Gå til innhold
Arkivverket

Frakstuen i Dals skibrede - Er det Frakstue i Luster det er henvist til her ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

UBB Diplom
1476, (25. januar?). Uten sted
Torkel Arnfinnssøn pantsetter gården Frakstuen i Dals skibrede til sin brorsønn Arnfinn for 18
kyrlag, som han hadde lagt ut i tegn og fredkjøp for Torkels sønner.
Pergament, alle segl henger på.
Trykt i Diplomatarium Norvegicum B.4. Nr. 981
Holcks gave.

 

 

 

Noen som har synspunkter på det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka for Luster, bind II, Dale sokn (av Lars E. Øyane), står det på side 386: Den garden som frå 1770-åri har hatt namnet Dalsøren, med unntak av det noverande bnr.2, heitte opphavleg Frakstu og hadde truleg namn etter Frak-ætti som enno budde i Luster og nytta dette ættenamnet på 1600-talet. Frakstu er nevnt så tidlig som 1522 står det på side 387, og kan være blitt utskilt fra Dale prestegård så tidlig som ca.1500, eller enda noe før (Frakstue, Årstu og Heltne hadde vært brukt sammen en stund, og Dale prestegård hadde visst vært en del av det også). 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein og takk for opplysninger

 

Da går jeg utfra at Dals skibrede er det samme som  Dale Sokn i Luster.

 

Dette pantepapiret er fra 1476 så da er Frakstu tydeligvis utskilt før 1500 som Lars antyder i bygdeboka. Mulig han kan gjøre seg nytte av dette i de nye bøkene sine.

 

Dette med at Dalsøren var navnet på det opprinnelige bruket er interessant Jeg har en direkte ane i 13 generasjon  Nils Trondson (1550 - 1608) som kom fra bruk1 Dalsøren og bosatte seg på Frakstu.

 

Mulig han kan være i slekt med Torkel Arnfinnsøn, men dette lar seg vel vanskelig dokumentere.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holcks gave.

 

Hva menes med "Holcks gave"?

 

Slekten Soop var vel på en eller annen måte involvert i Frakstuen, og det ble vel seinere et inngifte med Holk/Holck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Gunnhild Trondson (ca.1560-1635) er min ane, så interessant alt som kan finnes om folkene, og eiendomsforholda også. Ja, kan vel bli vanskelig og finne om Frakstu- folkene var i slekt med Torkel Arnfinnsøn. Men nesten ingenting er umulig, så kanskje noen kan komme over kilder om dette en gang. Frakstu-folkene skal visst etter det som står kanskje være i slekt med Benkestok-slekta, men det er så usikkert, at det er vanskelig å stole på. Det står slik i bygdeboka: Det har vore hevda at Trond Frakstue var av Benkestok ætt, i så fall er han truleg ein systerson av Trond Tellefson Benkestok på Jordanger i Hafslo (1495-1558). Hvem som hevda at at Trond var av Benkestok ætt står det ingenting om der.  Ja, det kan se ut som at Dals skibrede er det samme som Dale sokn i Luster. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli veldig interessant.

 

Holck og Benkestok teoriene er nye for meg.

 

Sender dere " diplomene" på mail da jeg er litt usikker på om dette er offentlig materiell.

 

Fint om dere evnt. kan dele dem med Lars Ø.  også. Jeg har ikke tilgang til hans mail. (full mail boks) samme med Fru/frk Mæland sin som også sikkert har slekt derifra:

 

Mvh

Ivar 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli veldig interessant.

 

Holck og Benkestok teoriene er nye for meg.

 

Sender dere " diplomene" på mail da jeg er litt usikker på om dette er offentlig materiell.

 

Fint om dere evnt. kan dele dem med Lars Ø.  også. Jeg har ikke tilgang til hans mail. (full mail boks) samme med Fru/frk Mæland sin som også sikkert har slekt derifra:

 

Mvh

Ivar 

 

Lars Øyane har e-postadressen sin liggende i signaturfeltet.

 

Se dette temaet.

https://forum.arkivverket.no/topic/204269-l%C3%B8yst-john-gustav-magnussson-bergquist-f%C3%B8dd-i-sverige-jan-1849-utvandra-1868-kven-var-han/#entry1722598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.