Gå til innhold
Arkivverket

Eidsvoll. En genealogisk ødemark før 1877 da kirkebøkene brant. Nytt viktig materiale er publisert


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

NSF ønsker å finne og publisere materiale fra alle områder som mangler viktige primærkilder, ikke bare Eidsvoll

Men for å klare det er vi avhengige av frivillige ildsjeler som kan hjelpe oss.

En av de er Tom Larsen, og han har sendt oss en mengde materiale fra spesielt Romerike som vi framover vil publisere

 

Denne uken har jeg prioritert å beskjære bilder og lage 9 web-bøker av mye interessant og viktig materiale vi fikk av Tom Larsen, og her er resultatet:

 

http://www.genealogi.no/omrader-med-lakuner-ny/

 

Alle dødsfallmeldingene gjelder for HELE Øvre Romerike, ikke bare Eidsvoll

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig å høre, Lars Ove. Jeg har forøvrig sett litt i skiftekortene for Øvre Romerike 1683 - 1865 som er lagt ut, og det er skuffende få skifter fra Eidsvoll /Ullensaker hvor jeg har slekt. Det er enkelte gårder som går igjen med mange årganger med skifter, der skifte er en tradisjon som ble opprettholdt. (og hvor midlene etter avdøde var store nok til å krangle om!  :) ) Jeg finner få skifter etter vanlige folk der. Skiftene ligger alfabetisk på gårdsnavn.

nytt-skanna-materiale-skiftekort-for-statsarkivet-i-oslo/

 

Forøvrig kan jeg opplyse om at det ligger flere kort med dødsfallsmeldinger i arkivene. For mange år siden satt jeg på Riksarkivet og bladde i kort for Øvre Romerike som omfattet bl.a. 1838. Jeg husker ikke hvilke årganger som ble omfattet av akkurat den pakken, men jeg ser jo at årgangene for 1824-1840 mangler i Tom Larsens oversikt. De var i så dårlig stand, og virket nesten fuktige, at jeg sa fra om det i resepsjonen. De ble sikkert lagt til side for ikke å gå i oppløsning, men de kan kanskje skaffes tilveie for fotografering, muligens av arkivverket egen fotograf hvis arkivet er redd for innholdets tilstand.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf

 

Det stemmer at dødsfallmeldingene går til 1840 åra.

I sommer hadde jeg bare 2 dager tilrådighet på arkivet, så da rakk jeg bare eske 1 og 2 av 4.

1. 1818-1824.

2. 1825-1832.

3. 1833-1840.

4. 1840-1844.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har dette fra Tom, , men jeg har ikke noe som krevende til å publisere alt og det er tid, og jeg har mye som ikke gjelder bare det distriktet

 

Så jeg jeg ber om tålmodighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.