Gå til innhold
Arkivverket

Søker konfirmasjonen til Klare Eugenie Pedersen f. 10.04.1882


Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen :)

 

Jeg prøver å finne konfirmasjonen til Klara Eugenie Pedersen f. 10.04.1882, i Kristiania.

 

Lenke til hennes dåp (nr 83):

https://media.digitalarkivet.no/view/1871/119

 

Hennes giftemål i Sandviken, Bergen (nr 7), der står det at hun ble konfirmert i 1896:

https://media.digitalarkivet.no/view/2024/195

 

 

I et tidligere innlegg på brukernes forum, der jeg har søkt etter foreldrene til Klara Eugenie: 

https://forum.arkivverket.no/topic/204197-s%C3%B8ker-foreldrene-til-klara-eugenie-pedersen-f-10041882/

 

Har jeg fått mye hjelp av blant annet Egil Johannessen som har fått bekreftet at det er Anne Kristine Andersen fra Eiker som er hennes mor. Det er ingen spor etter hennes far, utenom at han skal være slagter Carl Pedersen. 

 

Jeg har fått svar fra Oslo byarkiv der det blir bekreftet at barnefar er oppgitt til å være slagter gut Carl Pedersen.

 

Egil Johannessen hjalp meg igjen med å transskribere teksten om Anne Christine Andersen.

 

Jeg har gått igjennom alle kirkebøkene fra Eiker i tilfelle hun bodde hos besteforeldrene sine i den perioden, men ingen funn.

Jeg synes Oslo er fryktelig vanskelig å lete i, da det er så mange forskjellige kirker. Håper på at det er noen her inne som er mer rutinerte og kan hjelpe meg i jakten.

 

Håpet er at konfirmasjonen kan fortelle mer om Carl Pedersen, slik at han kan bli funnet.

 

Jeg hjelper en kamerat med å sette opp et slektstre og Carl Pedersen er sistemann som mangler på at fem generasjoner skal være kartlagt.

Anne Christine Andersen_Fattigvesenet_hjemstavnsforhør_protokoll_14_folio_10_(3).pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
 

Ved vigsel står det "Urskog" og "Kristiania" på fødested. Det tydet på at hun var oppvoks i Aurskog, Akershus.

 

Der ble hun konfirmert 4. oktober 1896:

 

SAO, Aurskog prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. I 8, 1878-1937, s. 161
 
Som du ser, ingen ytterligere informasjon om foreldrene. I de aller fleste tilfellene er informasjon ved konfirmasjon hentet fra fødselsattest, og dermed lite nytt å finne.
 
Mvh Bente  :)
Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Bente :) Det var kjapt levert!

 

Hadde et håp om at det ville stå noe mer slik at det skulle bli lettere å finne ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den beste sjansen du har for å finne mer om Carl Pedersen, er i protokollene til Kristiania fattigvesen over "utsatte barn". Hun vokste tydeligvis opp hos pleieforeldre, og da var det sannsynligvis Kristiania fattigvesen som hadde ansvaret for henne. I noen tilfeller betalte foreldre selv rett til pleieforeldrene, men det var nok ikke så vanlig.

 

Det er mye jobb, for protokollene er ikke ført hverken kronologisk eller alfabetisk. Men; jeg er svært sikker på at du vil finne mer informasjon om henne der. Protokollene ligger på Digitalarkivet, og du finner dem lettest gjennom "Finn kilde" - "Fattigvesen" - "Østlandet" - "Oslo".

 

Bare et tips...

 

Mvh Bente

Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært gjennom protokollene til Kristiania fattigvesen for "utsatte barn"   fra 1879-1887 og 1887-1897, desverre var det ikke noen Klara Eugenie der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært gjennom protokollene til Kristiania fattigvesen for "utsatte barn"   fra 1879-1887 og 1887-1897, desverre var det ikke noen Klara Eugenie der.

 

Hun kan nok være å finne i de resterende protokollene.. Som nevnt, så er de ikke ført kronologisk, slik at hun som er født i 1882, kan finnes i protokollen for 1897 og utover...

 

Feks i protokollen 1897 - 1910, finner du Karine som er født 25.12.1884, og "besluttet udsat" 24.11.1885: OBA, Fattigvesenet, H/Hd/L0005: Manntallsprotokoll. Mnr. 1-500, 1897-1910, s. 14

 
 
Mvh Bente 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Bente :)

 

Da misforstod jeg litt, trodde det var nok med de to store protokollene :)

 

 

Da er det bare å begynne å lese igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.