Gå til innhold
Arkivverket

Knut Alvson (1455-1502) – aner til de gamle norske kongene ?


Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

På ‎03‎.‎12‎.‎2016 den 7.40, Are S. Gustavsen skrev:

Takk til Per Otto og Kurt for svar.

 

Da gjenstår det å få fram den antatte forbindelsen mellom Erik Rosenkrantz og Hieronymus Heyerdahl, før litteratur og kilder kan sjekkes.

 

Mvh Are

Først Eidsvollsmennene Norsk Slektshistorisk forening 2014. Jeg har jo boken hjemme. Bra, denne boken kjente jeg jo til opplysningene om Preben Ramm nr. 91 og Hieronymus Heyerdahl nr 101. Dette burde Are kjent til mener jeg. Her viser jeg til opplysninger at Prebens oldemor Margrethe Brockenhuus f. 1642 d. 1745 opplyst som datter av Johan Brockenhuus. Faren til Johan Brockenhuus har jeg relativt grundig behandlet Vestoppland slektshistorisk tidsskrift nr. 1 2014 side 42-52.

Det jeg ikke kjente så mye til var Johans kone Anne Rantzau. Geni hadde oppgitt "Frantz Johan Rantzau til Estvadgard og Elin gaard?! levde 1597- 1638 som hennes far. jeg søkte nylig på danske herregårder (se også Dansk center for Herregårdsforskning; dch@gammelestrup.dk) Her omtaltes JOHAN RANTZAU som eier 1597-1638. Geni hadde nok rett angående barna, men Frantz må være en forbytning med hans eget patronymikon. Han hadde også en sønn som hette Frantz, og som overtok Estvadgaard etter faren. Elin gård på Onsøy er ikke nevnt i opplysningene om Danske herregårder.(naturlig nok?)

Det står at Johan Rantzau var sønn av Frants Henriksen Rantzau til Søholm og Anne Rosenkrantz. Anne arvet i 1599 herregården Søholm etter sin mor Helvig Jacobsdatter Hardenberg tidligere gift med Erik Rosenkrantz. Da er vel dette avklart.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Otto,

 

Dette er noe uklart for meg. Har du muligheten til å sette opp en rekke over hvordan du mener forbindelsen er? Altså ikke prosatekst, men en vertikal slektsrekke?

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , Siden er er snakk om eldre konger i Norge , Så fikk jeg dette en gang fra Brudvik  , Som jeg ser så skal disse linjer gå Konge Harald Gille Magnusson, IV

 

. Mulig dette er noe kildebelagt ? Uansett interessante linjer skulle jeg tro .  

 

 

 

http://family.brudvik.org/genealogy/pedigree.php?personID=I13926&tree=brudvik

 

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg fra Jan B en gang , Jeg har ikke forsket på linjene , Men tenkte norske forskere kan finne mer ut av disse navn . Mulig dette kan hjelpe litt ? Dette skulle vist være linjer som møttes mine linjer . mulig noe interessant for videre koblinger til andre slekter .   

 

 

Videre er jo automosal DNA testen . Men linjer er ikke koblet til , Men her er et utdrag av Testen og svar . så mulig disse linjer kan være rett siden det er dna matches mellom disse to slekter ?

Jag ville bara nämna att testet mot Bernodotte ( Jan Bernadotte) var ett automosal DNA analys som skulle se om han var 5. kusin med den testade , alltså -- Fosse. Jan Bernadotte af Wisborg är 5 kusin till Willhelm II. Svaret på det Autosomala DNA var att " testen visar släktskap till Jan Bernadotte af Wisborg.

Så mulig disse linjer jeg har fått er dna matches ?

 

 

 

 

Claus Rumohr Reutz 9. Hans Reutz Eriksson af Dahlören är far till Adam Hansson Reutz 10. Inger är mor till Hans Reutz Eriksson af Dahlören 11. Karen är mor till Inger 12. Maren är mor till Karen 13. Anna är mor till Maren 14. Margrethe är mor till Anna 15. Anna är mor till Margrethe 16. Ingeborg är mor till Anna 17. Ingegärd är mor till Ingeborg 18. Ture Jönsson (Tre Rosor)(Blix) är son till Ingegärd 19. Johan Turesson (Tre Rosor) är son till Ture Jönsson (Tre Rosor)(Blix) 20. Gustav Johansson (Tre Rosor) är son till Johan Turesson (Tre Rosor) 21. Sigrid är dotter till Gustav Johansson (Tre Rosor) 22. Gabriel Oxenstierna af Korsholm och Wasa är son till Sigrid 23. Anna är dotter till Gabriel Oxenstierna af Korsholm och Wasa 24. Amalia Louise är dotter till Anna 25. Albrecht Christoph von Dohna-Schlobitten und Leistenau, Burggraf är son till Amalia Louise 26. Friederike är dotter till Albrecht Christoph von Dohna-Schlobitten und Leistenau, Burggraf 27. Frederick Karl Duke of Schleswig-Holstein-Sonderburg-Beck är son till Friederike 28. Friedrich Willhelm Duke of Schleswig-Holstein-Sonderburg-Gluckensburg är son till Frederick Karl Duke of Schleswig-Holstein-Sonderburg-Beck 29. Friedrich von Schleswig-Holstein-Sonderburg-Beck är son till Friedrich Willhelm Duke of Schleswig-Holstein-Sonderburg-Gluckensburg 30. Friedrich Ferdinand Georg Christian Karl Willhelm von Schleswig-Holstein-Sonderburg-Gluckensburg är son till Friedrich von Schleswig-Holstein-Sonderburg-Beck 31. Pricess Viktoria Adelaide är dotter till Friedrich Ferdinand Georg Christian Karl Willhelm von Schleswig-Holstein-Sonderburg-Gluckensburg 32. Princess Sibylla är dotter till Pricess Viktoria Adelaide 33. Carl XVI Gustav Folke Hubertus Bernadotte. Kung av Sverige. är son till Princess Sibylla

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.