Gå til innhold
Arkivverket

Gjertrud Anfinnsdatter Soop


May Teistevoll
 Del

Recommended Posts

Gjertrud Anfinnsdatter Soop døde 2. november 1579. Dette vet vi fra et sørgedikt skrevet av Nilels Lauridsen Arctander, trykket i København i 1580.

Elegia in obitum Honestissimae Foeminae, omniq, pietatis & castimoniae, modestiae, caeterarumq Matronalium virtutum genere praestantis, Gertrudae Anphindi Soopiae ...

 

Har nå fått en kopi av diktet fra Universitetsbiblioteket i Oslo, og har strevet meg igjennom det. Kan ikke latin, så det ble nødvendigvis oppslag ord for ord. Det jeg imidlertid forstår og stusser over, er at her er ingenting om fødsler eller etterlatte barn.

 

Nevnt er hennes sørgende ektemann «tristes marite», hennes sørgende søstre «tristes lugure sorores», sørgende venner «mæstos amicos». Men ingen sørgende barn.

 

Navngitt er også hennes far «Anphindo Sopio» og en nylig død bror, Zacharia, «frater maximus huius eras».

 

Gjertrud er som seg hør og bør beskrevet med alle dyder. For ektemannen kjærlighet og ærbødighet «testis amor verbi & reuerentia vera mariti». Mild mot de fattige «pauperibus mitis» osv osv,  Men her står altså ingenting om henne som mor.  Hadde forventet noe sånt som kjærlig mor for sine barn?

 

Mitt spørsmål blir derfor om Gjertrud Anfinnsdatter Soop hadde barn?  Det er blitt hevdet at hun hadde 5 barn.  Vet man dette sikkert?   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenkene. Forstår at Simon Ellefsen har basert seg på Henning Sollieds artikkel om Soop i "Gamle ætter i Sogn" i NST I.

Betryggende med Sollied.  Men fortsatt synes jeg det er merkelig at barna ikke blir nevnt i et trøsteskrift.  Kanskje det ikke var vanlig?  Jeg har bare lest dette ene trøsteskrivet.

 

Takk fra May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.