Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av skifte 1701


Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

En artig nøtt eller to . . Skriveren har ikke umaket seg med hverken store bokstaver på navn eller nevneverdig tegnsetting. Jeg har satt inn kapiteler på det jeg mener må være navn, men ellers mer eller mindre latt det være «as is». Dette med Tollak og/eller Tollef og hans/deres ymse barn skjønner jeg lite av, og hvem i allverden er Siri? Men, men  . . .


 


. . . at Skifte efter sallig afdøde Ingeri Tollefsdatter og det imellem hendes efterlevende mand Olluf Joensen og hendes arvinger vj de self angivne børne sammesteds, arvingerne var sallig søn Tollachst Ollesens børne (kan det stå rasmus?) Tollefsen som (??) være i Holland Marieta Tollefsdatter Ronstelj(?) som være sallig søn og sallig Berguite Tollefsdatter deres børen udaf tollachsbøren var her til stede En mundig og gift sønn Hanis Tollachsen paa sallig Siries børnes vægne Olluf Jansen self indsat ombudsmand, Mariete var og Self tilstede, og paa sallig Berguites børnes veigne deres fader Gunder Olsen Bystad der befandtis boens midel og blef vurderit . . .


Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, men jeg TROR "søn Tollachst Ollesens" skal være "søn Tollach Stollesen", dvs at Ingerid hadde vært gift med en Ståle og hadde flere barn med ham. Han nevnes i skattelistene til 1658-59.

Gården Konsteli ligger i nabosognet Bakke - i den vestre del av som dengang tilhørte Stavanger len.

"Marieta Tollefsdatter Ronstelj(?) som være sallig søn og sallig Berguite Tollefsdatter " skal nok være

"Marieta Stollesdatter Konstelijs barn, sallig Siri og sallig Berguite Stollesdøtre"

Jeg er åpen for alternativer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager den bokstavelig talt sene responsen, men veldig glad for Tollak(st??)-oppklaringen.

 

Har vel vrengt hodet i umulige vinkler utallige ganger for å forsøke å skjønne hva i all verden er det som er skrevet der?!

 

Og når du har dokumentasjon på ektemann Ståle? – Case Closed.

 

Jeg har ved alle anledninger tydet kombinasjonen «St» som en sær men dog ren «T» – takket være Tollak-Tollef forvirringen. Men duverden som øynene åpnes når man ledes til en fasit. Det er jo helt klart en «St».

 

Vi kan vel konkludere med at du er en betydelig bedre tyder enn meg (ikke at dét skal så mye til ;-)  

 

Lev vel og fornøiet

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik at sorenskriveren sammen med Mortten Pedersen Sande, Stigan Tollefsen og Vermund Larsen Figgisdall har vært på østre Klungland i Gyland 22. november 1701(i det følgende har jeg brukt store bokstaver om navn, selv om teksten ikke alltid har det),

 

at skiffte effter sallig afdøde Ingeri Tollefsdatter

og det imellem hendes effterlevende mand Olluf Joensen

og hendes arvinger tj de sielf ingen børnn sammen hafde.

Arvingene er sallig sønn Tollach Stolleßens børnn noch Anund

Stollesens som endnu lever i Holland, Maritta Stollesdatter

Konstelj som lever, sallig Siri og sallig Bergintte Stolles-

døttre deres børnn. Udaf Tollachs børnn var her tilstede en møn-

dig og gifft sønn Hans Tollachsen. Paa sallig Siris børnn vegne

Olluf Jonsen self indsæt ombudmand. Maritte var og

self tilstede, og paa sallig Berginntes børnns veigne deres fader

Gunder Olsen Øysæd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik at sorenskriveren sammen med Mortten Pedersen Sande, Stigan Tollefsen og Vermund Larsen Figgisdall har vært på østre Klungland i Gyland 22. november 1701(i det følgende har jeg brukt store bokstaver om navn, selv om teksten ikke alltid har det),

 

at skiffte effter sallig afdøde Ingeri Tollefsdatter

og det imellem hendes effterlevende mand Olluf Joensen

og hendes arvinger tj de sielf ingen børnn sammen hafde.

Arvingene er sallig sønn Tollach Stolleßens børnn noch Anund

Stollesens som endnu lever i Holland, Maritta Stollesdatter

Konstelj som lever, sallig Siri og sallig Bergintte Stolles-

døttre deres børnn. Udaf Tollachs børnn var her tilstede en møn-

dig og gifft sønn Hans Tollachsen. Paa sallig Siris børnn vegne

Olluf Jonsen self indsæt ombudmand. Maritte var og

self tilstede, og paa sallig Berginntes børnns veigne deres fader

Gunder Olsen Øysæd.

 

 

Beklager sen respons, men kan bare sitere deler av mitt svar til dette innlegget (#9) 

 

«Det er jo det som virkelig gjør dette (tyding) så gøy (for meg) at man får aha-opplevelser i form av fasit på «rebusene» fra de som virkelig kan det, og derved forhåpentligvis kan bli dyktigere selv – med tid og stunder :-)»

 

Så derfor stor takk til deg også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.