Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning av ukjent datter av Johan Christian Richter Agdenes. Fra Agdenes i Sør- Trøndelag.


Jarbjørg Øien
 Del

Recommended Posts

Etterlyser ukjent datter av Johan Christian Richter (Rikter) Hanssøn Agdenes. Født  18. mai 1877, Død 26.05 1963

Han hadde en kjent datter, Nora gift Hallaren og en datter til som var ukjent for familien helt til hun dukket opp på Agdenes gård, muligens i etterkrigstiden 2.verdenskrig.1967

Det er denne ukjente datteren, Noras søster,  jeg søker opplysninger om. Omstendigheter gjorde at hun og hennes man (beskrevet som same med stor kniv) ble jaget fra gården og ingen vet i dag hvor hun bodde eller hva hun het. Det hadde vært fryktelig flott å funnet ut mer om hvem hun var og kommet i kontakt med etterkommerne. Alle opplysninger vedrørende henne eller omstendighetene rundt hennes besøk på Agdenes mottas med stor takk!

Om Johan står som hennes far i noen dåpsregister har jeg ikke funnet det i  Agdenes. 

 

Johan ble aldri gift og var født, oppvokst og døde på Agdenes gård. Han kan muligens ha gått på skole i Trondheim som barn, men ellers bodde han på samme sted hele livet. Han oppga at han var far til Nora som var odelsjenta og overtok gården etter ham, men han oppga aldri, Ihvertfall ikke i Agdenes, farskap til den andre datteren. Denne datteren fortalte han ikke om før han var en gammel man og han inviterte da denne datteren til gården med løfte om at hun skulle få overta gården, Det kan tyde på at han har hatt kontakt med mor og barn hele livet uten at noen i familien viste noe om henne og at det kan være etterkommere etter denne kvinnen som vet noe. Det er uansett en skikkelig nøtt dette å finne ut av. At Johan mente den ukjente datteren skulle overta gården kan tyde på at hun var eldre en Nora og dermed egentlig hadde odelsrett, men det vet vi heller ikke noe om. 

I såfall er hun født før 1917,  

 

Komfirmasjon; http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000606296

 

 

Endret av Jarbjørg Øien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du endrer tematittelen .Nå er den for "anonym".

 

Skriv litt om hvem du søker,og litt om stedsangivelse. .  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlyser ukjent datter av Johan Christian Richter (Rikter) Hanssøn Agdenes. Født i Agdenes, Ilevolden 52, Trøndelag, Norge, 1877. Død Agdenes, Ilevolden 52, Trøndelag, Norge. Han hadde en kjent datter, Nora gift Hallaren og en datter til som var ukjent for familien helt til hun dukket opp på Agdenes gård, muligens i etterkrigstiden 2.verdenskrig. Omstendigheter gjorde at hun og hennes man (beskrevet som same med stor kniv) ble jaget fra gården og ingen vet i dag hvor hun bodde eller hva hun het. Det hadde vært fryktelig flott å funnet ut mer om hvem hun var og kommet i kontakt med etterkommerne. Alle opplysninger vedrørende henne eller omstendighetene rundt hennes besøk på Agdenes mottas med stor takk!

 

 

Ilevolden 52 ligger ikke i Agdenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en lenke til dåpen til Johan Kristian Richter Hansen? Fødselsdato kan være kjekt å vite.

Når omtrent kan datteren Nora være født?

 

 

Ilevollen 52, er det i Trondheim?

 

------------------------

I folketellingen står Agdenes gård under Ilevolden 52.

 

Hvilken folketelling, år ?

 

 

 

Han ble konfirmert i Ila kirke:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000606296

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du endrer tematittelen .Nå er den for "anonym".

 

Skriv litt om hvem du søker,og litt om stedsangivelse. .  :)

Det er ikke mye jeg vet om vedkommende utover det eg har skrevet. Hun er som jeg skriver en ukjent datter som ingen hadde hørt om før hun kom på gården for å motta arven for så  bli jaget derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en lenke til dåpen til Johan Kristian Richter Hansen? Fødselsdato kan være kjekt å vite.

Når omtrent kan datteren Nora være født?

 

 

Ilevollen 52, er det i Trondheim?

 

------------------------

I folketellingen står Agdenes gård under Ilevolden 52.

 

Hvilken folketelling, år ?

 

 

 

Han ble konfirmert i Ila kirke:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000606296

 

?

Lenken din viser  Ole Kittleson 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en lenke til dåpen til Johan Kristian Richter Hansen? Fødselsdato kan være kjekt å vite.

Når omtrent kan datteren Nora være født?

 

 

Ilevollen 52, er det i Trondheim?

 

------------------------

I folketellingen står Agdenes gård under Ilevolden 52.

 

Hvilken folketelling, år ?

 

 

 

Han ble konfirmert i Ila kirke:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000606296

Datteren Nora er min mormor og er ikke den etterlyste. Den jeg søker opplysninger om er, som jeg skriver, en annen datter, hennes søster. 

Har du en lenke til dåpen til Johan Kristian Richter Hansen? Fødselsdato kan være kjekt å vite.

Når omtrent kan datteren Nora være født?

 

 

Ilevollen 52, er det i Trondheim?

 

------------------------

I folketellingen står Agdenes gård under Ilevolden 52.

 

Hvilken folketelling, år ?

 

 

 

Han ble konfirmert i Ila kirke:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000606296

Datteren Nora er min mormor og er ikke den etterlyste. Den jeg søker opplysninger om er, som jeg skriver, en annen datter, hennes søster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en lenke til dåpen til Johan Kristian Richter Hansen? Fødselsdato kan være kjekt å vite.

Når omtrent kan datteren Nora være født?

 

 

Ilevollen 52, er det i Trondheim?

 

------------------------

I folketellingen står Agdenes gård under Ilevolden 52.

 

Hvilken folketelling, år ?

 

 

 

Han ble konfirmert i Ila kirke:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000606296

 

Han ble født på Agdenæs,Ørlandet,men bodde på Ilevolden 52 i Trondheim da han ble konfirmert

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Agdenes
  • Kommunenummer: 1622
  • Navn på bosted: Agenæs

Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet  

 

Hans Peter Hansen

hf g Gårdbruger S 1842 Agdenes ST    

 

Jonætha Olsdatter

hm g Gårdmandskone 1841 Ritsen ST    

 

Johan Hansen

s ug Søn 1877 Agdenes ST    

 

Jørgine Hansen

d ug Datter 1880 Agdenes ST    

 

Hilma Hansen

d ug Datter 1882 Agdenes ST    

 

Andreas Olsen

fl ug Jordbrug 1835 Ritsen ST

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1622&kenr=001&bnr=0003&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en ukjent datter du etterlyser, og ikke Nora. Likevel kunne det være greit å vite når Johan ble gift og når Nora ble født, om han bodde på Agdenes etter 1900 og framover for om mulig å få en anelse om hvilke kirkebøker, sted og årstall man skal starte søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en lenke til dåpen til Johan Kristian Richter Hansen? Fødselsdato kan være kjekt å vite.

Når omtrent kan datteren Nora være født?

 

 

Ilevollen 52, er det i Trondheim?

 

------------------------

I folketellingen står Agdenes gård under Ilevolden 52.

 

Hvilken folketelling, år ?

 

 

 

Han ble konfirmert i Ila kirke:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000606296

Du har selvfølgelig rett Randi. Ilevolden er ikke i Agdenes og nå skjønner jeg ikke hvordan den adressen havnet i mitt tre, men det kan gå litt i ball av og til med så mange mennesker i treet. Takk for at du klargjorde  for meg. Rettes opp straks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, Ann-Mary, glem innlegget med Ole Kittilson, jeg har rettet opp innlegget mitt. Det gikk litt for fort med forsøket på kopiering av folketelling 1900 som du la inn (i et senere innlegg). Sånn kan det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en lenke til dåpen til Johan Kristian Richter Hansen? Fødselsdato kan være kjekt å vite.

Når omtrent kan datteren Nora være født?

 

 

Ilevollen 52, er det i Trondheim?

 

------------------------

I folketellingen står Agdenes gård under Ilevolden 52.

 

Hvilken folketelling, år ?

 

 

 

Han ble konfirmert i Ila kirke:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000606296

Ja, der var det nok Ilevolden dukket opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, Ann-Mary, glem innlegget med Ole Kittilson, jeg har rettet opp innlegget mitt. Det gikk litt for fort med forsøket på kopiering av folketelling 1900 som du la inn (i et senere innlegg). Sånn kan det gå.

Hehehe, nå styra æ felt med å finne ut av feilen. Ja, det kan gå i ball av og til. Prøver nå å svare alle og rette opp så alle forstår, men ikke enkelt.  :D

Og, Ann-Mary, glem innlegget med Ole Kittilson, jeg har rettet opp innlegget mitt. Det gikk litt for fort med forsøket på kopiering av folketelling 1900 som du la inn (i et senere innlegg). Sånn kan det gå.

Hehehe, nå styra æ felt med å finne ut av feilen. Ja, det kan gå i ball av og til. Prøver nå å svare alle og rette opp så alle forstår, men ikke enkelt.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var født 11 mai 1877,døpt 

29 juli 1877.

Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Agdenes (Værnes) i Ørland, Ministerialbok nr. 659A08 (1876-1878), Fødte og døpte 1877, Side 11
Permanent bilde-ID: kb20070420660352

 

----

 

Ser at det er feil fødselsår på ham på MyHeritage.

 

spacer.gif
MyHeritage familietrær
Johan Nikolai Solems slekt og familie 20 sep 2015 in Haugen Web Site administrert av Johan Nikolai Solem
Født: Dag Måned 1872 - Sted Død: Dag Måned 1963 Foreldre: Begge foreldres navn Søster: Navnet til søster

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan, ugift og gårdbruker på Agdenes i 1910?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036813000023

Stemmer. Han bodde på gården hele livet og var aldri gift. Han ble en gammel mann så han går igjen i alle folketellinger, men med noe ulike navn og tellingskretsene, kirkekretser og kommunene endret seg også med årene så da kan det virke som han flyttet på seg. Han kan ha gått på skole I Trondheim som unge, men det er usikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en ukjent datter du etterlyser, og ikke Nora. Likevel kunne det være greit å vite når Johan ble gift og når Nora ble født, om han bodde på Agdenes etter 1900 og framover for om mulig å få en anelse om hvilke kirkebøker, sted og årstall man skal starte søke.

Skal prøve å klarlegge litt bedre. Ville liksom skrive det kort og grei så folk orket å lese, hehehe, men det er kanskje litt uklart enda. Johan ble aldri gift og var født, oppvokst og døde på Agdenes gård. Han kan muligens ha gått på skole i Trondheim som barn, men ellers bodde han på samme sted hele livet. Han oppga at han var far til Nora som var odelsjenta og overtok gården etter ham, men han oppga aldri, Ihvertfall ikke i Agdenes farskap til den andre datteren. Denne datteren fortalte han ikke om før han var en gammel man og han inviterte da denne datteren til gården med løfte om at hun skulle få overta gården, Det kan tyde på at han har hatt kontakt med mor og barn hele livet uten at noen i familien viste noe om henne og at det kan være etterkommere etter denne kvinnen som vet noe. Det er uansett en skikkelig nøtt dette å finne ut av. At Johan mente den ukjente datteren skulle overta gården kan tyde på at hun var eldre en Nora og dermed egentlig hadde odelsrett, men det vet vi heller ikke noe om.

I såfall er hun født før 1917,  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dåpen til Nora, f. 1917, i Lademoen kirke, Trondheim. Hadde håpet det sto noe det var fars 1. eller 2. leiermål, men den gang ei.

 

Så den ukjente datteren kan være eldre eller yngre enn Nora, og født f. eks. I Trondheim, Agdenes eller andre steder i Norge.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser at foreldrene bor der også.

 

Johan står med feil fødselsår i 1910.

 

Johan Rechter 13.05.1872 Agdenes hf ug Gaardbruger"

 

Ja, det er feil. 1977 er det rette siden han var komfirmert i 1992. Hm

Ja, det er feil. 1977 er det rette siden han var komfirmert i 1992. Hm

1892, hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dåpen til Nora, f. 1917, i Lademoen kirke, Trondheim. Hadde håpet det sto noe det var fars 1. eller 2. leiermål, men den gang ei.

 

Så den ukjente datteren kan være eldre eller yngre enn Nora, og født f. eks. I Trondheim, Agdenes eller andre steder i Norge.

Ja, det samme fant jeg også. Har lett i kirkebøker også i Trondheim i tiden før 1917, men det er vanskelig når man ikke har noe som helst, verken år eller sted og forholde seg til. At han mente, på sine gamle dager at hun skulle ha gården, kan tyde på at hun var eldre enn Nora. 

Jeg fant dåpen til Nora, f. 1917, i Lademoen kirke, Trondheim. Hadde håpet det sto noe det var fars 1. eller 2. leiermål, men den gang ei.

 

Så den ukjente datteren kan være eldre eller yngre enn Nora, og født f. eks. I Trondheim, Agdenes eller andre steder i Norge.

Ja, det samme fant jeg også. Har lett i kirkebøker også i Trondheim i tiden før 1917, men det er vanskelig når man ikke har noe som helst, verken år eller sted og forholde seg til. At han mente, på sine gamle dager at hun skulle ha gården, kan tyde på at hun var eldre enn Nora. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvisst hvor barnet ble født,og når.

Bør vel kanskje sjekke kirkebøkene i Ørland,Bjugn,Stadsbygd,Rissa,Lensvik  og Orkanger også.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.