Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om Elfie Myhrer f. 1905, Horten, d. 1991 Farsund


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen.


 


Jeg har et spørsmål angående hendelser som kanskje ligger for nært i tid til å bli besvart åpent her på forumet, men skulle noen ha opplysninger så håper jeg på en PM - eller «personlig beskjed» som det muligens heter på norsk.


 


En av min mors kusiner Mary Elfi/Elfy Marry/ Elfie, alt ettersom diverse kilder omtaler henne, ble født i Horten i 1905. (Nr.55):


 


https://media.digitalarkivet.no/kb20051017020786  


 


Emigrerte til USA med sine foreldre og sin bror i 1911:


 


http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000001119553


 


Hun ble siden storesøster i en søskenflokk på seks (fire av dem født i USA)


 


Videre historie derover kjenner jeg noenlunde. Ble gift derborte med en David Sunde, vet ikke om noen barn, – etterkommere av noen av søsknene (og alle søsknenes fødsels- og dødsår) kjenner jeg til. (ikke gjennom personlig kontakt dessverre, kun gjennom nekrologer funnet på nett.)


 


Men under et makelig søk i dag for å supplére mine nå i hvertfall 15 år gamle opplysninger, – jeg gjør dét med ujevne mellomrom på altfor sparsomme data jeg har på altfor mange i databasen min ;-) – så finner jeg at hun oppgies som død i Farsund i 1991.


 


http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=87635099


 


Jeg kjenner ikke til hvorvidt nettstedet lenket til ovenfor er å betrakte som etterettelig, men de øvrige personopplysninger stemmer, med et ubetydelig unntak: Mors pikenavn var Kim(m)estad, ikke Kemmestad. 


 


Og hvis noen vet å «tolke» hva innføringene 


 


«SSN: not copied» 


og 


«Last Benefit: 703 Oslo, 


(U.S. Consulate)


State (Year) SSN issued: 


New York (1954-1956)»


 


egentlig betyr, ville der bli megen jubel (much rejoicing ;-)


 


 


 Nå ser jeg at nettstedet henviser til DIS Norge, så da finner jeg dette i «Gravminner i Norge» :


 


http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fy


 


Det gir opplysningen en betydelig større sannhetsgehalt.


 


Særlig kommentaren sitért nedenfor, som borger for 99,99% sannsynlighet at det dreier seg om rett person (Jfr dato i.f.t. utreise fra Norge):


 


«Elfie immigrated to United States on ship Lurentia, left Liverpool England on 2/11/1911, arrived in New York,NY on 2/20/1911. Elfie returned to Norway sometime after the 1930 »


 


Hvem har skrevet dette? Og på engelsk? (Skal spørre DIS rett etter jeg har postet dette innlegget – veien blir til mens man går;-)


 


Jeg har aldri visst at hun kom tilbake til «gamlelandet».


– Hennes 5 søsken tilbrakte hele sitt liv «over there» Jeg er derfor umåtelig interessert i om det kan finnes noen som vet noe om hennes «annet» liv i Norge, selvfølgelig også hvorfor og når hun returnerte, hvorfor der aldri var noen kontakt . .  osv osv.


 


Vet at jeg fremstår som uhorvelig nysgjerrig, men vi er da slektsgranskere?! Er ikke dét en slags hoveddrivkraft for hobbyen vår? :-)


 


Ser at FindAGrave nederst på siden lenker til Ancestry når det gjelder kilder de angivelig har funnet.


Må tilstå at jeg ikke er alt for begeistret for Ancestry, har vært i England «med» dem engang under full betaling, og ble ikke veldig fristet til gjentagelse. MEN, hvis der er noen som allerede abbonnerer på US-kildene, ville jeg selvsagt revurdert min betalingsvegring, forutsatt at det faktisk er noe å hente der. (Altså godtgjøre et eventuellt medlem her de utgiftene som måtte være forbundet med å fremskaffe relevant kildemateriale.)


 


Omstendelig som alltid


hilser


Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1709181 Elfie Sunde Myhrer 2005 1905 1908 1991 Farsund, Vest-Agder 2208 1991. k N2 03 461 Farsund Farsund

Elfie immigrated to United States on ship Lurentia, left Liverpool England on 2/11/1911, arrived in New York,NY on 2/20/1911. Elfie returned to Norway sometime after the 1930

 

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1709181

 

(Eneste lenken en kan lage til Gravminner, er til bildet hvor en legger inn korrigeringer, eller til bilder av gravsteiner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Elfie Sunde
United States Social Security Death Index
Age 86 Given Name Elfie Surname Sunde Birth Date 20 May 1905 State New York Previous Residence Postal Code XX703 Event Date Aug 1991 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VMKL-L61

 

 Dette tror jeg må være personlig kjapphets-rekord Ann-Mary!! har ikke sjekket lenkene dine ennå, men måtte bare bejuble hurtifgeten – Hurtigheten! Gikk litt fort her også :-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfie Mary Myhrer Sünde

 

Birth:  May 20, 1905, Norway Death:  Aug. 21, 1991
Farsund
Vest-Agder fylke, Norway trans.gif
Social Security Death Record
Name: Elfie Sunde
SSN: not copied
Born: 20 May 1905
Died: Aug 1991
Last Residence: 703 Oslo, Norway
(U.S. Consulate) 
Last Benefit: 703 Oslo, Norway
(U.S. Consulate)
State (Year) SSN issued: 
New York (1954-1956) 

Web: Norway Burial Index, DIS-Norge
Name: Elfie Sunde
Birth Date: 20 May 1905, Age: 86
Death Date: 19 Aug 1991
Death Location: Farsund, Vest-Agder, Norway
Burial Date: 22 Aug 1991
Burial Place: Farsund, Vest-Agder, Norway

Name of cemetery unknown, could not locate in FindAGrave.com files. Research ongoing. 
 
 
Family links: 
 Parents:
  Thorvald Myhrer (1876 - 1962)
  Bertha Josephine Kemmestad Myhrer (1882 - 1957)
 
 Siblings:
  Elfie Mary Myhrer Sünde (1905 - 1991)
  Kore Thorvald Myhrer (1906 - 1999)*
  Helen Hilda Myhrer Hetland (1914 - 2010)*
  Helmer Andrew Myhrer (1914 - 2003)*
  Verna Myhrer Ehrle (1916 - 2004)*
  Marshall Leroy Myhrer (1920 - 1996)*
 
*Calculated relationship   Burial:
Unknown  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: R. C.
Record added: Mar 30, 2012 
Find A Grave Memorial# 87635099

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=s%FCnde&GSfn=elfie&GSmn=mary&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=87635099&df=all&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1709181 Elfie Sunde Myhrer 2005 1905 1908 1991 Farsund, Vest-Agder 2208 1991. k N2 03 461 Farsund Farsund

Elfie immigrated to United States on ship Lurentia, left Liverpool England on 2/11/1911, arrived in New York,NY on 2/20/1911. Elfie returned to Norway sometime after the 1930

 

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1709181

 

(Eneste lenken en kan lage til Gravminner, er til bildet hvor en legger inn korrigeringer, eller til bilder av gravsteiner.)

Nok en «reser» Takk Anne-Lise! Men disse opplysningene finnes såvidt jeg kan se allerede i min OP?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfie Sunde

in the U.S., Index to Alien Case Files at the National Archives at Kansas City, 1944-2003

Name: Elfie Sunde

Birth Date:         20 May 1905

Country of Origin:           Norway

Naturalization Date:      1 May 1969

Naturalization Location:              Newark, New Jersey

Registration Number:   8797991

 

 

Elfie Sunde

 in the U.S., Social Security Death Index, 1935-2014

Name:  Elfie Sunde

SSN:      093-30-0373

Last Residence: 703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway

BORN:  20 May 1905

Last Benefit:     703, (U.S. Consulate) Oslo, Norway

Died:     Aug 1991

State (Year) SSN issued:              New York (1954-1956)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfie Mary Myhrer Sünde

 

Birth:  May 20, 1905, Norway Death:  Aug. 21, 1991

Farsund

Vest-Agder fylke, Norway trans.gif

Social Security Death Record

Name: Elfie Sunde

SSN: not copied

Born: 20 May 1905

Died: Aug 1991

Last Residence: 703 Oslo, Norway

(U.S. Consulate) 

Last Benefit: 703 Oslo, Norway

(U.S. Consulate)

State (Year) SSN issued: 

New York (1954-1956) 

 

Web: Norway Burial Index, DIS-Norge

Name: Elfie Sunde

Birth Date: 20 May 1905, Age: 86

Death Date: 19 Aug 1991

Death Location: Farsund, Vest-Agder, Norway

Burial Date: 22 Aug 1991

Burial Place: Farsund, Vest-Agder, Norway

 

Name of cemetery unknown, could not locate in FindAGrave.com files. Research ongoing. 

 

 

Family links: 

 Parents:

  Thorvald Myhrer (1876 - 1962)

  Bertha Josephine Kemmestad Myhrer (1882 - 1957)

 

 Siblings:

  Elfie Mary Myhrer Sünde (1905 - 1991)

  Kore Thorvald Myhrer (1906 - 1999)*

  Helen Hilda Myhrer Hetland (1914 - 2010)*

  Helmer Andrew Myhrer (1914 - 2003)*

  Verna Myhrer Ehrle (1916 - 2004)*

  Marshall Leroy Myhrer (1920 - 1996)*

 

*Calculated relationship   Burial:

Unknown  

Edit Virtual Cemetery info [?]  

Created by: R. C.

Record added: Mar 30, 2012 

Find A Grave Memorial# 87635099

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=s%FCnde&GSfn=elfie&GSmn=mary&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=87635099&df=all&

Jaa, alle disse lenkene er såvidt jeg kan begripe i min OP. Dere er fantastiske begge to, - et par minutter så har dere funnet fram til det jeg har brukt en hel kveld på å grave etter. Jeg søker nå ikke etter data som sådan, men om noen kunne vite noe om damens levnetsløp etter at hun (Når?) kom tilbake til Norge

Fikk ikke opp lenken til Gravminner, bare. :-)

Ok? det har vel med å gjøre at jeg var innlogget som medlem, og kopierte lenken derfra. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, alle disse lenkene er såvidt jeg kan begripe i min OP. Dere er fantastiske begge to, - et par minutter så har dere funnet fram til det jeg har brukt en hel kveld på å grave etter. Jeg søker nå ikke etter data som sådan, men om noen kunne vite noe om damens levnetsløp etter at hun (Når?) kom tilbake til Norge

Ok? det har vel med å gjøre at jeg var innlogget som medlem, og kopierte lenken derfra. Sorry.

 

Tror  nok du har kopiert  kun til gravminnesiden,og ikke til personen sin dødsfallregistrering.

Trenger ikke å være innlogget på Dis for å bruke gravminner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfie Sunde
United States Index to Alien Case Files

Name Elfie Sunde Event Type Immigration Birth Date 20 May 1905 Affiliate Record Identifier 8797991

The image is viewable atarchives.gov. By clicking here you will be leaving FamilySearch.org. (fees and other terms may apply)

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektemannen er også gravlagt i Farsund, men det fant du antakelig.

 

1709182     David      Sunde            0911 1904      2210 1978      2610 1978     N2      03      462      Farsund     Farsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel å finne i adressebøkene for Vest-Agder, og oppføringene kan fortelle når de kom dit,  men jeg har ikke funnet noen søkbare på nett. Kanskje de finnes på lokale bibliotek eller Statsarkivet?

"Konrad Bryde Adressebok for Vest-Agder fylke med skatteligninger"
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Ok.


Ann-Mary og Anne-Lise: Takk for alle opplysninger, som jeg —uten å ha detaljsjekket dem ennå – nok tror at jeg hadde fra før. Jeg har muligens vært uklar mht hva jeg var ute etter. Uansett og som sagt – maken til hurtigrespons skal man lete lenge etter!  – «You're Good You!» (sitat Robert de Niro — «Analyze this» :-)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De er vel å finne i adressebøkene for Vest-Agder, og oppføringene kan fortelle når de kom dit,  men jeg har ikke funnet noen søkbare på nett. Kanskje de finnes på lokale bibliotek eller Statsarkivet?

"Konrad Bryde Adressebok for Vest-Agder fylke med skatteligninger"

 

Oi, her går innleggene om hverandre. Jenter, ta høyde for at denne gutten er ganske så treig i vendingen og svarer på gamle innlegg lenge etter at de kjappe jentene har svart på poster som allerede er utdatért . . . dette går for fort! ;-) 

Legger det inn fordi jeg prøver å følge alle spor. :)

Settes umåtelig pris på! Nå må imidlertid denne treige « gutten» ta kvelden. Hverdagen venter i morgen ;-) 

Takk for engasjement og hjelp, må samle meg og opplysningene ut i uken en gang. Så «snakkes» vi muligens. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Sunde

in the U.S., Index to Alien Case Files at the National Archives at Kansas City, 1944-2003

Name: David Sunde

Birth Date:         9 Nov 1904

Country of Origin:           Norway

Naturalization Date:      1 May 1969

Naturalization Location:              Newark, New Jersey

Registration Number:   8797990

 

 

David Sunde

in the U.S., Social Security Death Index, 1935-2014

Name: David Sunde

SSN:       093-30-0283

Last Residence:               

703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway

BORN:   9 Nov 1904

Last Benefit:      703, (U.S. Consulate) Oslo, Norway

Died:     Oct 1978

State (Year) SSN issued:                New York (1954-1956)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfie Sunde

in the U.S., Index to Alien Case Files at the National Archives at Kansas City, 1944-2003

Name: Elfie Sunde

Birth Date:         20 May 1905

Country of Origin:           Norway

Naturalization Date:      1 May 1969

Naturalization Location:              Newark, New Jersey

Registration Number:   8797991

 

 

Elfie Sunde

 in the U.S., Social Security Death Index, 1935-2014

Name:  Elfie Sunde

SSN:      093-30-0373

Last Residence: 703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway

BORN:  20 May 1905

Last Benefit:     703, (U.S. Consulate) Oslo, Norway

Died:     Aug 1991

State (Year) SSN issued:              New York (1954-1956)

Oii Åsbjørg,— beklager ingen respons til nå, men tråden bare raste avgårde, som du kan se av de øvrige innleggene.

Takk for avskriften!

Må bare spørre, i og med at jeg overhodet ikke er vant med å lese/tolke US-arkiv: «Naturalization date» (som for Elfies vedkommende tydeligvis var 1 mai - 69) er det det samme som når man forandret status fra «alien» (utlending)? til «citizen» (borger) ? Og i så fall — hva i all verden kunne avstedkomme at hun som innvandret i 1911, først ble «naturalisért» i 69??

Sikkert tåpelige spørsmål fra vankunnige meg, men  . . .

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror  nok du har kopiert  kun til gravminnesiden,og ikke til personen sin dødsfallregistrering.

Trenger ikke å være innlogget på Dis for å bruke gravminner. :)

Selv om jeg «egentlig» har gått til sengs, — du har så evig rett . Beklager kløneriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii Åsbjørg,— beklager ingen respons til nå, men tråden bare raste avgårde, som du kan se av de øvrige innleggene.

Takk for avskriften!

Må bare spørre, i og med at jeg overhodet ikke er vant med å lese/tolke US-arkiv: «Naturalization date» (som for Elfies vedkommende tydeligvis var 1 mai - 69) er det det samme som når man forandret status fra «alien» (utlending)? til «citizen» (borger) ? Og i så fall — hva i all verden kunne avstedkomme at hun som innvandret i 1911, først ble «naturalisért» i 69??

Sikkert tåpelige spørsmål fra vankunnige meg, men  . . .

De trengte kanskje pass for en tur til gamlelandet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.