Jump to content
Arkivverket
Jørgen M. Steen

Gammel grunnbok, skjøte og stortingsvedtak 1961/1962 - hvordan kommer jeg meg videre?

Recommended Posts

Jørgen M. Steen

Nå har jeg fått tak i informasjon om en offentlig eiendom via tjenesten Gammel grunnbok, det fungerte greit.

I registeret jeg fikk på e-post skrives det om et skjøte i 1962 og et stortingsvedtak for overføring av eiendom  i 1961. Det henvises til pantebok A 44 og A 46 (Horten, Vestfold).

Jeg er jo selvfølgelig interessert i å lese innholdet, men hvordan kommer jeg meg videre? Hvor henvender jeg meg for å lese hva som står i pantebøkene, og hvordan finner jeg frem til et Stortingsvedtak  9. Desember 1961?

Torbjørn Igelkjøn

Nyare pantebøker finst hos Statens Kartverk, så dersom desse ikkje er avleverte til Arkivverket er det der ein må spørje. Om pantebøkene er avleverte trur eg at ein må ein spørje det tilhøyrande statsarkivet.

Jørgen M. Steen

Aha! Takk Torbjørn, det gir mening.

Om jeg finner ut hvem som har tatt hånd om bøkene, så gjenstår det å finne Stortingsvedtak fra 1961.

Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Nå har jeg fått tak i informasjon om en offentlig eiendom via tjenesten Gammel grunnbok, det fungerte greit.

I registeret jeg fikk på e-post skrives det om et skjøte i 1962 og et stortingsvedtak for overføring av eiendom  i 1961. Det henvises til pantebok A 44 og A 46 (Horten, Vestfold).

Jeg er jo selvfølgelig interessert i å lese innholdet, men hvordan kommer jeg meg videre? Hvor henvender jeg meg for å lese hva som står i pantebøkene, og hvordan finner jeg frem til et Stortingsvedtak  9. Desember 1961?

Nyare pantebøker finst hos Statens Kartverk, så dersom desse ikkje er avleverte til Arkivverket er det der ein må spørje. Om pantebøkene er avleverte trur eg at ein må ein spørje det tilhøyrande statsarkivet.

Hovedregelen er at statsarkivene har pantebøker t.o.m. 1950, mens Statens kartverk har senere pantebøker. For enkelte embeter har statsarkivene også pantebøker fra 1950- og 1960-tallet.

Alle pantebøker i statsarkivene er uansett tilgjengelige i Digitalarkivet, så hvis du søker ei pantebok etter 1950, og du ikke finner den i Digitalarkivet, må du henvende deg til Statens kartverk v/ Tinglysingen.

Når det gjelder Horten sorenskriveri, som Horten kommune tilhørte fra 1936, har Statsarkivet i Kongsberg pantebøker til 1950.

Jørgen M. Steen

Takk :D

Statens Kartverk neste (hvor de beklageligvis tar betalt for dokumentene).

Etter mye blaing i Stortingsforhandlinger fant jeg også frem til omtalte vedtak, diverse budsjettinnstillinger m.v.

Søken løst :)