Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Daniel Henriksen (født ca. 1850. Hvor?)?


TangenTK
 Del

Recommended Posts

Hvor mange Henrik Danielsen'er var på Moldusen ca. 1850?

Eller førte øvrigheta inn feil stedsnavn? Og/eller patronymikon?

 

Ved konfirmasjonen til Daniel Henriksen var hans far oppgitt å være Henrik Danielsen Vålberget (mor: Karen Henriksdatter i Grue).

Må sjekke om Vålberget lå inn under Moldusen. Eller; familien kan jo ha flyttet.

 

Når det gjelder Moldusen, så... mange tror at navnet kom med finnene.

Men: "... har ikke rot i virkeligheten, for navnet Moldusen er skandinavisk og kjent fra fem hundre år før den første

finnen ryddet en plass her".

 

Vennligst les mer i Grueboka, side 357 og 358. Der gjøres navnet rede for.

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/6870e73c58c4674a0292a1e93f561729?index=2#360

 

 

Endret av TangenJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moldusen lå under Løvhaugen, men det er jo heller ikke langt fra Vålberget og folk flyttet også ofte.

 

Da C. A. Gottlund vandret på Finnskogen i 1821 og i 1823 samlet han inn finske slektsnavn som han skreiv ned i sine dagbøker. Under Moldusen forteller han følgende om de som bodde der:

 

Henrik Per/Pedersen Haljainen

Kari Danielsdatter Vaisinen kone

 

Daniel Henriksen Haljainen

Kari Henriksdatter Valkoinen kone

 

Vi veit at Gottlund gjorde svært få feil, men vi må også være inneforstått med at han skreiv ned det han ble fortalt, både fra de som det handlet om, men han snakket ikke med alle. Han tok også å skreiv ned innformasjoner om det andre fortalte om folk i forskjellige grender. Jeg tror nok han tok feil her ang. dette Haljainen navnet.

 

I boka 7generasjoner Räisäinen (utgitt i 2007) bruker Solør Slekthistorielag konsekvent dette Valkoinen navnet på denne familien, og de har forsket mye på denne familien.

 

En Hans Valkoinen er nevnt i Södra Röjdåsen i 1698, 1699, 1701, 1709, 1711, 1714,

 

I 1821 nevner Gottlund:

 

Mickel Henrikson Valkoinen i Arnsjön, Östmark.

Anders Hanson Valkoinen i Arnsjön, Östmark.

 

Og om en da ser på de listen jeg skeriv ned tidligere stemmer dette med denne familien, og da bør Gottlund ha fått feil opplysninger om denne familien på Moldusen på 1820-tallet.

 

Mvh,  Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

 

Har noen funnet dåpen til Daniel? Og registrert Daniel, (født oktober 1834, Södra Röjdåsen,  #7 her) som avdød?

 

Om man googler navnet Henrik Danielsen Valkoinen, kommer det opp resultater fra henholdsvis Geni og MyHeritage. Kan noen med tilgang, vennligst finne ut hva det står, og legge det ut her? Eventuelt sende meg en PM? På forhånd takk.

 

Og så lurer jeg på om noen har fått dna-verifisert at denne Daniel Henriksen, var sønn av nevnte Henrik Danielsen...?

 

Endret av TangenJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Har fått en trivelig e-post fra Solør Slektshistorielag.

 

De opplyser om at slektsnavnet her er Hotakka.

 

 

 

Håper at alle får en fin oktoberhelg.

 

 

Endret av TangenJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi,

 

Skulle bare ha vært morro om du kunne skrive hvilke begrunnelser Solør Slekthistorielag har for å bruke Hotakka navnet her, dette fordi de selv konsekvent bruker Valkoinen navnet på denne familien i deres database (som deres bok "7 generasjoner Räisäinen bygger på).

 

Jeg lurer på om du bør ta kontakt med Jan Myhrvold i "Skogfinsk Genealogi" (hjemmeside - www.fennia.nu ) om dette navnet. De kan sikkert også si noe om en en y.DNA test av etterkommere her, for det er de som registrerer dette.

 

Dette er merkelig fordi Gabriel Bladh, Jan Myhrvold og Niclas Person utga avhandlingen "Skogfinska Släktsnamn i Skandinavien" i 2009 der de har samlet alle skogfinske navn de har funnet i skriftlige kilder frem til 1821 og i den listen de har over navnet Hotakka finner jeg ingen kobbling til denne Valkoinen familien jeg har nevnt i tidligere innlegg. Det er denne avhandlingen som er grunnlaget for at vi dag kan sette et slektsnavn på så mange med skogfinsk bakgrunn.

 

Her er lista:

 

1656            Hotakka   Anders                          Arnsjön                 Östmark

1661 1662   Hotakka   Johan Andersen           Östmarkskogen     Östmark

1661            Hotakka   Johan                           Arnsjön                  Östmark

1662            Hotakka   Johan                           Gransjön                Östmark

1666 1671   Hotakka   Oluf                              Arnsjön                   Östmark

1678            Hotakka   Oluf                              Arnsjön                   Östmark

1669            Hotakka   Oluf  Anderson             Arnsjön                   Östmark

1667 1683   Hotakka   Anders                         Arnsjön                    Östmark

1669            Hotakka   Anders                         Arnsjön                    Östmark

1667 1671   Hotakka   Staffan                         Arnsjön                    Östmark

1699            Hotakka   Staffan                         Arnsjön                    Östmark

1671            Hotakka   Staffan                         Arnsjön                    Östmark

1668 1692   Hotakka   Olof                              Arnsjön                    Östmark

1690            Hotakka   Olof                              Spettungen              Lekvattnet

1692            Hotakka   Olof                              S. Lekvattnet           Lekvattnet

1697 1719   Hotakka   Johan                           Laggesundet           Rämmen

1697            Hotakka   Johan                           Laggesundet           Rämmen

1708            Hotakka   Johan Henrikson          Lekaråsen               Gåsborn

1709            Hotakka   Johan Henrikson          Lekaråsen                Gåsborn

1712            Hotakka   Johan Henrikson          Lekaråsen               Gåsborn

1719            Hotakka   Johan Henrikson          Lekaråsen                Gåsborn

1600-t          Hotakka   Per Henrikson              Vakerskogen            Järna

1600-t          Hotakka   Daniel Henrikson         Örskogen                  Järna

1699 1702   Hotakka   Anders Anderson         Arnsjön                     Östmark

1704 1721   Hotakka   Olof                              Grenbäck                 Östmark

1711            Hotakka   Olof                              N. Ängskogen           Gräsmark

1713            Hotakka   Olof Anderson              N. Ängskogen           Gräsmark

1713            Hotakka   Olof                                                               Gräsmark

1715            Hotakka   Olof                             N. Vesterrottnaskogen  Gräsmark

1721            Hotakka   Olof                             Spettungen                 Lekvattnet

1711 1733   Hotakka   Lars                             Arnsjön                      Östmark

1712            Hotakka   Lars                             Arnsjön                      Östmark

1715            Hotakka   Lars                             Gransjön                    Östmark

1724            Hotakka   Lars

1712 1725   Hotakka   Johan                           Kymmen                    Gräsmark

1713            Hotakka   Johan                           Kymmen                    Gräsmark

1715            Hotakka   Johan                                                             Gräsmark

1719            Hotakka   Johan Olson                 Kymmen                    Gräsmark

1725            Hotakka   Johan Olson                 Kymmen                    Gräsmark

1715            Hotakka   Per Johanson               Lekaråsen                 Gåsborn

1725            Hotakka   Anders Anderson         Arnsjön                      Östmark

 

1821            Hotakka   Pekka                           Svenskehöjden          Östmark                     side 208

1821            Hotakka   Johan Henrikson          Halvardstorp               Östmark                     side 307

1821            Hotakka   Jacob Larson               Mosvattnet                  Brandval Finnskog     side 189

1821            Hotakka                                       Fenmon                      Brandval Finnskog     side 115

1821            Hotakka                                       Mellan Flatåsen          Nyskoga                     side 163

1821            Hotakka                                       Mosvattnet                  Brandval Finnskog      side 163

1821            Hotakka                                       Ronketorpet                Brandval Finnskog       side 114

1821            Hotakka                                       Strandbråten               Vitsand                        side 149

1821            Hotakka                                       Svendshöjden             Östmark                       side 94

1821            Hotakka                                       V. Kymmen                  Gräsmark                     side 186

 

Dette er fra domsbøkene og det C. A. Gottlund samlet sammen - alt her fra 1821 er fra Gottlunds dagbok fra 1821.

 

Dette er de "eneste" kildene vi har for dette Hotakka navnet, og om du finner ei linje fra din Daniel Henriksen tilbake til en av disse som er nevnt her kan nok Hotakkanavnet være rett, men jeg ville undersøke alle mulige kilder før jeg ville ha brukt dette slektsnavnet. Om dette stemmer er det mange tusen nordmenn som må forandre på sine slektstavler.

 

Som vi veit er det veldig farlig å få noe publisert skriftlig for da blir det fort en "sannhet" som andre kopierer (har selv gått i den fella mange ganger med å kopier andres filer).

 

Gleder meg til å se det endelige beviset i denne saken.

 

Ha ei riktig god helg!

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Utdrag av tilbakemelding:
 

"Daniel er en Hotakka. Tipp-tipp-tippoldebarnet til Sigfrid Andersson Hotakka, født ca. 1663 i Arnsjön, Östmark, Sverige,
død 19.2.1707 i Gransjön, Östmark, Sverige. 
 
Hans farmor var en Valkoinen".
 
 
 
Endret av TangenJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

 

Har noen funnet dåpen til Daniel? Og registrert Daniel, (født oktober 1834, 

Södra Röjdåsen,  #7 her) som avdød?

Jeg ingen peiling på finneslekt, så andre må korrigere meg her...

 

Daniel Henriksen som er født 28. oktober 1834 på S. Röjdåsen, har foreldrene Henrik Danielsen og Karin Hindriksdotter. De er født hhv. 1805 og 1809, og det ser ut til at de aldri gifter seg, men de bor på samme sted. Det meste av tiden på Långeruds säter i Östmark. De har barna Hindrik (1830), Lisa (1832), Daniel og Mattis (1836). Henrik flytter til Christinehamn i 1853. Barna flytter ut etterhvert - Daniel til Christinehavn i 1850. I husforhör 1851-1855 bor bare Karin og Lisa igjen på Långeruds sätter.

 

Östmark AI:15 (1851-1855) Bild 305 / sid 302 (AID: v9140.b305.s302, NAD: SE/VA/13684)

 

Dette må vel være to forskjellige familier...

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Inger Karin,

 

Dette er det jeg har ventet på, her må det ha vært to familier der mor og far hadde samme navn på samme sted?

 

Ikke for å være vrang, men det skulle ha vært morro og sett hele denne slektslinja, da den stemmer dårlig med det som både Gottlund og Solør Slekthistorielag har publisert i mange år. Er det da her snakk om Moldusen som lå undet Løvberget eller en annen person med samme navn som også var gift med ei med samme navn som bodde ei tid i Løvberget, som også ei tid bodde på Moldusen?

 

Jeg har ingen av disse i mine slektslinjer, men jeg har prøvd å holde meg innformert om slektene i dette distriktet siden jeg også har noen av mine fjerne linjer dit. Så dette er av interesse.

 

Skal ut på hytta i Åsnes Finnskog i høst, og jeg skal da ta kontakt med en i Historielaget ( via Magne Ivar Mellum) som sikkert kan komme med den siste spikeren i kista ang. denne saken.

 

Man til deg, Tangen J: (skulle vært takknemmelig om du hadde brukt navnet ditt)...............

 

Jeg spurte deg i mitt siste innlegg hvordan Solør Slekthistorielag hadde denne linjen bakover fra din Daniel Henriksen. Det at Daniel var et tipp-tipp-tippoldebarn av Sigfid Anderson Hotakka i Arnsjön sier veldig lite. Kan du ikke komme med denne fasrslinja slik at vi andre i dette diskusjonsforumet også kan klare å følge denne tråden? Dette er viktig, også for andre "trykkte sannheter" om denne slekta. Dette for at her er det tydelig slektsledd som stammer fra før kirkebøkene ble opprettet. Hvor kommer dette fra?

 

Her virker jeg sikket vrang og umedgjørlig, men saken er at jeg i de siste årene gjerne vil ha beviser for slike saker - jeg har selv slike saker som ha floret på nettet i mange år ang. min egen sklekt, som til slutt viste seg ikke å stemme..

 

Herr, Frk, eller Fru Tangen, Ha ei riktig fin helg, men jeg skulle så gjerne hatt svar på denne linja, samt hva Skogfinsk Genealogisk forening har om denne slekta. Om det må rettes opp fra Valkoinen til Hotakka har jeg 1200 navn jeg må rette opp i min database.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det mange gode opplysninger (men også noen ikke så gode...). Karin Henriksdotter flytter fra Röjdoset. Innflyttingen fra Sverige til Grue er på s. 269 og 271 her, hun har med seg 2 barn utenfor ekteskap (Jeg tror Henrik Danielsen er far til begge).

 

Se nr. 13-16:

 

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Inn- og utflyttede 1837-1839, Side 269

 
Og nr. 14 og 15 her:

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Inn- og utflyttede 1838-1840, Side 271
 
 
Flyttingene stemmer overens med svenske kirkebøker, de flytter fra Röjdoset.
 
Henrik Danielsen, som står oppført her?:

Östmark AI:12 (1836-1840) Bild 407 / sid 402 (AID: v9137.b407.s402, NAD: SE/VA/13684)
 
Karin, som med de to barna nederst på siden etter.
 
Utflyttingen fra Östmark (Röjdoset) til Moldusen, nr. 10 og nr. 13:
 
Östmark B:1 (1826-1876) Bild 20 (AID: v9157.b20, NAD: SE/VA/13684)
 
 
Men...
 
Den Karin Henriksdotter som er født på Röjdoset i jan. 1811 (Foreldre: Henrik Jonson og Annika Olsdr), hun flytter til Norge i 1831 og gifter seg med Daniel Henriksen Nr. 1 her:

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Viede 1832, Side 198
 

Så da er det nok en annen Karin Henriksen som bor med Henrik Danielsens barn der og flytter til Norge med ham i 1838? :o

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Inger Karin,

 

Dette er det jeg har ventet på, her må det ha vært to familier der mor og far hadde samme navn på samme sted?

 

"Ventet på", du har jo bidratt med mange opplysninger om en familie som du selv - aldeles bastant - mener er den aldeles korrekte.

 

Din stadig gjentatte påstand er at min Daniel sitt slektsnavn er og forblir Valkoinen. Noe annet er slett ikke aktuelt, ikke for deg. 

 

Ikke for å være vrang, men det skulle ha vært morro og sett hele denne slektslinja, da den stemmer dårlig med det som både Gottlund og Solør Slekthistorielag har publisert i mange år. Er det da her snakk om Moldusen som lå undet Løvberget eller en annen person med samme navn som også var gift med ei med samme navn som bodde ei tid i Løvberget, som også ei tid bodde på Moldusen?

 

Det er (som nevnt) Solør Slektshistorielag som har informert meg. 

 

Hvordan kan noe som Slektshistorielaget informerer meg om via mail, "stemme dårlig med noe de (altså Slektshistorielaget) har publisert i mange år?" 

 

Jeg har ingen av disse i mine slektslinjer, men jeg har prøvd å holde meg innformert om slektene i dette distriktet siden jeg også har noen av mine fjerne linjer dit. Så dette er av interesse.

 

(ingen kommentar)

 

Skal ut på hytta i Åsnes Finnskog i høst, og jeg skal da ta kontakt med en i Historielaget ( via Magne Ivar Mellum) som sikkert kan komme med den siste spikeren i kista ang. denne saken.

 

"Den siste spikeren i kista"... Det var da voldsomt til uttrykk...

Min egen, personlige erfaring er at nye, kildeverifiserte opplysninger (heldigvis) dukker opp fra tid til annen. Også via gode hjelpere. I tillegg til at det både titt og ofte skjer både det ene og det andre, her og der i etterslektene.

 

Man til deg, Tangen J: (skulle vært takknemmelig om du hadde brukt navnet ditt)...............

 

Da er du allerede svært takknemlig; ettersom jeg anvender navnet mitt, og har gjort det fra første stund her.

 

Jeg spurte deg i mitt siste innlegg hvordan Solør Slekthistorielag hadde denne linjen bakover fra din Daniel Henriksen. Det at Daniel var et tipp-tipp-tippoldebarn av Sigfid Anderson Hotakka i Arnsjön sier veldig lite. Kan du ikke komme med denne fasrslinja slik at vi andre i dette diskusjonsforumet også kan klare å følge denne tråden? Dette er viktig, også for andre "trykkte sannheter" om denne slekta. Dette for at her er det tydelig slektsledd som stammer fra før kirkebøkene ble opprettet. Hvor kommer dette fra?

 

Da jeg skrev innlegget, var det under en time siden jeg hadde mottatt siste e-post. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men selv er jeg simpelthen ikke i stand til å "snekre sammen" en fullstendig og kildeverifisert  farslinje i løpet av en god halvtime. Dette til tross for at et vedlegg til nevnte e-post  også inneholdt opplysninger om blant andre Daniel sine besteforeldre.

 

Altfor mange "klipper og limer" og "kjøper alt". Personlig foretrekker jeg kilder. Så sikre og så mange som mulig.

 

Dette en arbeidsmetode som folk som driver med slektsgransking (på seriøs basis) bruker.

 

"... som stammer fra før kirkebøkene ble opprettet"; hva i all verden? Uttrykket ditt får stå (les: falle) på sin egen urimelighet. 

Og: Du synes å mene og tro at kirkebøkene er de eneste kildene og holdepunktene. Men, det fantes både lensmann og fogd. Skifter. Soldatlister. Litteratur. Finnemanntall. Kan ramse opp mer, men velger å stanse her. Du kan glede deg til å oppdage disse skattene av (mer eller mindre) godt bevarte kilder fra eldre tider.

 

Selv velger jeg å ha tillit til hva folkene i Solør Slektshistorielag uttaler seg om. Og dessuten respekt for selve grunnlaget (kirkebøker inkludert) for hva de opplyser om, og for alt det så viktige arbeidet de gjør, og tidligere har gjort. (Dette selv om jeg altså foreløpig ikke har verifiserte kildehenvisninger, og til tross for at alle kan ta feil.)

 

Og selv om her synes å gjøre forsøk; INGEN kan nå få ta fra meg og mine gleden over å ENDELIG få bekreftet slektsnavnet. 

 

Slektsnavn er viktig, en stor del av vår identitet, og gir tilhørighet. Blant annet. 

 

 

Her virker jeg sikket vrang og umedgjørlig, men saken er at jeg i de siste årene gjerne vil ha beviser for slike saker - jeg har selv slike saker som ha floret på nettet i mange år ang. min egen sklekt, som til slutt viste seg ikke å stemme..

 

- startet jeg ikke denne tråden av nettopp slike årsaker? Med nøyaktig tilsvarende hensikt?

(Jfr. "I mange år knyttet man Daniel Henriksen opp til feil familie i Grue.

Men jeg har nå oppdaget, nærmest ved en tilfeldighet; at det dessverre var feil..."

 

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har gransket, men... uansett så er det leit at du bare har sett og lett etter bevis (jeg regner med at du her mener ulike kilder) "de siste årene" (som du skriver). På den måten er jo mye av din tidligere gransking bygget på uriktigheter. Rett og slett. Måtte bare kommentere dette, selv om dèt ikke er min sak. Og når det "til slutt viste seg å ikke stemme", så - har jo alt blitt galt. Misforstå meg rett, er du snill.

 

Herr, Frk, eller Fru Tangen, Ha ei riktig fin helg, men jeg skulle så gjerne hatt svar på denne linja, samt hva Skogfinsk Genealogisk forening har om denne slekta. Om det må rettes opp fra Valkoinen til Hotakka har jeg 1200 navn jeg må rette opp i min database.

 

I så fall er det jo du som ikke har gjort grundig nok arbeid...? Og dermed registrert feil. I så fall: Hvem har ansvaret for dette? 

 

For øvrig; ikke vet jeg hvorfor du er så interessert i min sivilstatus (enn si hva det har med denne saken - og i denne tråden - å gjøre).

 

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

 

 

Ja, du har helt rett i dette:

 

Som vi veit er det veldig farlig å få noe publisert skriftlig for da blir det fort en "sannhet" som andre kopierer 

 

Ellers; undertegnede er ikke alene om å synes og mene at det er trist når folk tyr til sånt som blant annet usakligheter, nedlatenhet og spydigheter.

 

Og: Dersom det skulle være slik du skriver, at "Det er dette jeg har ventet på", så... ville du neppe vært så bastant.

Sånt som undring, ydmykhet og tålmodighet er flotte egenskaper å ta med seg, etter min mening.

 

Det er også kjekt å ta tiden til hjelp, når det gjelder gransking.

 

Og det er "min" Daniel Henriksen du har skrevet om, fullstendig konkret.

 

Så det hersker ingen som helst tvil om at det er rett/samme person både du og jeg har omtalt her.

 

 

Stor takk til alle som har hjulpet - og fremdeles hjelper - meg med å belyse denne delen av slekta mi!

 

 

 

(#21: "Her var det et barn til som jeg ikke hadde i mine filer!"

 

Rett familie? Korrekte filer? Helt sikker? ALT materiale bør kildeverifiseres, helst "fra flere vinkler", og dessuten kobles rett.)

 

 

 

 

 

 

Endret av TangenJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret finner man raskt her:

 

"Analyse av slektsnavnet Valkoinen i to finske slekter på Hedmark og Värmlands Finnskoger"

av Jan Myhrvold.

 

Publisert første gang i 'Slækt og slekt' nummer 1/2003.

Publisert på fennia.nu 29. august 2003.

 

 

Spesielt folk som iblant refererer til fennia.nu

og som er genuint interesserte i skogfinneslektene, og FAKTA samt kunnskaper om disse,

har jo både innsikt i og kunnskaper om denne artikkelen (liksom min så uvurderlig gode hjelper i Slektshistorielaget har det).

 

(Artikkelen er heller ikke av helt ny dato - slik har man hatt ekstra god tid til å sette seg inn i dette så flotte materialet.)

 

 

I ettertid er innholdet i artikkelen også DNA-bevist. ("Oi oi".)

 

Undertegnede meldte seg inn i Fennia først nå før sist helg.

Og ser fram til interessant lesning, m.v.  :)

Man leser jo helst (og gjerne mye!) om den (/de) slekten(e) man selv tilhører. Og mer om andre slekter etter hvert.

 

 

I denne tråden har det framkommet visse påstander. Blant annet om at Solør Slektshistorielag konsekvent har anvendt Valkoinen-navnet på denne slekta (og så videre). Slike påstander vil jeg med dette på det sterkeste tilbakevise.

 

Slekshistorielaget veileder, de villeder ikke.

 

Ellers; jeg noterte meg også at ei heller mitt innlegg #31 (en nøyere forklaring, som anmodet om) avstedkom noen som helst (tegn til) aksept.

 

Vil også takke for alle PM jeg har mottatt! Til dere som bruker av dyrebar tid, i hensikt av å ville hjelpe, og som bidrar positivt: Mange tusen takk!

Endret av TangenJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.