Gå til innhold
Arkivverket
Terje Aarland

Hva vet man om Abel Oline Holck og Oline Olsdatter i Bergen?

Recommended Posts

Terje Aarland

Her er dåpen til min tippoldemor Marthe Malene, hun ble født i Bergen i 1827 og ble døpt i Bergen Domkirke 16. april 1827. Så vidt jeg kan se så er faddrene Abel Gutone Holck og Oline Olsdatter samt tre Hollandske matroser. Jeg klarer å lese navnene på to av matrosene Andries de Walle, Cornelius lee Dord og en jeg ikke klarer å lese navnet på.

Under navnet til foreldrene står det 15. des. 83, hva betyr det? Jeg har hatt mange innlegg om foreldrene til Marthe Malene, men aldri klart å finne ut hvor det ble av faren og heller ikke hvem denne Torbjørn Olsen var, men jeg antar at han var den samme som giftet seg med Anne Malene i Avaldsnes kirke 21. nov 1816

https://media.digitalarkivet.no/view/8650/85198/173

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Under navnene står det vel adressen : begge i 15de Rode No. 83.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Aarland

Er det mulig å finne ut noe mer om hvor 15rode nr 83 var i forhold til dagens gateadresser? Hvis begge bodde på samme adresse da barnet ble født, er det da mulig i andre kilder å finne ut identiteten til faren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Jeg har hatt mange innlegg om foreldrene til Marthe Malene, men aldri klart å finne ut hvor det ble av faren og heller ikke hvem denne Torbjørn Olsen var, men jeg antar at han var den samme som giftet seg med Anne Malene i Avaldsnes kirke 21. nov 1816

https://media.digitalarkivet.no/view/8650/85198/173

Torbjørn Olsen står omtalt som ungkar i 1827 da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Aarland

Kan det skje at en enkemann blir omtalt som ungkar i kirkeboken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.