Gå til innhold
Arkivverket

Sjømannsrullene


Kjetil Sørlund
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på hvordan man skal lese sjømannsrullene. 

 

Vedkommende jeg leter etter, Ole Mikal Kristensen, ble konfirmert i Åkra i 1896 mens i folketelling 1900 er han oppgitt som dunkemand i udenriks søfart. Deretter finner jeg ham igjen i amerikanske folketellingene for 1910 og 1920 hvor den sistnevnte tidsfester immigrasjon til USA i 1902.

 

Ut fra dette regner jeg med at det er i sjømannsrullene jeg skal lete.

 

mvh Kjetil Sørlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg lurer på hvordan man skal lese sjømannsrullene. 

 

Vedkommende jeg leter etter, Ole Mikal Kristensen, ble konfirmert i Åkra i 1896 mens i folketelling 1900 er han oppgitt som dunkemand i udenriks søfart. Deretter finner jeg ham igjen i amerikanske folketellingene for 1910 og 1920 hvor den sistnevnte tidsfester immigrasjon til USA i 1902.

 

Ut fra dette regner jeg med at det er i sjømannsrullene jeg skal lete.

 

mvh Kjetil Sørlund

 

Hei,

 

Ja, du kan jo lete i sjømannsrullene i perioden før han emigrerte.

 

Det blir trolig sjømannsrullene for Haugesund eller Skudeneshavn, for jeg regner med at han mønstret på nær fødestedet. De sjømannsprotokollene

som er tilgjengelige ligger skannet på digitalarkivet.no.

Du starter med å se i registerne og hvis du finner ham der, finner du et rullenummer som du kan slå opp i mannskapsruller eller hovedruller.

Det tar litt tid å bli vant med leting i denne kilden som i andre, så du må nok forvente å bruke noen timer.

Lykke til!

 

Med hilsen

 

Statsarkivet i Stavanger

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for innføringen. Ble heldigvis ikke så mange timene før jeg fant ham.

 

Det jeg stusser på nå er avmønstringsdato på følgende side

 

http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=49735

 

Hvis du har tid til å se på patentnr 2282.

 

Der er han mønstret på D/S Karmø 5/4 1900 og mønstret av igjen 6/3 uten årstall i Haugesund.

  • Hvordan tolker jeg årstall her?
  • Er det noe sted man kan finne seilingslogg til D/S Karmø?
  • Vil det faktum at han er er avmønstret i Haugesund bety at han ikke brukte sjømannskarrieren til å flytte til USA, men at jeg også må lete i emigrasjonsloggene?

Blir en del spørsmål her, men jeg håper det går greit.

 

mvh Kjetil Sørlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Lenken du hadde lagt ved, gikk til Arkivportalen, så den var det ingen hjelp i. Jeg fant ham heller ikke under patentnr. 2282.

 

Men hvis det ikke står årstall, så kan heller ikke jeg si noe mere. Du kan studere innførslene rundt ham, og se om du finner samme båt, men det blir jo litt usikkert.

 

Du kan neppe finne seilingslogg til D/S Karmø, da måtte rederarkivet vært bevart.

 

Siste spørsmål blir jo også bare gjetting. Han kan ha mønstret på igjen, og brukt sjømannskarrieren til å emigrere, eller ikke.

 

Det som finnes av emigrasjonslister fra Rogaland på den tiden ligger også på digitalarkivet.no.

 

 

Lykke til!

 

Med hilsen

Statsarkivet i Stavanger

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.