Gå til innhold
Arkivverket

Skifte/dødsmelding Bergen 1867, Randine Felle.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Enkemadame Randine Felle døde i Bergen 08.02.1867, 79 år gammel i Sandviken på adresse 2-43.

 

Jeg har prøvd å finne dødsmelding/skifte etter henne i de digitaliserte kildene, men uten hell.

 

Dersom det finnes en slik melding/skifte etter henne er jeg svært interessert i å få vite hvem som er nevnt der.

 

Jeg tror hun er identisk med den Randine Nilsdtr. som giftet seg i Domkirken i Bergen 10.06.1810 med Jørgen Hansen.Han drev gjestgiveri på adressen 2-43 etter sin far, Hans Jørgensen. Om dette er den samme Randine, vet jeg ikke. Men jeg ser hun er fortsatt registrert på samme adresse  i ekteskapet med Rasmus Olsen Felle. Og i 1865 står hun oppført som ølhandlerske. Det er kanskje hun har noe med sangen om "Kjenner dokker Madam Felle" å gjøre.

 

 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandviken lå under Arna skipreide og Nordhordland sorenskriver. Ved opprettelsen av Midhordland i 1848 ble Store Sandviken lagt dit.

 

Dødsmeldinger opp til 1848 er altså å finne i Nordhordland, Fra 1848 til 1876 er de i Midhordland. Fra 1876 ble Sandviken lagt under Bergen.

 

Dødsmeldingsprotokoll for Midhordland 1863-1880, folio 4b: "Mdm Randine Felle. 2den Gang Enke. Efter 1ste Mand en Sønnedater, 17 Aar, og efter 2den Mand 2 myndige Sønner i England og Amerika. "

 

I merknadsfeltet står det "Skifte". Madam Felle er det skrevet en del om, og hun har sin egen bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Yngve.

 

Jeg har funnet ut at det vel var svigerdatteren Oline som er "Madam Felle" i sangen. Men Randine var nok den første Madam Felle, også hun hadde øl å selge :-)

 

Jeg får se om jeg kan finne denne sønnedatteren som var 17 år  i 1867. Men dette bekrefter trolig at mine funn er korrekte.

 

Men om jeg forstår deg rett så henvises det til et skifte, hvor nå dette kan befinne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går ut frå at etternamna Felle og Felde har same geografiske opphav.

 

Elles fann eg dette ved søk på Google: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Var-madam-Felle-Jonnemann-sin-mor-33743b.html(Dette kjenner du vel til frå før).

 

Geni: https://www.geni.com/people/Ranvei-Randine-Felle/6000000016597065218

Følgjer ein slekta framover i tid endar ein opp i Florø.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Torbjørn.

 

Jeg har jo etter hvert forstått at det var svigerdatteren til Randine, Oline Felle (Felde) som er modell for Madam Felle i sangen. Men Randine var den første Madam Felle. Den første ektemannen hennes, Jørgen Hansen, var gjestgiver i Sandviken, og det var i den forbindelse de begynte bl.a. å selge øl. I 1865 står Randine oppført som enke og ølhandlerske. Sønnen Niels Andreas Hansen fra første ekteskap, tok over som gjestgiver etter  sin far som døde i 1831. Han ble imidlertid ikke så gammel selv, da han døde i 1848, bare 25 år gammel.

 

Jeg er ikke selv knyttet opp mot Felle familien.

 

Jørgen Hansen var sønn av Hans Jørgensen i hans første ekteskap. Han giftet seg på nytt i 1795 med Ingeborg Olsdtr.. Ingen barn i det ekteskapet. Denne Ingeborg var søster til min 3x tippoldemor, Anne Marie Olsdtr.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går ut frå at etternamna Felle og Felde har same geografiske opphav.

 

Elles fann eg dette ved søk på Google: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Var-madam-Felle-Jonnemann-sin-mor-33743b.html(Dette kjenner du vel til frå før).

 

Geni: https://www.geni.com/people/Ranvei-Randine-Felle/6000000016597065218

Følgjer ein slekta framover i tid endar ein opp i Florø.

Jeg ser at det i den første lenken står at Randine hadde 9 barn i første ekteskap med Jørgen Hansen, men at bare 3 levde opp. Jeg har ikke vært i stand til å finne mer enn 4 av dem. I perioden 1816-1823 finner jeg ingen barn. Jeg har lett i Bergen og i Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.