     1797     Hafslo     

2     brur     Anna Pedersdatter Yndesdal     Enke     1803     Hafslo     
3     brudgommens far     Simon Christophersen Kjos     Gd             

4     bruras far     Peder Monsen Qvam     Huusmand

 

 

 Forlovelsesdato 1868 ? er vi på feil vei igjen ?

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil vei, JA! 3.11.1819 ble Chr. g 1. gng. med Eli Hansdtr. Dverberg ✝ Motræ 6.3.1867.

 

Men, hvorfor har du lagt alt inn på Geni om du ikke har sjekket primærkilder?

 

Og, hvorfor har du ikke plassert tråden på Brukerforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.