Gå til innhold
Arkivverket

Immigrasjon papirer


Rune Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Funnet en oldefar under emigranter over Bergen.Til usa via England og Canada. Videre papirer rundt immigrasjonen. Linjen/post ang destinasjon og adressen til venn/familie.noen som skjønner hva som står og hva det står for ??

 

Tyder superior wisc. Og noe jeg ikke tyder etter dette.

Men hva står det for. Er wisc for Wisconsin ?

post-9235-0-36162600-1475005669_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Very Late Night Show, men jeg forsøker:


 


Fra venstre mot høyre linje for linje:


 


Første linje: 


 


Over linjen er skrevet CL355 ( eller -SS) Inonhrl(?) (den tolkningen er jo voldsomt meningsfull . . ;-)


 


Port of: (altså havnen han kom til - trur eg) Skjønner ikke hva som står, ser ut som «Luetic» eller «Luclil» (fryktelig irriterende – dette er tross alt latinske bokstaver tydelig skrevet, og jeg finner det ikke ut!? Har googlet og stått i med ulike boksavkombinasjoner, men nei :-( ) 


Dato for immigrasjon er 5/5- 1910, så kommer et serienummer. En arkiv-referanse tenker jeg.


 


Andre linje:


 


Et greit og tydelig navn :-)


 


Tredje linje:


 


Utydelig, men ser ut som spørsmål om fødested og - land, og i rubrikken skrives «Bergen Norway». Dernest alder : 34, kjønn «M» (mann), så ring rundt det jeg tror må være familestatus «m» (ektemann?). Så yrke «F-Labour?» – arbeider av noe slag (Free Labourer)?. . . Så spørsmål om han kan lese og skrive – «Yes»


 


Fjerde linje:


 


Rase: Scaucl(?) som nødvendigvis må bety «caucasian» altså «hvit». Nasjonalitet: Norsk. Siste permanente oppholdssted: «Bergen Norway». 


 


Femte linje:


 


Navn og adresse på nærmeste slektning  eller venn i landet hvorfra utlendingen kom: Kone Wilhelma Berge Holdeland Do (som jeg nok tolker som konens fornavn pluss «Bergen Hordaland» Aner ikke hva som menes med det eventuelle «Do») [Redigert: Kan selvsagt være «No» for Norge]


 


Sjette linje:


 


«Ever in USA. From»: Nei. Reisen betalt av: Selv.


 


Syvende linje:


 


«Destination and name and complete adress of relative or friend to join there» – Reisemål og navn og fullstendig adresse på slektning eller venn man skal slutte seg til der: Superior WISC (som er et sted i Wisconsin)  – Søster Nicolina.


 


Åttende linje:


 


Kan ikke se hva der står «money allowed»(?) 15 et-eller-annet. Så et spørmål om tidligere arrestasjoner og sånt – Nei. Så spørsmål om formålet med å komme til Statene: Dessverre helt uleselig for meg. Ser ut som Perm eller Peun. Gir ingen mening.


 


Niende linje:


 


En eller annen skatt/avgift betalt – Ja. Høyde 5 fot 8 tommer. «Complexion» som på engelsk betyr noe mer komplekst (sic!) enn Hudfarge, men la gå – den er i hvertfall «Dk» som vel er «dark» altså mørk. Hår brunt, øyne blå. Ingen spesielle kjennetegn.


 


Tiende linje:


 


Havn og dato for ankomst og navn på dampbåt: Bare gjennomstrøket


 


Ellevte:


 


Sannsynligvis registratorens initialer EHH.


 


 


Vel, jeg er hellig overbevist om at forumets USA-eksperter vil kunne utfylle og oppklare alle mine omtrenteligheter :-)


 


Men et sted må der jo begynnes ;-)


Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Nei ikke lett all denne forkortning og "kråketegn"

Irriterende. Skrev langt innlegg\svar. Poff alt vekk når jeg trykket "post" knappen

Endret av Rune Gulbrandsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.