Gå til innhold
Arkivverket

Tyding. Dåp Tune 1753.


Morten Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hva står det angående Erich nr 40. (1.september 1753) ?

På forhånd takk for mulig hjelp!

 

Morten Edvardsen

 

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1720-1758, s. 98-99

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061020030154

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020030154.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les:

40 d. 1 Sept. Olle Erikss. [*] b.k. [barn kaldet]  - Erik
[*] greidde eig ikkje å tolke. Står det 1 gl. ? Det er ei forkorting som går att, så det burde vere råd å finne ei sikrare tolking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rare forkortelsen, hvis det er dét det er, brukes foran «byes» og «byens».


Se fødte drengebørn nr 38 og fødte pigebørn nr. 47. Også døde kvindfolk neste side nr. 40


 


På fødte drengebørn nr. 54 (bare 4-tallet synlig) står det tydelig «Lars biørnedal», hvor l-en ender i en krusedull tilsvarende siste «svingen» i forkortelsen.


Og i nr. 53 ser G-en i «Gleng» ut som første del.


 


Kan det derfor være en forkortelse Gl for «Gamlebyen»?


 


Sarpsborg er jo en av Norges eldste byer . . 


Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt googling: Riktignok fra Wiki:

 

«Under den nordiske sjuårskrig mellom Danmark-Norge og Sverige satte svenskene fyr på den daværende byen Borg i 1567. Dette var ikke første gangen, og byens befolkning følte seg så utrygge at de søkte kongen om å flytte byen lenger ut mot kysten. Ønsket ble oppfylt av daværende kong Fredrik II av Danmark-Norge, som besluttet å gjenreise byen 14 kilometer lenger ned langs Glomma, for å gjøre den lettere å forsvare mot angrep fra svenskene. I 1567 ble den nye byen grunnlagt ved utløpet av elva der det var et lite tettsted fra før. I 1569 skiftet byen navn til Fredrikstad, som første by oppkalt etter en konge i Norge. En del av innbyggerne i Sarpsborg ble boende på tettstedet Gleng, omtalt som «Gammelby» eller «Gamleby»[trenger referanse] som i dag er en bydel nord i Sarpsborg sentrum (ikke å forveksle med Gamlebyen i Fredrikstad). Et stort leirras i 1702 utslettet nesten alle spor etter den gamle byen, med unntak av ruinene etter St. Nicolas-kirken, deler av vollen rundt byen og Gleng.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, alle tre, for tolking og kirkehistorie.

Slik jeg nå forstår historien var det ingen kirke i selve Sarpsborg by på den tiden ( http://www.norgeskirker.no/wiki/Sarpsborg_kirke). Det betyr at Erich (nr 40) ikke behøver å være født i gamle Tune, men kan være født i byen. Tune kirke var i praksis den eneste i området.  "Gl." tyder jo også på dette, skjønner jeg. Det gjør meg desverre mer usikker på om dette er "min" Erich.

Endret av Morten Edvardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.