Gå til innhold
Arkivverket

Gamle overdragelser av gård/sted, trenger hjelp.


Knut Hagaseth Sæteren
 Del

Recommended Posts

Hei. 

Jeg er på utkikk etter dokumenter som viser til overdragelser på et sted (etterhvert en gård). 

I boka "Norske Gardsbruk - Oppland V (Hadeland, Land og Toten), står det på side 994 om gården Vangen (stedet jeg har vokst opp). 
Det står skrevet at min oldefar,Sigurd Vangen, kjøpte dette av sin svigerfar (min tipp-oldefar), Amund Stadsvoll, og tok over i 1936. 

Gården er dermed skilt ut ifra Stadsvoll. Det står videre at dette stedet ble kjøpt av tippoldefaren til min oldemor, Inga Josefine Stadsvoll. Jeg lurer på om det finnes noe dokumenter på overdragelse fra hennes tippoldefar, og fra min tippoldefar til min oldefar. Litt vanskelig å beskrive, men håper noen her kan hjelpe meg. Hennes tippoldefar (min tippx4-oldefar) skal ha hett Fredrik Sørensen. Hvis det er vanskelig å hjelpe meg med dette, er det eventuelt noen av dere som har noen tips til meg hvordan jeg kan finne ut av dette?

Her er gard og bruksnummer: Gnr. 56, bnr. 11. 

 

Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du finner noe i tinglysningsmaterialet?

Stasvolden 56/1 begynner her:

 

Oppland fylke, Nordre Land i Hadeland og Land, Panteregister nr. 3.20 (1906-1952), Realregisterside, Side 357-358
Permanent bilde-ID: tl20070522340194
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20070522340194

 

Dette skulle nok ha vært postet i forumet for Statsarkivet i Hamar, for det er der disse pantebøkene oppbevares -

 

Arkivportalen:

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-03000000024377
 


Matrikkelutkastet av 1950:

56, Stasvolden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantebøker og panteregistre er skannet og lagt ut på Digitalarkivet. Panteregistrene gir en oversikt over de tinglyste dokumentene på de enkelte eiendommene, med henvisning til pantebøkene hvor dokumentene er skrevet inn i sin helhet.
Vi foreslår at du starter med å se gjennom veiledningene for hvordan du finner frem i pantebøker og panteregistre her: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Skannede-arkiver

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.