Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Anne (Marie) (Malene) Olsdtr. ca 1765-1835 Askøy/Bergen, Hordaland


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Noen ganger klarer man ikke helt å akseptere at uløste slektsgåter skal forbli uløste. Og til tross for at man føler man har løftet på de steiner som er mulig å løfte på, enten selv eller ved hjelp av andre, så sitter man fortsatt og håper at man en dag skal finne den slektsforbindelsen, den puslespillbiten som gir svaret på det man har søkt etter i mange år.

 

Gåten om min 3x tippoldemor er en slik sak. Jeg har gjentatte ganger prøvd å finne forbindelsen som bekrefter mine funn/antakelser.

 

Anne (Marie) (Malene) Olsdtr. ble født en gang mellom 1763 og 1766. Jeg tror at foreldrene hennes var Ole Monsen 1734 - 1810 og Marthe Andersdtr. sistnevnte trolig død i Bergen mellom 1768 og 1790.

 

Dette temaet fra 2012 inneholder de fleste relevante opplysningene.

 

https://forum.arkivverket.no/topic/180311-anne-marie-olsdtr-f-ca-1763-gift-1795-carl-henriksen-kjoekkelvik-askoey-hordaland-hvem-var-hun/?hl=%2Banne+%2Bmarie+%2Bolsdtr. 

 

 

Det er noen uklarheter vedr hennes navn.

 

Ved vielsen skrives hun som Anne Marie Olsdtr. I 1801 tellingen skrives hun som Malene Marie Olsdtr. Men ved alle andre registreringer skrives hun kun som Anne Olsdtr. bl.a ved 10 barnedåper og dødsfall.

 

Som man vil se av lenken til temaet fra 2012, hadde hun trolig søskene Ingeborg, Cicilie/Zidselle og Mons. Dette skyldes gjentatte funn som faddere ved hennes barnedåper samt forlovere ved vielsen i 1795.

 

Man har tidligere funnet at et ektepar Ole Monsen og Marthe Andersdtr. døpte en datter Anne Kierstine i Bergen 1765, samt at Ole Monsen og Marthe (Monsdtr.) fikk en sønn Mons samme sted i 1768. Mons har jeg imidlertid ikke funnet igjen etter vielsen 01.01.1795 og ved dåpen til Annes's første barn Henrich, 05.07.1795.

 

 

Jeg prøver altså ennå en gang å få fastslått Annes opphav , og der gjennom også hvem hennes foreldre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune !

 

Du skriv at broren Mons f. 1768 vært gift 1.1.1795, og ikkje har funne han sidan barnedåpen til systra sitt fyrste barn vart døypt 5.7.1795.

 

Kan det tenkjast at Mons kunne sjømann ? Og har du sett Gamle DA Matrosar 1754-1800 ?

Her er ein Mons Olson f 1768, bustad ( etter det eg trur ) Nykirken. Innrulla 28.11.1792. Det står ugift, men det var han i 1792. Død i mai 1798.

----------

Opplysningane her seier INGENTING om kven som er foreldra til Anne f ca 1765. Men er dette din Mons, så veit du no kvifor du ikkje har sett han f.eks i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon og takk for responsen din.

 

Det var ikke Mons som giftet seg  01.01.1795, det var Anne Marie. Mons var en av forloverne. I tillegg opptrer han som fadder ved første barnedåpen i 1795. Han er ikke fadder ved de 9 neste barnedåpene.

 

Jeg har sett den Mons som du nevner og han var en av de heteste kandidatene, men der er ingen opplysninger som sier at han var sjømann ved de to hendelsene i 1795, noe som selvfølgelig ikke utelukker at han kan ha blitt det etter 1795. Ved en av hendelsene står det af Bergen og den ander Houkeland, noe jeg og andre har oppfattet som bosted på det tidspunktet.

 

Jeg skal prøve å se nærmere på denne kandidaten. Der var også en annen som var innsatt som tvangsarbeider i 1801 som kunne passe, men der var ingen opplysninger på Statsarkivet i Bergen som kunne fortelle hvem han var.

 

Ellers er det som du nevner ingenting i dette som avklarer opphavet til Anne (Marie) Olsdtr. Og det er det jeg gjerne skulle hatt et svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.