Gå til innhold
Arkivverket

Sviggum -Luster - Hafslo - Sogn . Slekt og Røtter


guest
 Del

Recommended Posts

Vedr Claus Adamsen Reutz legger jeg inn det Rigmor skrev 28.11.2015 i tråden om Hildur Iversen (hvorfor er det så mye om Sviggum-slekten i den debatten? Det er jo håpløst å finne frem når man ikke holder seg til tema!)

 

Dine Reutz har utspring i Sogndal: Hans Eriksen Dalsøren f. ca. 1666, død mai 1733, sønn av Erik Hermundsen Hauge i Skjolden og hustru Sofia. Hans Dalsøren var 1.gang gift med Lisbeth Madsdatter, med hvem han hadde tre døtre; Sofia, Dorthea og Inger. Eier av gården Dalsøren i Luster.

 

I 1719 fikk han tillatelse til å handle med bygdefolket i Lom i Gudbrandsdalen og ved Årdals Kobberverk "med victualia i fornøden tilfælle at forsyne". Opprinnelig hadde han ikke rett til å bedrive landhandel i Luster, men etter en krangel med landhandler Arnt Thomassøn Rein, som mente at Hans Dalsøren var uberettiget til å drive landhandel, da han ikke hadde tjent kongen, hverken i fredstid eller krigstid, fikk han sitt handelsbrev fornyet og denne gang også med rett til å handle med bygdefolket.

 

Hans og Christine hadde fem barn, 3 sønner og 2 døtre. En av sønnene het Adam Reutz Hansen Dalsøren. Han kalte seg Adam Reutz uten å være i slekt med prestefamilien Reutz i Luster. Descendenter som ennå kaller seg Reutz, lever fremdeles i Sogn.

 

Adam var født 1724 og død 1792 og ble 17.juli 1758 gift i Lærdal med Karen Munthe Rumohr f. 6.oktober 1736 og han fikk med henne en medgift på 2000 rdl."

 

* Kilde: *Slekten Heiberg : genealogiske oplysninger og personalhistorie, side 23

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arnfrid .  jeg leste litt om Slekten Heiberg .

 

 kjell Brudvik har laget et familie tre om Adam Reutz og Karen Munthe Rumohr . Tusen takk for hjelp Arnfrid

 

 

http://family.brudvik.org/genealogy/getperson.php?personID=I13926&tree=brudvik

 

 

 

http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I78165&tree=IEA

 

 

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum

 

Malene Eriksdatter Sviggum

 

 

Torkild Erikson Bolstad - Sandvig

 

Torchild Eriksen Bolstad

 

Britha Johannesdotter Mørkrid

 

 Britha Ellefsdotter Fjøsne

 

Ellef Olsen Fjøsne

 

Ole Lasseson Fjøsne

 

 

 

Britha Olsdotter Venjum hun er født ca 1535 Slinde  Sogndal .hvem er foreldrene hennes er det noen som vet det ? Ole var inne på noe her på den andre siden om Hildur . 

 

 

Det står at hun mulig er datter av Ole Gunderson (Oxefot) ? og Ukjent Arnbjørnsdatter Gran noen steder  men er det kilder på dette ?

Det står også Britha Olsdotter Oxefot, f. ca 1535 på Slindre, Sogndal, d. på Fjøsne, Dale, Luster. ?

 

Er hun datter av   Arnbjørn Guttormsson, løgmaður 1531-1543 og Herborg Ivarsdatter Torsnes ? 

 

 

 

 

 

http://home.sf-nett.no/steinarj/Anerapport%20Ole%20K%20K%20Fet.pdf

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Jeg prøver meg igjen . Denne linjen er rett , dette er lagt inn fra info som jeg har fått fra statsarkivet .

 

 

 

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum
his mother



Malene Eriksdatter Sviggum
her mother



Torkild Erikson Bolstad - Sandvig
her father



Torchild Eriksen Bolstad - Johansen
his father



Britha Johannesdotter Mørkrid
his mother



Britha Ellefsdotter Fjøsne
her mother



Ellef Olsen Fjøsne
her father



Ole Lasseson Fjøsne
his father



Britha Olsdotter Venjum
his mother


 Britha Olsdotter Venjum (Slinde)
Kjønn:     Kvinne
Født:     cirka 1535
Slinde, Sogndal
Død:     1582 (43-51)
Luster, Luster, Sogn og Fjordane, Norway
Nærmeste familie:     

Datter av Ole Gunderson (Oxefot) og  Arnbjørnsdatter Gran er datter av Arnbjørn Guttormsson, løgmaður 1531-1543 . jeg har kjørt over hele nette nå . Jeg ser at de kjører denne linjen mange steder , Det er også lagt inn på Gine . Så hvor ligger feilen om det er feil ? se denne .

 

Arnbjørn Guttormsson, løgmaður 1531-1543
her father



Guttorm Nilsson Torsnes (Nicolausson), Lagmann i Bergen
his father



Nicolaus Ragnvaldsson til Brandvig
his father



Ragnvald á Steig í Gudbrandsdalen
his father



Ónefnd Hákonardóttir Oddsgård
his mother



Haakon Jonsson Rose, til Sudrheim
her father



Jon Haftoresson Raud
his father



 

 Dette er hva mange har laget familie tree av disse aner på nette google søk, Så kunne det vert gøy og forsket på disse linjer , Dette kommer fra mitt opphav av min oldemor Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum . Jeg jobber med linjer ut av dette http://home.sf-nett....Ole K K Fet.pdf , Sikkert ikke gode nok kilder men kunne vert artig og sett mer på .  . Jeg lurer også på om disse linjer er rett -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynte jo riktig bra, med et tilsynelatende ønske om et solid arbeide om et mest mulig korrekt og godt kildebelagt slektstre, og en bønn om seriøs hjelp fra forumets medlemmer. Så fortsetter det dessverre som tidligere - med lange "anerekker" ned til 1100-tallet, hentet fra diverse Google-søk. Hvorfor gjør du dette, Jan Harald? - og hvor i all verden tar du disse feilaktige opplysningene fra?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene Eriksdatter er født på Marifjøra i 1853, foreldre er Erik Torkildsen og Ingeborg Iversdatter:

 

Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Joranger, Solvorn, Urnes, Fet i Hafslo, Ministerialbok nr. A 9 (1852-1873), Fødte og døpte 1853, Side 21-22
 
 
Erik Torkelsen er født i 1823, foreldrene er Torkel Eriksen og Kari Nielsdr. på Sandvig.
 
Sogn og Fjordane fylke, Dale, Gaupne, Fortun, Nes i Luster, Ministerialbok nr. A 4 (1821-1832), Fødte og døpte 1823, Side 10
 
 
Torkild Eriksen er vel trolig denne, som er 6 år i 1801?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058398002135

Han er i så fall døpt i desember 1794, foreldre er Erich Johansen og Marte Johansdr:
 
Sogn og Fjordane fylke, Dale, Gaupne, Fortun, Nes i Luster, Ministerialbok nr. A 1 (1731-1803), Fødte og døpte 1794, Side 122
 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Jeg prøver meg igjen . Denne linjen er rett , dette er lagt inn fra info som jeg har fått fra statsarkivet .

Dette må du forklare nærmere. Hvem har du fått dette fra?

 

 

Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum

his mother

 

 

Malene Eriksdatter Sviggum

her mother

 

 

Torkild Erikson Bolstad - Sandvig

her father

Dette er feil. Faren heter altså Erik Torkildsen

 

 

Torchild Eriksen Bolstad - Johansen

his father

 

 

Britha Johannesdotter Mørkrid

his mother

Kilde? Jeg mener dette er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Britha Johannesdatter f. 1664 i Forthun det er snakk om her,  så er nok oppstillingen over tvilsom ja. I mine notater var hun gift med Thorbjørn Gunderson f. 1650 på Mørkrid. Så kilden i Statsarkivet bør oppgis,  slik at vedkommende får opplyse oss om sine resonnementer. 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torchild af Erich Johansen og Marte Johansd: Nóstvol er da foreldre til Torkild Erikson Sandvig . hadde aldrig funne ut av dette uten deres hjelp .

 

 

Torchild af Erich Johansen og Marte Johansdatter, bosted var Nøstvol .

 

 

Erich Johansen  er da sønn

 

 av Johannes Torkilsson og Britha Mørkrid

også skal det gå til

Torkild Trondson og Britha Johannesdotter

 

fra bolstad gaard .

 

 

 Døpt 25 desember 1794 (ikke 2 desember). Torkild af Erich Johansen og Marte Johansdatter, bosted var Nøstvol. Faddere var: Jan Bolstad, Endre Arnesen ibid(Bolstad), Johanes Torbjørnsen, Mari Jansdatter, og Christi Johanesdatter

 

 

Hei igjen Jan Harald

 

Forst noen avklaringer. Meldingen du fikk av Lars E. Oyane; her staar daapsdatoen/aar til Torkild 25/12-1794.

Hvem har i dette emnet skrevet daap 2/12-1794?

Videre fremkommer det at Nostvol (i dag Naustvolden) er et underbruk, av Bolstad.

Informasjonen er mao korrekt.

 

Hva du skriver videre om Erich Johannesen (foreldre er korrekt), det er dog en feil i FT anno 1801 ved hans alder 51 aar og hans kone Marte Johannesdatter 41 aar. Jeg har lagt merke til et avik paa minus 1 aar i FT anno 1801 i Indre Sogn ved flere personer.

Erich Johannesen sin alder burde i saa tilfelle vaert 57 aar og ikke 51 aar. 

Jeg regner ogsaa med at hans kones daapsnavn var Marita/Maritha, dette fremkommer ogsaa ved enkelte daap av deres barn (samt at Maritha var populaert kvinnenavn, ved daap paa midten av 1700-tallet +/- aar, i Luster). 

Det er ogsaa mange endringer vedrorende mannsnavnet Johan og Johannes. Dette til orientering.

 

Tilbake til ekteparet. Kirkeboknotater Luster Kirkebok A 1.

De faar et barn for ekteskap, Johans daap 16/5-1784 (Erich Johanson Morchri og kvinnen Marte Johannesdatter, side 99 hoyre side

Trolovet 6/11-1784, gift 26/12-1784 Ungkar Erich Johanson Morchri med Kvinnen Marte Johansdatter Sanden, side 174 venstre side

Daap 294-1785 Jens (Erich Morchrie og kv.) De ovrige barn ved FT anno 1801 er dopt paa Nostvol (Naustvolden under Bolstad).

Det er dog et avvik, daapen til Sjur anno 1800, da staar det Bolstad. Aarsaken til navnevalget Jens, er at Erich sin yngste bror Jens dor i Januar dette aaret (Morchri)

 

Erich Johannesen daap 18/8-1743 side 21 hoyre side (foreldre Johannes Torkildsen og Brithe Erichsdatter Morkri).

Foreldre; Johannes Tochilsen Morchri enkemann og soldat trolovet 4/3-1736, gift 2/4-1736 med piken Brithe Erichsdatter Bolstad.

 

Skifte etter Johannes Torchilsen; Indre Sogn sorenskriveri Protokoll 8b, side 427b, Morchri i Luster 17/3-1776. Enke Brithe Erichsdatter, sonnen Erich er myndig. Vel, da skulle Brithe med patronym og opphav vaere paa plass.

 

Angaaende Marte Johannesdatter 41 aar FT anno 1801, antar jeg hun er fodt 1759 (1759-60 mangler daap i Luster).

Hun blir konfirmert 23 Tr. 1776, side 222b; Marita Johannesdatter Sanden 17 aar.

 

Vedrorende gaardsbruket Sanden maa dette vaere et underbruk, av en storre gaard i Luster (jeg har en formening om dette, men avventer her-maa granske hennes foreldre faddere med mer).

 

Jeg avslutter her i denne omgang.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen


Denne Johannes Torkilsson og Britha Mørkrid er da rett .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skrevet 10 January 2016 - 14:21

Jan Harald Fosse, on 10 Jan 2016 - 14:04, said:snapback.png

Takk for svar Ole , Da tror jeg at du mener gaarden Fuhr i Luster som jeg må se på ? ikke familien Fuhr .

 

Luster Amla Nedre  Fuhr Bolstads familie gaard . Dette er jo en storgaard ser jeg , Det er kunn en gaard jeg kan finne under Bolstad og det er Bolstads familie gaard i luster , Men denne Gaard er jo en stor gaard . Med mange profilerete historiske mennesker fra den tid ,.

Hei igjen Jan Harald

 

Det var hyggelig aa lese at mine siste innlegg, ga deg mer paagangsmot (vedrorende gaardsbruk Hafslo og Luster).

 

Det er riktig som du skriver; kun en gaard ved navn Bolstad i Luster (samt at dette var en stor gaard).

 

Neste fokus bor vaere paa Bolstad, les foreldrene til Torkild (Torkel) Eriksen sine foreldre.

I saa tilfelle har man foreldrene til Erik Torkelsen Sandvik og Ingeborg Iversdatter,Marifjora paa plass.

 

Kombinasjonen Ottum og Berge (begge i Luster), er ogsaa meget spennende............

 

Avslutningsvis; viktig aa granske kronologisk. Igjen velment fra min side.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

 

Jeg legger dette ut på denne siden .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese det jeg skriver, Jan Harald. Du hopper over ledd i anerekken og kobler så det blir bare tull. Dette må du rette opp. Malene Eriksdatter er datter av Erik Torkildsen! Han er sønn av Torkild Eriksen! Torkild Eriksen er sønn av Erik Johannesen! Som du helt riktig har fått vite av O.P Eriksen. Men du har jo hoppet helt over Erik Johannessen?

 

Hva er dette du har lagt ut her? Det er jo helt feil!

 

https://www.geni.com/people/Torchild-Bolstad-Johansen/6000000044399685192b

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett Inger Takk igjen , etter den  Bærbar Pc minn klikket har jeg lite igjen om denne slekt og aner  . Så jeg må nesten starte opp på  nytt ,

Ja, start opp på nytt med det du vet. Så legger du kun til de opplysninger du har kilder på, ledd for ledd. Finn kilde for dåp, vielser osv. Så fører du opp dato for fødsel - da ville du jo sett at det du har lagt ut ikke holder. Du kan ikke slurve slik du har gjort nå! 

 

Jeg trodde det var nettopp det du ville ha hjelp til nå - men så ser jeg jo at det igjen er de lange og tullete linjene ned til vikingetiden som teller for deg. Slutt med det hvis du ønsker hjelp!

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble usikker her er foreldrene til

 

 Nå ble jeg usikker , vi ble enig om at Britha Johannesdotter Mørkrid i Luster  fremdels er Datter av Johannes Olson Bolstad og Britha Ellefsdotter Fjøsne . og hun er datter av  Ellef Olsen Fjøsne og Ingeborg Halvorsdatter Fjøsne og til Ole Lasseson FjøsneEktemann o Ingeborg Halvorsdatter Fjøsne . luster

 

Jeg har skrevet i familie boken at  Ole Lasseson Fjøsne
var Sønn av Lasse Olufsson Fjøsne og Britha Olsdotter Venjum

 

Britha har jeg skreve datter av Ole Gunderson , Oxefot ? han var Sønn av Gunder Ragnaldson Oxefot

 

Dette var vi enig om at det var rett den gang Men er det komt nye kilder på dette så må vi rette det .

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg usikker her er foreldrene til

 

 Nå ble jeg usikker , vi ble enig om at Britha Johannesdotter Mørkrid i Luster  fremdels er Datter av Johannes Olson Bolstad og Britha Ellefsdotter Fjøsne . og hun er datter av  Ellef Olsen Fjøsne og Ingeborg Halvorsdatter Fjøsne og til Ole Lasseson FjøsneEktemann o Ingeborg Halvorsdatter Fjøsne . luster

 

Dette var vi enig om at det var rett den gang

 

Hvorfor starter du igjen i feil ende? Hvem mener du hun skulle være mor til? Dette er vel en dame som er født på 1600-tallet, så du må forklare nærmere hvordan du fant henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Inger , jeg går igjennom en bok som jeg skrev ned disse navn for lenge siden . Jeg tror jeg må gjøre det før vi legger det in på et familie tree på gine  ,  jeg må gå igjennom alt det er best ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Inger , jeg går igjennom en bok som jeg skrev ned disse navn for lenge siden . Jeg tror jeg må gjøre det før vi legger det in på et familie tree på gine  ,  jeg må gå igjennom alt det er best ,

 

Nei! Hvis du skal ha hjelp her, så må du starte med det du vet, og ikke med det du tror. Det blir jo fullstendig umulig å følge tankegangen din! Jeg spør igjen:  Hvordan mener du at Britha Johannesdotter Mørkrid er koblet til din slekt?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Hvis du skal ha hjelp her, så må du starte med det du vet, og ikke med det du tror. Det blir jo fullstendig umulig å følge tankegangen din! Jeg spør igjen:  Hvordan mener du at Britha Johannesdotter Mørkrid er koblet til din slekt?

 

du har rett igjen . Jeg har gjort noe feil ett eller annet sted .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Britha  Mørkrid kan jeg ha må jeg ha blandet med en annen person i mitt familie tree ,   Britha Ellefsdotter Fjøsne var hun mor til Britha  Mørkrid   ? eller var det lengre bak

 

Britha Johannesdotter Mørkrid må jo ligge lengre bak i slekten .  Planen min var og reise inn til gårdene i luster og hafslo nå i høstferien

, Så vist noen i slekten ser på denne siden og bor i sogn ta kontakt med meg  det kunne vert fint .  Men jeg trenger litt hjelp igjen hehe :) Britha Ellefsdotter Fjøsne hvem var hun mor til i mine aner ? Ja jeg har rotet det litt til her  .

 

Ang Heiberg slekten  ,så Takk for alt hjelp jeg fikk av dere alle sammen både på FB  og andre steder .

 

Men det var denne Britha Ellefsdotter Fjøsne  og hvem hun kan være i mitt familie ledd .

 

mvh Jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem alt som "ligger lenger bak", du må få det riktig én og én generasjon bakover. På Geni-profilen til Torkild Eriksen Bolstad:
 
https://www.geni.com/people/Torkild-Bolstad/6000000044399685192
 
- så har du hans foreldre som Erik Johannessen Bolstad og Britha Mørkrid. Er du sikker på at dette er riktig?
 
Jeg tror at dette er Torkild Eriksen Bolstad i 1801:
 
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058398002135
 
I så fall er hans foreldre Erik Johannessen og Marte Johansdatter Nøstvol. Dåp:
 
Sogn og Fjordane fylke, Dale, Gaupne, Fortun, Nes i Luster, Ministerialbok nr. A 1 (1731-1803), Fødte og døpte 1794, Side 122
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070511680351
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070511680351.jpg

 

Slutt å lage teorier om personer du ikke vet om/hvor hører hjemme i ditt slektstre. Når du skal legge til nye slektninger, så må du finne dem gjennom dåp, konfirmasjon - eller vielser - i kirkebøkene!

 

Sant og si - så er ikke Geni veldig egnet for deg, det er ikke der man "bygger" sitt eget slektstre. Det er der man lager et "verdenstre" sammen med andre - men da forutsetter det jo at relasjonene til personer du (og andre) legger inn er korrekte. Lag et tre på din egen PC, ta backup ofte - til minnepinner OG f.eks. sky på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.