Gå til innhold
Arkivverket

Manntall Kongsberg sølvverk og diverse 1711 skoskatten regnskap linker som ikke virker lenger


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om manntallene for Kongsberg sølvverk 1711, 1724 og 1732 er digitalisert og i så tilfelle hvor jeg finner dem? Hvis ikke, er 1711 og 1724 trykt, eller må jeg til riksarkivet i Oslo for å lese dem? (1732 vet jeg er trykt, de har nasjonalbiblioteket lovt og digitalisere så de kan leses på nb.no innen kort tid).

Jeg lurer også på hvor det har blitt av de 1711 skoskatten regnskapene som var digitalisert (og som lå "skult" ute på gamle digitalarkivet). Disse er nå ikke mulig å finne, og de gamle linkene virker ikke. Her er et eksempel fra skoskatten for Tor Nilsen Paaterud i Sandsvær, der linken ikke virker lenger http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45710/294/.

 

Er det noen mulighet for å åpne opp regnskapene i det "gamle digitalarkivet" frem til det nye systemet virker? Nå er det håpløst å finne frem til riktige regnskap og å få oversikt over hvilke regnskap som er digitalisert i de ulike områdene.

 

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om manntallene for Kongsberg sølvverk 1711, 1724 og 1732 er digitalisert og i så tilfelle hvor jeg finner dem? Hvis ikke, er 1711 og 1724 trykt, eller må jeg til riksarkivet i Oslo for å lese dem?

 

Jeg kjenner ikke til at disse manntallene er digitalisert (skanna) av Arkivverket.

 

Jeg klarer ikke å identifisere manntallene i katalogen for arkivet Kongsberg Sølvverk i Riksarkivet. Jeg kjenner derfor ikke manntallenes arkivreferanse, og følgelig vet jeg heller ikke om det er Riksarkivet du må besøke. Forsøk et spørsmål i Riksarkivets forum.

 

Jeg lurer også på hvor det har blitt av de 1711 skoskatten regnskapene som var digitalisert (og som lå "skult" ute på gamle digitalarkivet). Disse er nå ikke mulig å finne, og de gamle linkene virker ikke. Her er et eksempel fra skoskatten for Tor Nilsen Paaterud i Sandsvær, der linken ikke virker lenger http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45710/294/.

 

Er det noen mulighet for å åpne opp regnskapene i det "gamle digitalarkivet" frem til det nye systemet virker? Nå er det håpløst å finne frem til riktige regnskap og å få oversikt over hvilke regnskap som er digitalisert i de ulike områdene.

 

Fogderegnskapene etter 1696 lå "skjult" i det gamle visningsprogrammet, fordi de ikke var kvalitetssikret, og fordi permanente sidelenker ikke kunne garanteres. Med det nye visningsprogrammet har vi full kontroll på hva vi publiserer og når vi publiserer det. Fogderegnskapene blir publisert når vi har lagt til manglende sider og kvalitetssikret dem for øvrig,

 

Hvilke fogderegnskap som er publisert, finner du ved å søke i skanna arkiver. Ved neste oppdatering av programvaren vil det bli mulig å kombinere søket med fylker/kommuner. I påvente av dette er det mulig å søke på fogderinavnene i fritekstfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da får jeg besøke arkivet neste gang jeg er i Oslo.

 

Når det gjelder "søke i skanna arkiver" er det  godt dere har "full kontroll på hva vi publiserer og når vi publiserer det"  :) 

For oss som bruker det er nemlig litt vanskeligere.

Hvordan finner jeg f. eks "L0007/0003/0002: B: Fogderegnskap, Telemark, 1621-1622. Vedlegg 1"?

Jeg har prøvd flere varianter. bl.a burde periode 1620-1630, ingen emneknagg, fritekst tel* gi treff, men da får jeg bare opp 5 treff fra prestearkivet. (og det burde vært adskillig flere treff på det søket).

Tar jeg vekk fritekstsøket, men i stedet velger fylke telemark, forsvinner 1 av prestearkivene (hvorfor det?), mens jeg i tillegg får opp 2 jordebøker, 2 militæroversikter og 1 av Følkersams privatarkiv. Fortsatt ikke det jeg leter etter.

Søker jeg på referansen "L0007/0003/0002" får jeg ingen treff.

Ber jeg om fogderegnskap (hele landet) 1620-1630, heller ingen treff.

Lensregnskap i stedet for fogdergnskap gir altfor mange treff med 213.

Lensregnskap med fritekst L0007*, ingen treff.

Så hvordan finner jeg disse regnskapene?

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på arkiv og tidsperiode.

 

Vi har foreløpig ikke hatt tid til å legge inn fylker og kommuner på lensregnskapene, så det er ikke mulig å søke på f.eks. Telemark fylke. Men litt nede i lista vil du se serien med lensregnskaper for Bratsberg len, som bl.a. omfattet Telemark fogderi, og der kan du velge stykke L0007.

 

I innholdsfortegnelsen for stykke L0007 finner du videre 0003/0002 B: Fogderegnskap, Telemark fogderi 1621-1622.

 

Systemet med emneknagger er nytt, og det vil ta tid før vi har tildelt relevante emneknagger til alle våre 75 000 kilder. Fritekstsøket søker bl.a. i arkivbeskrivelser, og derfor kan man få treff dersom "Telemark" er nevnt i arkivbeskrivelsen, selv om det konkrete arkivstykket ikke vedkommer Telemark. Fritekstsøket søker derimot ikke i innholdssidene for de enkelte stykkene.

 

I sum er det mye metadataarbeid som gjenstår før søkene fungerer så godt som vi ønsker, men på den annen side har vi tidligere ikke hatt noe som helst søk for det som vi nå kaller "skanna arkiver". Men søk på arkiv og tidsperiode skal være fullkomment, og søk på fylke og kommune fungerer for alt kildemateriale med unntak av lensregnskaper og stiftamtstueregnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 30.9.2016 den 15.34, Cecilie Simon skrev:

eg lurer på om manntallene for Kongsberg sølvverk 1711, 1724 og 1732 er digitalisert og i så tilfelle hvor jeg finner dem? Hvis ikke, er 1711 og 1724 trykt, eller må jeg til riksarkivet i Oslo for å lese dem? (1732 vet jeg er trykt, de har nasjonalbiblioteket lovt og digitalisere så de kan leses på nb.no innen kort tid).

 

Cecilie, jeg vet ikke om du har oppdaget det selv, men i fjor ble transkriberte utgaver av bl.a. 1711- og 1724-manntallene gjort tilgjengelig i Digitalarkivet. Du finner dem her: 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s="Kongsberg+Sølvverk"&from=&to=&archive_key=&jt[]=42 

 

Ellers ble arkivene etter Kongsberg Sølvverk tilbakeført til Kongsberg i 2017.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.