Jump to content
Arkivverket
Jørgen M. Steen

Rasmus Olsen rebslager - Trondheim 1676 - hvem er Else Johansdatter

Recommended Posts

Jørgen M. Steen

I Trondheims sakefallsregnskap anno 1676 finner jeg repslageren Rasmus Olsen omtalt. Han har fått bot for å ha besovet sin kvinne Else Johansdatter.

 

Stiftamtstueregnskap nr. 56 (1675-1679), Dokumentside, Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rk20090714330541
 

 

Etter et søk på google finner jeg han omtalt på Geni, med ei kone Maren Christophersdatter. Umiddelbart tenker jeg (selvfølgelig?) at noen har kobla feil, men ved nærmere ettersyn viser det seg at Rasmus Olsen helt rett var gift med Maren Christophersdatter.

 

Hennes skifte 20 Oktober 1685 omtaler både repslageren og tre unger, den eldste, Helvig på 10 år (hvilket antyder de var gift rundt 1675)

 

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 1 (1678-1686), Skifteprotokollside, Side 398b-399a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081209700647
 

 

Åpenbart er det noe som skurrer her. Jeg finner ingen informasjon som gir noen forklaring på hvem Else Johansdatter er, men kanskje noen er interessert i å finne ut? Feilskrift? Var Rasmus faktisk gift med Else? Er alder på ungene i Marens skifte overdrevet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Linda Wathne

Du kan få synsingen min :) Det er to til som er bøtelagt for det samme, og den sistes kvinne heter også Else Johansdatter.... litt av en tilfeldighet?

Jeg tror det er skrevet feil navn på Rasmus Olsens kvinne.

 

Mvh

Linda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Erlend E. Mæhlum

Her er det nok en skrivefeil. Når man ser på presten sin liste (som jeg velger å stole mer på)

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Re/L0056: Trondheim stiftamt og Nordland amt, 1675-1679, s. upaginert: https://media.digitalarkivet.no/rk20090714330551

så heter "kona" Maren Christophersdatter. 

Det er nok feil på Geni at hun døde i 1685, hun døde allerede i 1680 og ble begravet i Domkirken.
Sønnen Ole og søsteren Helvig selger i 1707 gården de arvet av faren:
SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 2a, 1700-1709, s. 240
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørgen M. Steen

Takker. Tenkte ikke tanken på å bla videre i sakefallregnskapet for å finne mer :) Åpenbart en skrivefeil ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.