Gå til innhold
Arkivverket

Gammel grunnbok, skjøte og stortingsvedtak 1961/1962 - hvordan kommer jeg meg videre?


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Nå har jeg fått tak i informasjon om en offentlig eiendom via tjenesten Gammel grunnbok, det fungerte greit.

 

I registeret jeg fikk på e-post skrives det om et skjøte i 1962 og et stortingsvedtak for overføring av eiendom  i 1961. Det henvises til pantebok A 44 og A 46 (Horten, Vestfold).

 

Jeg er jo selvfølgelig interessert i å lese innholdet, men hvordan kommer jeg meg videre? Hvor henvender jeg meg for å lese hva som står i pantebøkene, og hvordan finner jeg frem til et Stortingsvedtak  9. Desember 1961?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyare pantebøker finst hos Statens Kartverk, så dersom desse ikkje er avleverte til Arkivverket er det der ein må spørje. Om pantebøkene er avleverte trur eg at ein må ein spørje det tilhøyrande statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Takk Torbjørn, det gir mening.

 

Om jeg finner ut hvem som har tatt hånd om bøkene, så gjenstår det å finne Stortingsvedtak fra 1961.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått tak i informasjon om en offentlig eiendom via tjenesten Gammel grunnbok, det fungerte greit.

 

I registeret jeg fikk på e-post skrives det om et skjøte i 1962 og et stortingsvedtak for overføring av eiendom  i 1961. Det henvises til pantebok A 44 og A 46 (Horten, Vestfold).

 

Jeg er jo selvfølgelig interessert i å lese innholdet, men hvordan kommer jeg meg videre? Hvor henvender jeg meg for å lese hva som står i pantebøkene, og hvordan finner jeg frem til et Stortingsvedtak  9. Desember 1961?

 

 

Nyare pantebøker finst hos Statens Kartverk, så dersom desse ikkje er avleverte til Arkivverket er det der ein må spørje. Om pantebøkene er avleverte trur eg at ein må ein spørje det tilhøyrande statsarkivet.

 

Hovedregelen er at statsarkivene har pantebøker t.o.m. 1950, mens Statens kartverk har senere pantebøker. For enkelte embeter har statsarkivene også pantebøker fra 1950- og 1960-tallet.

 

Alle pantebøker i statsarkivene er uansett tilgjengelige i Digitalarkivet, så hvis du søker ei pantebok etter 1950, og du ikke finner den i Digitalarkivet, må du henvende deg til Statens kartverk v/ Tinglysingen.

 

Når det gjelder Horten sorenskriveri, som Horten kommune tilhørte fra 1936, har Statsarkivet i Kongsberg pantebøker til 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

 

Statens Kartverk neste (hvor de beklageligvis tar betalt for dokumentene).

 

Etter mye blaing i Stortingsforhandlinger fant jeg også frem til omtalte vedtak, diverse budsjettinnstillinger m.v.

Søken løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.