Gå til innhold
Arkivverket

Søker foreldre til Christine Maria Alexanderdatter Werner


Jarbjørg Øien
 Del

Recommended Posts

Søker etter foreldre til Christine Maria Alexandersdatter Werner født, (dato ukjent)1777, (sted ukjent). 

Hun giftet seg med Angelo Admirali, født i Holland 1766, (Dato ukjent) i Nidaros domkirke i Trondheim 3.juni 1800. (Se bilde)

Angelo døde i Trondheim 24. juli 1831.

Christine giftet seg på nytt med Lars Schønberg. Jeg vet ikke om hun ble livet ut i Trondheim eller om hun flyttet til annet sted, men jeg har iallefall ikke funnet ut noe om henne annet en hvem hun giftet seg med og opplysninger om etterslekta.

 

Både navnene Christine, Alexander og Werner var jo uvanlige navn på den tiden, så det er rart at man ikke kan finne noen som helst med disse navnene,  eller varianter av navnene, jeg har i allefall ikke klart å finne ut noen som helst om hvem denne dama var før hun giftet seg med Angelo Admirali som jo også er et mysterium.

 

Jeg klarer heller ikke å finne ut når disse kom til Trondheim. Christine kan ha vært født i Trondheim, men jeg har ikke funnet ut av det. Angelo kom til Norge som hollandsk matros, men hvilket år han kom har jeg heller ikke funnet. Som innflytter ble han vel registrert et sted? Og kanskje Christine også kom fra annet land? 

Noen som har noen forslag til hvem denne dama kan være eller noen forslag til hvor jeg kan lete som jeg ikke har tenkt på? 

 

Angelo Admirali og Christina har mange etterkommere i Trondheim som har forsøkt å finne svar uten å lykkes, men stor sett har de lfokusert på Angelo`s aner, så nå er det på tide at Christina får like stor oppmerksomhet, men dersom jeg skulle komme nærmere et svar på hvem Angelo var er det selvfølgelig en bonus.  :)

 

dannonse.jpg

 

post-9906-0-13457300-1475705287_thumb.jpg

Endret av Jarbjørg Øien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen, nederst på høyre side:

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0103: Ministerialbok nr. 602A01, 1732-1774, s. 217
 

Trolovelsen, nummer 9, nederst på venstre side:

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0103: Ministerialbok nr. 602A01, 1732-1774, s. 345
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker etter foreldre til Christine Maria Alexandersdatter Werner født, (dato ukjent)1777, (sted ukjent). 

 

[...] Og kanskje Christine også kom fra annet land? 

 

 

 

Ved hennes foreldres trolovelse (se innlegg 3) står det om hennes far: "Fæstemanden er Catolsk, men Hans børn skal opdrages i den Lutherske Religion, saa og døbes i den troe". 

 

Det tyder på at hennes far kom fra et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Christine giftet seg på nytt med Lars Schønberg. 

 

 

Ekteviede i Domkirken i Trondheim 30.oktober 1833:

 

Lars Larsen Schaanberg Ungkarl og Arbeidsmand med Enken Ernestine Alexandersdatter Werner.

 

Bruden oppgis å være 53 år gammel og datter av Gartner Alexander Werner.

Det står også at Enkens forrige Mand Angelo Admirali død den 24de Julii 1831. Skifte rettens Attest af 8de d.M. foreviist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nummer 27?

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0039: Ministerialbok nr. 601A07, 1770-1819, s. 47
 

 

Kan hun rett og slett senere ha byttet om på Christina Maria fra Maria Christina? Og hun har oppgitt fødsel 1777. Men det kan også være en søster av henne dette og Werner Alexander fikk utrolig mange barn så han kan være faren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel en rimelig stor sjanse for at dette er Christine Maria Alexandersdatter Wernersine foreldre i 1801:http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058434000634

IM

Ja, faderullan du. Det er det sannelig! Han garnern ja! Det er jo utrolig hva du klarer å finne som klarer å lese de kirkebøkene. Det er nok der det stopper opp for meg. Klarer ikke å tyde hva som står i bøkene. 

Da er det vel en rimelig stor sjanse for at dette er Christine Maria Alexandersdatter Wernersine foreldre i 1801:http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058434000634

IM

 

Da er det vel en rimelig stor sjanse for at dette er Christine Maria Alexandersdatter Wernersine foreldre i 1801:http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058434000634

IM

 

Da er det vel en rimelig stor sjanse for at dette er Christine Maria Alexandersdatter Wernersine foreldre i 1801:http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058434000634

IM

 

Ekteviede i Domkirken i Trondheim 30.oktober 1833:

 

Lars Larsen Schaanberg Ungkarl og Arbeidsmand med Enken Ernestine Alexandersdatter Werner.

 

Bruden oppgis å være 53 år gammel og datter av Gartner Alexander Werner.

Det står også at Enkens forrige Mand Angelo Admirali død den 24de Julii 1831. Skifte rettens Attest af 8de d.M. foreviist.

Ja, der kom bekreftelsen. Da har du sannelig funnet faren. Helt utrolig! Tusen takk for hjelpen. Det var supert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er foreldrene funnet! Det var supert! Da er det håp om å kunne finne ut mer om Angelo også. Veldig gøy! Hun ble altså født 5...? 1779 og ikke 1977. Står som Maria Christina, men det må være rette ungen fordi Christina Maria er datter av Gartner Johann Werner Alexander fordi han står som far til bruden når hun gifter seg med Schønberg i 1833. Da er hun 53 år gammel, enke etter Angelo,  født i 1779. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søsteren Elizabeth Sophias dåp 1.november 1769 er foreldrene skrevet som Johan Werner Alexander grenadier og Maria Olsdr Rosing - se nr.37 på fol.98b her: Ministerialprotokoll, Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn nr. 602A01/1732 - 1774.

 

Også ved søsterens Johanna Catharina Wilhelminas dåp den 28.februar 1773 er moren ført med slektsnavnet Rosing - se nr.8 på fol.105b her: Ministerialprotokoll, Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn nr. 602A01/1732 - 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søsteren Elizabeth Sophias dåp 1.november 1769 er foreldrene skrevet som Johan Werner Alexander grenadier og Maria Olsdr Rosing - se nr.37 på fol.98b her: Ministerialprotokoll, Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn nr. 602A01/1732 - 1774.

 

Også ved søsterens Johanna Catharina Wilhelminas dåp den 28.februar 1773 er moren ført med slektsnavnet Rosing - se nr.8 på fol.105b her: Ministerialprotokoll, Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn nr. 602A01/1732 - 1774.

Rosing. Det var nytt. Så flott! Hadde ikke funnet de. Takk, takk! Strålende! Da har jeg enda mer og bygge videre på. Rosing navnet er jo uvanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker etter foreldre til Christine Maria Alexandersdatter Werner født, (dato ukjent)1777, (sted ukjent). 

Hun giftet seg med Angelo Admirali, født i Holland 1766, (Dato ukjent) i Nidaros domkirke i Trondheim 3.juni 1800. (Se bilde)

Angelo døde i Trondheim 24. juli 1831.

 

 

Du skriver at Angelo Admirali var født i Holland. Det kan selvfølgelig tenkes at det er riktig, men ved trolovelsen står det bare at han var "Hollandsk matros", og det behøver ikke bety annet enn at han var matros ombord på en hollandsk skute som hadde anløpt Trondhjem.

Navnet hans peker mot en annen opprinnelse enn Holland - kanskje dagens Italia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at Angelo Admirali var født i Holland. Det kan selvfølgelig tenkes at det er riktig, men ved trolovelsen står det bare at han var "Hollandsk matros", og det behøver ikke bety annet enn at han var matros ombord på en hollandsk skute som hadde anløpt Trondhjem.

Navnet hans peker mot en annen opprinnelse enn Holland - kanskje dagens Italia?

Åhh! Akkurat. fordi det er en av teoriene at han var Italiensk. Og siden barna fikk italienske navn var det jo rart at han skulle være fra Holland. En teori går på at han var fra Genova i Italia. I familiehistorien om han var det sagt at han var Italiensk! Supert at du påpekte dette. Må undersøkes nærmere. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelo kom til Norge som hollandsk matros, men hvilket år han kom har jeg heller ikke funnet. Som innflytter ble han vel registrert et sted? 

 

[...]

 

Angelo Admirali og Christina har mange etterkommere i Trondheim som har forsøkt å finne svar uten å lykkes, men stor sett har de lfokusert på Angelo`s aner, så nå er det på tide at Christina får like stor oppmerksomhet, men dersom jeg skulle komme nærmere et svar på hvem Angelo var er det selvfølgelig en bonus.  :)

 

 

 

Du skriver at Angelo Admirali var født i Holland. Det kan selvfølgelig tenkes at det er riktig, men ved trolovelsen står det bare at han var "Hollandsk matros", og det behøver ikke bety annet enn at han var matros ombord på en hollandsk skute som hadde anløpt Trondhjem.

Navnet hans peker mot en annen opprinnelse enn Holland - kanskje dagens Italia?

 

 

Åhh! Akkurat. fordi det er en av teoriene at han var Italiensk. Og siden barna fikk italienske navn var det jo rart at han skulle være fra Holland. En teori går på at han var fra Genova i Italia. I familiehistorien om han var det sagt at han var Italiensk! Supert at du påpekte dette. Må undersøkes nærmere. Takk! 

 

 

Ola Teige har funnet tingbokinnførselen der Angelo Admirali på Trondhjem byting den 23.mai 1800 selv bekrefter at han er ugift og - ikke minst interessant i denne sammenhengen - at han er født i Milano (= Mayland) i dagens Italia - se hans innlegg i tydeforumet her.

 

Her er innførselen: Byfogden i Trondheim - Tingboknr. 1A 60/1794 - 1802 - fol.433a:

 

For Retten mødte Angelo Admirali, fød i Mayland, som sagde, at han med sin Eed vil bekræfte; at han ingen Stæds forhen er gift, hvilket han af vedkommende Præst er paalagt, da han her i Byen skal indlade sig i Ægteskab og som Fremmed ikke kan skaffe Forlovere. Bemeldte Angelo Admirali derefter med sin Eed saa sandt hielpe ham Gud og hans hellige Ord bekræftede, ikke forhen at have været i Ægteskab nogen stæds. Komparanten var herom et Tingsvidne begjærende, som blev bevilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Teige har funnet tingbokinnførselen der Angelo Admirali på Trondhjem byting den 23.mai 1800 selv bekrefter at han er ugift og - ikke minst interessant i denne sammenhengen - at han er født i Milano (= Mayland) i dagens Italia - se hans innlegg i tydeforumet her.

 

Her er innførselen: Byfogden i Trondheim - Tingboknr. 1A 60/1794 - 1802 - fol.433a:

 

For Retten mødte Angelo Admirali, fød i Mayland, som sagde, at han med sin Eed vil bekræfte; at han ingen Stæds forhen er gift, hvilket han af vedkommende Præst er paalagt, da han her i Byen skal indlade sig i Ægteskab og som Fremmed ikke kan skaffe Forlovere. Bemeldte Angelo Admirali derefter med sin Eed saa sandt hielpe ham Gud og hans hellige Ord bekræftede, ikke forhen at have været i Ægteskab nogen stæds. Komparanten var herom et Tingsvidne begjærende, som blev bevilget.

Dette var utrolig flott at du fant. Det har i årenes løp vært to teorier om hvor Angelo kom fra, og alle har nå konkludert med at han var hollandsk siden han var hollandsk matros,  men min mormor påstod alltid at han var Italiensk og ser ut som hun hadde rett i det. Supert! Og takk for at du fant det dokumentet. Strålende! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke trodd at noen skulle finne noe mer om Angelo Admirali, men igjen har dere klart det som ingen andre har klart å finne ut av før. Er så utrolig imponert og takknemlig for all hjelp fra dere alle sammen! Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig flott at du fant. Det har i årenes løp vært to teorier om hvor Angelo kom fra, og alle har nå konkludert med at han var hollandsk siden han var hollandsk matros,  men min mormor påstod alltid at han var Italiensk og ser ut som hun hadde rett i det. Supert! Og takk for at du fant det dokumentet. Strålende! :)

 

 

Hyggelige ord - men det var altså Ola Teige som fant denne innførselen i bytingsprotokollen, og din takk må derfor gå til ham.  Æres den som æres bør - og det er altså ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelige ord - men det var altså Ola Teige som fant denne innførselen i bytingsprotokollen, og din takk må derfor gå til ham.  Æres den som æres bør - og det er altså ikke meg.

Hehehe, ja jeg takker og takker litt her og litt der, men hvem takken havner hos kan vel havne feil noen gang. Uansett er dere alle så flinke og hjelpsomme at dere fortjener like mye ros alle mann. Ole Teige fikk ros på annen side, så tror jeg har dekket alle nå :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.