Gå til innhold
Arkivverket

Kruse, Leka, Nord-Trøndelag. Ukjent opphav


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

På slektstreet har jeg ei dame som heter Sissel Jensdatter Kruse, f. ca. 1736, med ukjent opphav. Hun ble gift i Leka kirke i 1761 med jektskipper Hans Svendsen, Vågan (1732-1771). Ved hennes dødsfall i 1799, oppgis navnet hennes å være Sissel Olsdatter Kruse, og alder oppgis å være 63 år. Stavemåte på fornavnet varierer en del, Sisille i 1761 og Sidsel i 1799. Jensdatter i 1761, Olsdatter i 1799. Etternavn henholdsvis Krus og Kruse. Jeg tror Jensdatter er riktig, for navnet Jens går igjen i oppkalling seinere. Hun fikk bl.a. et barnebarn i 1794, døpt Jens Kruse Hansen (min tipp-tippoldefar). 

 

Hvor kom denne Sissel Jensdatter Kruse fra? Ektemannen var jektskipper eller styrmann, og seilte trolig hele kysten. Han kan ha funnet kone nær sagt hvor som helst mellom Bergen og Lofoten. Vefsn eller Stamnes er blitt antydet, uten at jeg aner hvor det kommer ifra. 

 

 

post-711-0-34016500-1475587081_thumb.jpg

post-711-0-29289200-1475587090_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør oppmerksom på avsnittet om Lundring i Nærøy bygdebok, (bd. IV) der brukeren Jens Sveinsson formodes å være en Kruse han var gift med Kari Matsdotter, jeg stammer fra deres datter Marit


Ops så ikke at det var deg, Ørjan mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opptil flere Jens Kruse i Nærøy den aktuelle perioden, men jeg har ikke klart å koble dem til Sissel....

 

mbh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som denne tråden forsvinner ut i den store glemselen... 

 

Er det virkelig ingen her inne som har kompetanse på slekta Kruse, eventuelt slekter i Vefsn/Stamnes? 

 

Før jeg gir opp, kan jeg komme med en siste kramptrekning: Slekta Kruse var representert i nabokommunen, Nærøy, allerede fra 1600-tallet. Her finner vi også flere Jens Jensen Kruse, bl.a. en som var født i 1711. Det kan i teorien være far til Sissel, men ifølge Nærøy Bygdebok V, fikk han sitt første barn først i 1744, som også het Jens Jensen Kruse. Mulig han var gift tidligere, og fikk Sissel Jensdatter Kruse...

 

Jeg siterer bygdeboka: "Den første vi kjenner av Kruse-ætta i Nærøy prestegjeld., Jens Jensen, kom til Storval for å være leilending på Christopher Tørrisens gårdpart. Årstallet kan venskelig oppgis presis, men må stå i nærheten av 1680. I følge 1701-manntallet var Jens Kruse da 57 år, og dermed født ca. 1644, hvis oppgaven er riktig. Familien er godt skjult, men en sønn holdt til på Storval, og det er kjent at slekta sto sterkt i Vikna etter at handelsborger Hans Ottesen Kruse omkring 1660 kom til Frelsøya i Vikna. Det er også ei ættegrein i LEKA." 

 

Videre opplyses det at denne ættegreina tilhørte borgerskapet i Trondheim. Jeg biter meg merke i at slekta skal ha vært representert i Leka, uten at det utdypes nærmere. 

 

mvh, Ørjan Kvaløy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.