Gå til innhold
Arkivverket

Sviggum -Luster - Hafslo - Sogn . Slekt og Røtter


guest
 Del

Recommended Posts

Legger denne filen ut her , Jeg startet påfeil side .

 

 

 

https://forum.arkivverket.no/topic/204295-sviggum-luster-hafslo-sogn-slekt-og-r%C3%B8tter/

 

 

 

 

 

Jeg søker etter slekter fra Sviggum og luster -Hafslo . Som kroken gård i luster . som er eller var en storgård i Luster kommune, Sogn og Fjordane, på østsiden av Lusterfjorden. Forstår det sån at Krockow ætten eide denne gård en gang .

 

 

 

Sviggo - Sviggum gård Hafslo .

 

 

Min oldemor Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum Født på sviggo:  1874 Hafslo pr. gj., Sogn og Fjordan

 

Søker etter mer info om garden Sviggo -Sviggum, slekten  Erik sviggum født 1790 - Iver Erichsen Svigum

 

Malene Eriksdatter Sviggum var Datter av Torkild Erikson Bolstad - Sandvig og Ingeborg Iversdatter Marifjøra

 

 

Hei jeg har litt info om disse aner og slekter fra meg . dette la jeg ut selv en gang på Gine sikkert mye feil .

 

 

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum
his mother



Malene Eriksdatter Sviggum
her mother



Torkild Erikson Bolstad - Sandvig
her father



Torchild Eriksen Bolstad - Johansen



Johannes Torkilsson Bolstad
his father



Torkild Trondson Eide

 

 

Det Jeg husker da jeg var rundt ca 8- 9 - 10 år om sogn og luster Hafslo  ,

 

Det jeg kan mimre var at min far mulig min bestefar også var med . Da var vi på to gårder der , Den jeg husker mest var en gård som lå lengre oppe vi måtte gå opp en lang sti  , Der var det et eldre par vi møtte der tror det var slekt av min bestefar. Det jeg husker fra denne gården var at den var gammel og det stod mulig tre eller 4  eldre hus på dette tunet , Jeg husker også at vi kunne se over på andre siden av sjøen og at det var høye fjell der .  det må ha vert på slutten av 70 tallet

 

Gård nr 2 . Der husker jeg lite av men kunn at det var mer flatt tereng , samt at de hadde mye dyr på gården og at vi møtte noen slekt eldre mennesker . 

 

 

 

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum



Malene Eriksdatter Sviggum



Ingeborg Iversdatter Marifjøra




Iver Erichsen Sviggum Født: Født 1790 Sviggum Gård eier eller broren overtok gården på Sviggo ?

 

Sviggum, Hafslo pr. gj, Sogn og Fjordane

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har vi noen fra dette området her på forumet som kan føre slekt og gard på disse navn jeg har lagt ut her ?

 

 

 

 

 

mvh jan

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det han som er død her ?

6 mars 1812, og der har du estimert fødselsår 1776 på ham, så da er det bare å lete og finne foreldrene hans også. Faren hans skal hete Elling ifølge vielsen..

http://digitalarkivet.arkivverket.no/.../pg00000000652892

 

Takker for hjelp

Hm, lenken fører til facebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker også på slektsjørne .  prøver så godt vi kan til og finne rette kilder . denne gang skal jeg følge dere og ikke gå i noen felle . Det er du og noen til her som er fag folk i dette , Jeg skal lære nå Arnfrid . Ikke haste denne gang


https://digitalarkiv...v00000001178721

 

 

 

Peder Jensen Weirhaug  brudens far .

 

Dette er nok rett linje Arnfrid ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ,

 

Dette har jeg fått fra slektshjørnet av gode med hjelpere . Søker kilder og gode kilder , Fag folk som dere er best når det gjelder fakta , Arnfrid hva sier du ?

 

 

Christophers foreldre er Simon (Cimon) Ellingsen og Synnøve (Sønneved) Christophersdatter på Kios.


 https://media.digitalarkivet.no/kb20050818010612

Simon Kios og Sonneved er foreldre.



Vil tro dette er dåpen til Simon Ellingsen dåpsdato: 31.01 1773, far Elling Ugulen:
https://media.digitalarkivet.no/kb20050818010538

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JHF, dette ser bra ut. Du er i gang med en mer systematisk arbeidsprosess enn i alle tidligere debatter. Viktig at du selv gjør oppslag i kildene, og ikke bare overlater det til oss andre.

 

MEN

 

JEG HJELPER DEG IKKE VIDERE FØR DU RETTER OPP I ALT SOM IKKE ER KILDEBELAGT AV DET DU HAR LAGT INN PÅ GENI, OG

 

FJERNER ALLE SLEKTSVÅPEN PÅ GENI SOM DU HAR MISBRUKT!

 

hvem er forresten Ronny Pedersen på Geni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JHF, dette ser bra ut. Du er i gang med en mer systematisk arbeidsprosess enn i alle tidligere debatter. Viktig at du selv gjør oppslag i kildene, og ikke bare overlater det til oss andre.

 

MEN

 

JEG HJELPER DEG IKKE VIDERE FØR DU RETTER OPP I ALT SOM IKKE ER KILDEBELAGT AV DET DU HAR LAGT INN PÅ GENI, OG

 

FJERNER ALLE SLEKTSVÅPEN PÅ GENI SOM DU HAR MISBRUKT!

 

hvem er forresten Ronny Pedersen på Geni?

 

Ronny Pedersen vet jeg ikke , det er noen som har tatt over min konto ..

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du står som administrator, så du må vel kunne endre / slette de aktuelle profilene....

 

Ronny Pedersen står oppført som Hildur Iversens oldebarn på Geni. Du skal finne ut av hvem det er!

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Arnfrid Dommersnæs Mæland tiladelse til og styre min konto på gine . Da hun er i felles slekt eller har felles aner med meg . Du tar over Arnfrid Dommersnæs Mæland . Slett det som ikke stemmer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er dette ? slekt

 

Du har helt rett Arnfrid , han styrer jo Gine siden min . Ronny Pedersen står oppført som Hildur Iversens oldebarn på Geni. og hvem er dette ?

Ronny Pedersen Kjønn: Mann Nærmeste familie:

Sønn av Kjell Pedersen og Lillian Pedersen
Bror av Jeanette Pedersen

Lagt til av: Startet slektstre 4. juni 2014 Bruker siden: 4. juni 2014

 


Jeg har hørt at Hildur Iversens hadde et barn før hun traff min bestefar . det kan være en mulighet ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Arnfrid Dommersnæs Mæland tiladelse til og styre min konto på gine . Da hun er i felles slekt eller har felles aner med meg . Du tar over Arnfrid Dommersnæs Mæland . Slett det som ikke stemmer .

Nei, det hverken vil eller kan jeg!

 

Jeg hjelper deg videre, om du ønsker det, når dere har fått rettet opp i udkomenterte data på Geni, inkl Hohenzollern og Kønigsberg.

 

Ja, vi er i slekt, som de fleste vestlendinger! Men ikke nær slekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hverken vil eller kan jeg!

 

Jeg hjelper deg videre, om du ønsker det, når dere har fått rettet opp i udkomenterte data på Geni, inkl Hohenzollern og Kønigsberg.

 

Ja, vi er i slekt, som de fleste vestlendinger! Men ikke nær slekt!

 

Jeg sletter alt fra oldemor i sogn og alt etter bestefar , så begynner vi på nytt , Det holder at vi er i slekt Arnfrid :) Glad i alle som er min min slekt :) sletter nå alt ok ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sletter alt fra oldemor i sogn og alt etter bestefar , så begynner vi på nytt , Det holder at vi er i slekt Arnfrid :) Glad i alle som er min min slekt :) sletter nå alt ok ,

Dette er siste svaret mitt inntil alt er ordnet opp i på Geni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette min slekt Arnfrid ? Dette lå på gine

 

Antonius Knudsen Wincke, af Oslo ? det er heller ikke jeg som har lagt det til , en opprydding er greit av og til

 

 

You 
 

 

 

Harald Fosse 
your father

 

 

Anders Elias Fosse 
his father

 

 

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum 
his mother

 

 

Malene Eriksdatter Sviggum 
her mother

 

Ingeborg Iversdatter Marifjøra 
her mother

 

 

Malene Clausdatter Marifjøra Reutz 
her mother

 

 

Claus Rumohr Reutz Reutz, Nageløyri 
her father

 

Adam Hansen Reutz, Dalsøyri 
his father

 

 

Hans Reutz Eriksson Reutz, af Dahlsøren 
his father

 

 

Inger Mogensdatter Hauge 
his mother

 

 

Mogens av Eide 
her father

 

Antonius Knudsen Wincke, af Oslo 
his father

Antonius Knudsen Wincke, af Oslo icn_world.gif?1374109798
Kjønn: Mann Født: cirka 1560 
Luster, Sogn og Fjorne, Norge Død: 1614 (49-57) 
Farmen, Vang, Norge

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er dette min slekt Arnfrid ? Dette lå på gine

 

Antonius Knudsen Wincke, af Oslo ? det er heller ikke jeg som har lagt det til , en opprydding er greit av og til

 

 

You 

 

 

 

Harald Fosse 

your father

 

 

Anders Elias Fosse 

his father

 

 

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum 

his mother

 

 

Malene Eriksdatter Sviggum 

her mother

 

Ingeborg Iversdatter Marifjøra 

her mother

 

 

Malene Clausdatter Marifjøra Reutz 

her mother

 

 

Claus Rumohr Reutz Reutz, Nageløyri 

her father

 

Adam Hansen Reutz, Dalsøyri 

his father

 

 

Hans Reutz Eriksson Reutz, af Dahlsøren 

his father

 

 

Inger Mogensdatter Hauge 

his mother

 

 

Mogens av Eide 

her father

 

Antonius Knudsen Wincke, af Oslo 

his father

Antonius Knudsen Wincke, af Oslo icn_world.gif?1374109798
Kjønn: Mann Født: cirka 1560 

Luster, Sogn og Fjorne, Norge Død: 1614 (49-57) 

Farmen, Vang, Norge

 

 

Angående;

 

"Anders Elias Fosse 

his father"

 

Du har lagt til den,ser det ut til.

 

Anders Elias Fosse icn_world.gif?1374096962
Kjønn: Mann Født: 1900 Død: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway (Brann) Begravet: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway Nærmeste familie:

Sønn av (Navnløs) og Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum 

Ektemann til Hildur Marie Iversen 

Far til Ester Margrete Skaarnes<privat> Fosseog Harald Fosse

Lagt til av: Jan Harald Fosse 5. mars 2014 Administrert av: Ingemar JohanssonRonny Pedersen og Jan Harald Fosse

 

https://www.geni.com/people/Anders/6000000039957543737?through=6000000007743285334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående;

 

"Anders Elias Fosse 

his father"

 

Du har lagt til den,ser det ut til.

 

Anders Elias Fosse icn_world.gif?1374096962
Kjønn: Mann Født: 1900 Død: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway (Brann) Begravet: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway Nærmeste familie:

Sønn av (Navnløs) og Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum 

Ektemann til Hildur Marie Iversen 

Far til Ester Margrete Skaarnes<privat> Fosseog Harald Fosse

Lagt til av: Jan Harald Fosse 5. mars 2014 Administrert av: Ingemar JohanssonRonny Pedersen og Jan Harald Fosse

 

https://www.geni.com/people/Anders/6000000039957543737?through=6000000007743285334

 

Ryddet godt nå , Er det mer som er feil så sletter jeg . bare gi bedskjed .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet godt nå , Er det mer som er feil så sletter jeg . bare gi bedskjed .

 

 

Kanskje noe av dette burde være fjernet også?

 

"Han skal visstnok ha påstått at han var sønn av keiser Wilhelm II, Det må taes en dna for og finne ut av sannheten om far til Anders Elias Fosse , Den nye store Dna testen som er tatt er en viser slekt mot Hohenzollern . Men denne Y test som familien tok sist var en stor 111 test ikke en liten 16 test som arkivet brukte , Slektskap til Tyske Hohenzollern familien har Fosse slekten ! videre forskning av denne historien er under utredning av svenske forskere , Anders Elias sin mors-linje har røtter fra Tyske adelslekter som danske og Norske og det svenske kungehus . Fosse slekten hadde god kontakt med den Tyske keiser-slekten på starten av 1900 tallet . Så spørsmål ligger rett og slett om kirkebøker kan være forfalsket og rettet på av prester den gang , dna sier jo noe annet en kirkebøker .

Familien Fosse har også tatt en direkte DNA test mot Jan Gustaf Wilhelm Bernadotte af Wisborg , Som viser til familie mot Fosse slekten . Fosse slekten er da bevist slektskap til Bernadotte af Wisborg . DNA tatt i direkte linje av Brandenburger og prussen slekten viser at det er tett slekt mellom disse slekter . Så er den Tyske keiser far til Ander Elias ? DNA er jo bevis i denne sak"

https://www.geni.com/people/Anders/6000000039957543737?through=6000000007743285334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hverken vil eller kan jeg!

 

Jeg hjelper deg videre, om du ønsker det, når dere har fått rettet opp i udkomenterte data på Geni, inkl Hohenzollern og Kønigsberg.

 

Ja, vi er i slekt, som de fleste vestlendinger! Men ikke nær slekt!

 

Klart jeg ønsker hjelp av deg Arnfrid . Tusen takk :)

Kanskje noe av dette burde være fjernet også?

 

"Han skal visstnok ha påstått at han var sønn av keiser Wilhelm II, Det må taes en dna for og finne ut av sannheten om far til Anders Elias Fosse , Den nye store Dna testen som er tatt er en viser slekt mot Hohenzollern . Men denne Y test som familien tok sist var en stor 111 test ikke en liten 16 test som arkivet brukte , Slektskap til Tyske Hohenzollern familien har Fosse slekten ! videre forskning av denne historien er under utredning av svenske forskere , Anders Elias sin mors-linje har røtter fra Tyske adelslekter som danske og Norske og det svenske kungehus . Fosse slekten hadde god kontakt med den Tyske keiser-slekten på starten av 1900 tallet . Så spørsmål ligger rett og slett om kirkebøker kan være forfalsket og rettet på av prester den gang , dna sier jo noe annet en kirkebøker .

Familien Fosse har også tatt en direkte DNA test mot Jan Gustaf Wilhelm Bernadotte af Wisborg , Som viser til familie mot Fosse slekten . Fosse slekten er da bevist slektskap til Bernadotte af Wisborg . DNA tatt i direkte linje av Brandenburger og prussen slekten viser at det er tett slekt mellom disse slekter . Så er den Tyske keiser far til Ander Elias ? DNA er jo bevis i denne sak"

https://www.geni.com/people/Anders/6000000039957543737?through=600000000774328

 slettet  , jeg forholder meg til kirkebøker , Dna testen som Øyvind og noen andre i slekten står for blander jeg meg ikke opp i . jeg mener at dna testen mot brandenburg preussen ligger langt tilbake i Fosse anene  , og det skal vi finne ut av til slutt , Men jeg forholder meg til kirkebøker så for bygdehistorien være en gøy historie i våres slekt ,

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg ønsker hjelp av deg Arnfrid . Tusen takk :)

 slettet  , jeg forholder meg til kirkebøker , Dna testen som Øyvind og noen andre i slekten står for blander jeg meg ikke opp i . jeg mener at dna testen mot brandenburg preussen ligger langt tilbake i Fosse anene  , og det skal vi finne ut av til slutt , Men jeg forholder meg til kirkebøker så for bygdehistorien være en gøy historie i våres slekt ,

 

Ser at navnet på Anders Elias Fosse sin far mangler.

Og etter at du slettet noe av det du tidligere hadde skrevet   ble opplysningene nå  slik :

 

 

Anders Elias Fosse 
Kjønn: Mann Født: 1906 Død: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway (Brann) Begravet: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway Nærmeste familie:

Sønn av (Navnløs) og Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum 

Ektemann til Hildur Marie Iversen 

Far til Ester Margrete Skaarnes<privat> Fosseog Harald Fosse

Lagt til av: Jan Harald Fosse 5. mars 2014 Administrert av: Ingemar JohanssonRonny Pedersen og Jan Harald Fosse
 0   

 

Kirkebok Meland i Alversund prestegjeld 1906: døpt barn Anders Elias født 1906 i Fosse. Foreldre Elias Anderssen Fosse og Karen Marie Kristoffersdatter

 

Han skal visstnok ha påstått at han var sønn av keiser Wilhelm II,

Jeg forholder meg til kirkebøker , Bygdehistorie er bygdehistorie . Dna testen viser kun at fars siden har opphav fra Brandenburg preussen , det kan være lenge siden . om noen slekten har i mot det så er det greit . Men jeg lever godt som en Fosse :) Jan Harald Fosse .

https://www.geni.com/people/Anders/6000000039957543737?through=6000000007743285334

 

----

 

Og nå har du lagt inn Elias Anderssen  som far,ser jeg.

 

Anders Elias var født 10. april,og døpt 17 juni 1906.

 

Det er vel   greit å legge inn korrekt fødselsdato også,når du er kjent med fødselsdatoen?  :rolleyes: 

 

Dåpen:

Foreldre: Skræddersvend Elias Anderssen Fosse og H. Karen Kristoffersdtr.

Hordaland fylke, Meland i Alversund, Ministerialbok nr. C 2 (1901-1921), Fødte og døpte 1906, Side 23

Permanent bilde-ID: kb20050725020185
 

 

Anders Elias Fosse icn_world.gif?1374105261
Kjønn: Mann Født: 1906 Død: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway (Brann) Begravet: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway Nærmeste familie:

Sønn av Elias Anderssen og Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum 

Ektemann til Hildur Marie Iversen 

Far til Ester Margrete Skaarnes<privat> Fosseog Harald Fosse

Lagt til av: Jan Harald Fosse 5. mars 2014 Administrert av: Ingemar JohanssonRonny Pedersen og Jan Harald Fosse

https://www.geni.com/people/Anders/6000000039957543737?through=6000000026437400035

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det Brudvik har kildebelagt av Sviggum-slekten. Tenker vi starter her......

post-133-0-47285300-1474570168_thumb.jpeg

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner lengst til høyre.

Anna Amundsdatter er datter til Amund Berntsen, trolig døpt 2.9.1729. Far Bernt har bosted Hagen.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000001344566

 

Anna døpes 20.5.1762. Far er skaffer. Bosted i Hafslo ikke nevnt.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000004575276

 

Annas mor er Marthe Olsdatter, her er hun som enke på Lae i Jordanger sogn, Hafslo, i 1801, og vi ser både Anna og datteren Malene under.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058397001299

 

Finner kun EN Marte Olsdatter døpt i Hafslo el Luster i perioden, 24.8.1738. Far Ole på Lindeflaten.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000001345502

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Christophersen Lindefladen kan det være far til Marthe ?  Jeg finner ikke fødsel på Ole Christophersen Lindefladen er det rett Ole ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.