Gå til innhold
Arkivverket

Reier Andersen og Jøran Sørensdatter Sønsterud - hvor kom de fra?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Reier Andersen Lund er leilending på Sønsterud i Hole fra 1741 til han dør i april 1760, Rejer Andersen Sønsterud, 74 år.

I Holes bygdbok står det at han trolig er fra Røyken, men hvor kommer Lund fra?  Kirkebøkene for Hole starter i 1716 og jeg har funnet

følgende dåpsopplysninger:  

29.12.1719 blir Reier Ungerholts (trolig Hungerholt) barn Anders døpt  (hustruen introduseres i mars 1720).

November 1724: Rejer Hungerholts barn Serine/Sørine (dør 8 mndr. gammel).  Fant ikke introduksjonen.

Februar 1727: Rejers b. Søren.  Sergiant Rejers Quinde blir introdusert i slutten av mars.

De tre eldste barna, Ingeborg (døde i 1741, alder ikke oppgitt, men hun giftet seg i 1734), Kari (ca. 1708) og Gulbrand (ca. 1712), blir døpt før kirkebøkene starter.

 

Var Reier militær?  Kan ikke skjønne annet enn at det er riktig Søren jeg fant dåpen til i 1727.

Og hvem var Jøran Sørensdatter?  Hennes alder oppgis til 63 da hun dør i april 1746 (født rundt 1683).  

 

Hungerholt lå under Øvre Hårum (Hurum) til 1760,  og på gården nevnes en major Søren Rasmussen på 1680-tallet, som seinere hadde tilhold på Storøya/Rytteraker.  Nærliggende å tenke på farsnavnet til Jøran, men noe i tynneste laget.....

Må tilstå at jeg er helt blank, og har nesten blitt sprø av å leite etter opphavet til Reier og Jøran, som må ha vært forholdsvis

unge da de giftet seg.  Har forsøkt å lese i pantebøker for å se om Reier hadde "adresse" Lund i forbindelse med at han ble leilending i 1741, men har ikke funnet noe (kanskje andre er flinkere enn meg på de bøkene).  Noen som vet mer?

 

Astrid

 

 

 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/25548/440

 

Litt slitsomt å lese når jeg nesten ikke klarer å tyde skriften, MEN omtrent midt på høyre side står det da Sergiant Rejer Lund?  

Han nevnes iallefall to ganger på den siden, men jeg klarer ikke å tyde stor mer enn navnet. Noe som kan hjelpe?

Skifteprotokoll etter den eldste datteren hans (trolig det eldste barnet), Ingebor Rejersdatter Bjercke i nov. 1742.

Noen som har tilgang til militærruller for Hole/Ringerike på den tida?  Evt. klarer å lese flere nyttige opplysninger ut av skiftet?

Har fått litt blod på tann nå.....

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bind 1 av Holes bygdebøker, under Husmannsplasser/Storøya, kan en lese bl.a. følgende på side 281:

"I 1691 vitnet to husmenn på øya, Anders Reiersen og Isak Gregersen, i en rettssak mellom Storøyas eier, major Søren Rasmussen, og

Johannes Cronberg".  Saken omtales også på side 255 i samme bind.

 

Anders Reiersen var husmann på Storøya i 1691.  Reier Andersen (Lund) var født ca. 1683/86.  Må tilstå at det er lett å tenke på far og sønn.....

Var Reier fra Hole-traktene???  Pokker at kirkebøkene ikke starter før 1716.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Rygh så finner du gnr. 58 Lund i Røyken, og gnr. 51 i Efteløt, Sandsvær. Ellers  er det mange gårder som het Lund i omkringliggende fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Berit :)

Lund er ikke det mest uvanlige gårdsnavnet, nei....  MEN jeg stusser litt på at jeg først finner Lund-navnet såpass seint.  Han var sersjant, så de kan

ha bodd utenfor Hole etter at det yngste barnet ble født i 1727, og så kommet tilbake og slått seg ned på Sønsterud i 1741.

Nåja, jeg får leite mer i Røyken-traktene, selv om jeg har sjekka før.  

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp dette hjertesukket mitt igjen - har ikke kommet noe lenger, så alle tips mottas med stor takk!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Du fikk meg til å tenke på mitt "hjertesukk".   Reier og Jøran er foreldrene til Gulbrand, som er faren til din Jøran (hun er nok oppkalt etter sin farmor).

Tenk om vi kunne finne ut av opphavet deres nå, du.....

 

mvh. Astrid

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gåsehud her nå gitt.... Det hadde jo vært fantastisk å fått nøstet i dette. Du er tydeligvis MYE mer erfaren enn meg i dette emnet her, men jeg henger meg på. 

PS til Astrid - nå virket lenken til Hole bygdebok, den du guidet meg til. Jippi. Takk for hjelpen, igjen. 

Endret av Trude Nilsen
Tilleggsopplysning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid

 

jeg har ikke svaret du leter etter, men jeg finne i min database over Ringerikske kompani i 1748 en som kanskje er sønnen Gulbrand.

 

Tom

Nye Hoved = og Lægds = Roulleover det Ringerigsche Liff = Compagnie

af Det 2det Oplandsche Herr Oberste Schesteds National Regiment

til fods indrettet Anno=1748.

Gaardens størrelse

Lægs___ No og gaardens Navne.

Soldatens forige lægds No:

Sidste Generals _____ ______  No:

Soldatens hovedslægd gaardsnavne samt ved hvilket Compagnie Soldatens stod for Jndderlingen.

Soldatens Alder.

Om hand gaard forsit eget eller frement lægd.

Sted hvad sogn og paa hvad gaard hand er fød

Om hand er gift eller ej og hvor mange Børn.

Om hand er gaard eller huusmands søn

Om hand bruger gaard eller huusmands plads og hvor længe skattet.

Hvad aar enrolleret

Tient til Dato.

1/4.

Fiulsrud

82

8

Granader  Gulbrand Reiersen Fiulsrud, ved liff Compagniet

31

Fremet

Hole sogn,  Huurum

gift, 2 børn

gaarms:

huusmand

1740

8  3/4 aar

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Tom!

Temmelig sikkert sønnen til Reier og Jøran, og her står det at han ble født i Hole, på gården Huurum (må være Hungerholdt/Øvre Hårum, jfr. #1).

Gulbrand hadde to barn i 1748 (fikk flere seinere), men hvis alderen hans er 31 i 1748, er han født rundt 1716/-17 og yngre enn før antatt (ca. 1712, basert på alder da han døde).  

Okke som,  opplysningen forteller at Reier og Jøran bodde i Hole/Hungerholdt FØR Anders blir døpt 29.1.21719 (#1).

Spennende dette  - du finner ikke noe om faren hans, Reier, vel?  Han var tydeligvis sergiant....  

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alderen til Reier stemmer sånn ca. da han døde, er han født rundt 1686, så han blir vel for ung for listen over, men skal ta en titt just in case,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fattigmanntallet 1742 for Ringerike nevnes en Siver Carlsen, som var vanfør og sengeliggende, intet haab, enkemand, ey tient,

han var tatt inn hos Sergiant Reier Andersen som bruger af gaarden Hurum.  men dessverre ikke noe mer om Reier.

 

Tom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, opplysningene i Fattigmanntallet tyder på at Reier brukte Hurum (trolig Hungerholdt) fram til han ble leilending på Sønsterud.

Han skal ha overtatt der i 1741.  Mange bekker små  - synes vi finner ut stadig mer, men løsningen gjenstår.   

Jeg har sett på barnas navn, vi kjenner til Ingeborg og Kari (min ane) - oppkalt etter mødrene til Reier og Jøran?  

MEN den eldste sønnen ble døpt Gulbrand!   Anders kom i 1719 og Søren i 1727 (De fikk datteren Sørina i 1724, men hun døde året etter).  

Hvorfor Gulbrand????  Og hva med Lund?

Har ikke klart å finne noe i Røyken, og husmannen på Storøya i 1691, som jeg nevnte i #2, Anders Reiersen?  

Opphavet til Jøran Sørensdatter er også en gåte, men vi skal tross alt over 300 år tilbake i tid for å finne foreldrene deres......

 

 

mvh. Astrid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg skrive under på - har opplevd det flere ganger!

(men jeg har plundra ganske lenge med dette paret, du)

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det mulig at Lund kan være et soldatnavn? Disse var veldig vanlige i Sverige, hvor en gjerne finner at de tok navn som Beck, Bjørn, etc. Jeg har selv en sersjant i mine aner som kan synes å ha antatt navnet Strand, endog han, ut fra hva en kan se i kildene, ikke hadde noen tilknytning til en gård eller plass ved dette navn (han var fra gården Brunstad i Kvam).

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid

Her er en bit til av puslespillet, kanskje et spor, ser ut som Rejer kan ha vært gift 2 ganger.

jeg har ikke noe dato, bare året.

Tom

Konfirmert 1754 i Hole kirke

 

NAVN: Olina Andersdatter
KONFIRMERT: 1754
KJØNN: K
FØDESTED: Modum præstegiæld
FAR: Ander Joensøn Synsterud
MERKNADER: K: Anders Joensøn borit der, men hands Sted Fader Rejer Andersøn boer i Hoele paa gaarden Synsterud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, Tom.  Sersjant og enkemann Reier Synsterud ble trolovet og viet med enken Ingeborg Jacobsdatter i Heggen kirke på Modum i 1747.

Hun hadde tidligere vært gift med Anders Joensen Pilterud (sønn av Joen Rolvsen Søhoel/Pilterud).  Ingeborg Jacobsdatter Sønsterud, enke, ble begravd 26. mars 1777.

Hun var søsteren til den 1. kona til Knud Olsen Fjulsrud, Kirsti Jacobsdatter (ca. 1682 - 1730).  Deres foreldre var Anne Hansdatter Frogner (død 1734) og den 1. mannen hennes, Jacob Joensen  (vi skal til Bærum nå).  Jeg fant skiftet hennes, Skifteprotokoll 7 a for Aker Sorenskriveri, og der fikk jeg bekreftet at Kirsti og Ingeborg var søstre, jfr. også en gammel debatt: Anne Hansdatter Frogner, død 1734.

 

Jeg har nesten blitt sprø av disse anene mine, som popper opp på Modum og Øverskogen i Sylling, for så å fyke over fjorden til Fjulsrud, Sønsterud og Vefsrud....

Og hvis jeg ikke husker helt feil, så giftet Søren Reiersen (sønnen til Reier) seg med Anne Andersdatter (Ingeborgs datter), så en holdt det innen familien......

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.